Ceny na parkingach i w myjniach – kontrola Inspekcji Handlowej
07:58 13-08-2024 | Autor: redakcja
Czy konsument w myjni samochodowej wie dokładnie, za co i ile płaci? Czy kierowcy mają szansę zapoznać się z ceną, wjeżdżając na parking? W 2023 r. UOKiK przeprowadził kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Zweryfikowano, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie.
– Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dbało o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.
Brak cennika, „od 19 do 59 zł”
Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdzono brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług. Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać.
Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożono kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiono od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.
UOKiK dla kierowców
Kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to nie jedyne działania Urzędu chroniące kierowców – od lat bada jakość paliw, a informacje o wynikach regularnie publikuje na uokik.gov.pl.
Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe – to nawet kilka postępowań rocznie.
Konsumencie, masz swoje prawa
- Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz– cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
- Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
- Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
- Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.
ja bym sie zainteresowal myjną na choinach, kolo stacji benzynowej Huzar
a co tam jest nie tak ?
O i mamy pierwszy nieśmiały donosik.
I dobrze. Czasy się zmieniły, młodym pokoleniem nie da się już tak pomiatać jak pomiatano Wami na PRLu.
Czy ktoś widział przynajmniej jedną myjnię tzw. bezdotykową, samoobsługową z jasnym cennikiem?
Proszę o informację gdzie a będę tam jeździł.
To dopiero się Inspekcja wysiliła. Przez 2023 r. skontrolowała aż 209 stacji. Śmiech! Nałożona wysokość kar – śmiech! A może warto dodać informację ile wyniosły koszty zatrudnienia przykładowo jednego inspektora w 2023 r.