Sobota, 18 stycznia 202518/01/2025
690 680 960
690 680 960

Budowa obwodnicy Chełma niebawem osiągnie półmetek. Układane są już pierwsze warstwy nawierzchni (zdjęcia, wideo)

Na budowanej obwodnicy Chełma wykonawca prac, firma Strabag, prowadzi prace na wielu etapach, poczynając od robót ziemnych, poprzez warstwy konstrukcyjne, aż po układanie warstw bitumicznych. Wszystkim zajmuje się ok. 270 osób, do tego dochodzi od 70 do 90 jednostek sprzętu.

Trwają zaawansowane prace przy budowie obwodnicy Chełma. Chodzi o odcinek przyszłej drogi ekspresowej S12 między miejscowościami Nowosiółki Kolonia a Srebrzyszcze. Trasa powstaje w nowym śladzie omijając miasto od północnej strony. Kierowcy poruszający się od strony Lublina każdego dnia obserwują budowę węzła Chełm Zachód, który to będzie połączeniem właśnie z obecną drogą krajową.

Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstaje w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekracza rzekę Uherkę i omija Okszów, gdzie także widać już zarysy węzła Chełm Okszów. Następnie przyszła ekspresówka przekracza linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa, a koniec odcinka znajduje się za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 12.

Jak wyjaśnia kierownik budowy Bartosz Majda, trasa powstaje na specyficznym i zróżnicowanym gruncie. Znajduje się tam zarówno miękka kreda, jak też natrafiono na twarde skały. Te ostatnie znajdują się zwłaszcza w miejscach, gdzie realizowane są znaczne wykopy. Najgłębsze z nich mają ok. 14 metrów, dla porównania jest to 5 pięter w bloku.

– Obecnie prowadzimy prace na wielu etapach, poczynając od robót ziemnych, poprzez warstwy konstrukcyjne, aż po układanie warstw bitumicznych. Układane są dolne warstwy podbudowy o grubości 16 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej. Ogólne zaawansowanie prac wynosi około 45 procent. Łącznie na placu budowy pracami zajmuje się ok. 270 osób, do tego dochodzi od 70 do 90 jednostek sprzętu – dodaje Bartosz Majda.

W ramach prowadzonych robót zaplanowano m.in. wykonanie ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów, a także wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu. Planowane jest również ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. Powstanie 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.

Na razie pogoda sprzyja wykonawcy, czyli firmie Strabag, jak nas zapewniono, jeżeli warunki atmosferyczne będą na to pozwalały, prace mają być prowadzone także zimą. Planowane oddanie gotowej trasy przewidziane jest na przełom II i III kwartału 2026 roku.

Z kolei Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazuje, że obwodnica pozwoli na ominięcie miasta w ruchu tranzytowym, dzięki czemu przejazd znacznie się skróci. Dodatkowo wyprowadzony zostanie z Chełma ruch ciężarówek. To jednak nie wszystko. Po ukończeniu całej trasy S12 do Piask, mieszkańcy tej części naszego regionu uzyskają szybki i sprawny dojazd do wielu innych miast w całym kraju, które połączone są siecią dróg ekspresowych.

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia