Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

500 tonowe ładunki przejadą przez nasz region. Pojazdy będą się poruszać z prędkością 10km/h

Drogami województwa lubelskiego przejadą ogromne zestawy przewożące elementy maszyny TBM, która ma drążyć tunel na Podkarpaciu. Cały przejazd z Opola na plac budowy ma potrwać ok. 20-25 dni.

Trwają przygotowania do ogromnej operacji logistycznej, jaką jest transport ważącej 4000 ton maszyny TBM, która będzie wykorzystana przy budowie kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Jej zadaniem będzie wydrążenie tunelu o długości ponad 2 km, zlokalizowanego na odcinku Rzeszów Południe – Babica na Podkarpaciu.

Maszyna została zbudowana w Hiszpanii i do naszego kraju dostarczana jest w elementach. Największe z nich przypłynęły do Polski statkiem. W porcie w Szczecinie przeładowano je na barki, po czym po rzece Odra dostarczono do Opola. W dalszą drogę ruszą już drogą lądową.

Przedsięwzięcie to będzie niezwykle trudne, zarówno pod względem logistycznym, jak i technicznym. Wszystko dlatego, że tak ogromnych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. W związku z tym w działania zaangażowanych zostało szereg specjalistycznych firm. Planowanie całej operacji odbywa się już od kilku miesięcy.

Wiadomo już, że transport będzie się składał z czternastu zestawów. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną pojazdy mające 74 metry długości i 9 m szerokości. Ich waga wynosi ok. 260 ton, a po załadowaniu części maszyny TBM wzrośnie do 500 ton. Ładunek umieszczony będzie na dwóch wielkich platformach. Z uwagi na ciężar, jeden ciągnik znajdzie się z przodu, a drugi z tyłu. Zadaniem tego drugiego, ma być pchanie całego zestawu.

Aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał między godz. 22 a 6, z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni.

Oczywiście rozmiary jak też ciężar pojazdów sprawiają, że trasa mogła zostać wyznaczona tylko niektórymi drogami. Mowa tu o autostradach A4 i A1 oraz drogach ekspresowych S8, S2, S17 i S19 biegnących przez województwa: opolskie, śląskie, łódzkie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W naszym regionie pojazdy poruszać się będą trasą S17 od strony Warszawy, obwodnicą Lublina a następnie udadzą się drogą S19 w stronę Rzeszowa.

W trakcie przejazdu będą występowały utrudnienia w ruchu. Mowa o czasowym zwężeniu pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Do tego dochodzą okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami. O dokładnych terminach przejazdu konwoju będziemy informować.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

34 komentarze

  1. jakby wszystkich tychludzi co biora udział w tym przedsięwezięciu postawić z łopatami i kilofami plus ze dwóch górników to tunel szybciej i pewnie taniej by wykopali niż maszynę zwioza , a potem jeszcze trzeba ją wywieżć

  2. chłop ze Spiczyna

    ciekawy jestem czy nasze drogi pod takim ciężarem nie popękają? to będzie sprawdzian dla naszych dróg i ich wykonawców.

    • W ten sposób wykonawca pozbędzie ie odpowiedzialności gwarancyjnej. Zacierają ręce bo można uwolnić kasę z rezerw na naprawy.

  3. a cozrobili z bramkami na exspreowlami?

  4. Z Opola do Rzeszowa można przejechać bezpośrednio autostradą A4(350Km)… wiec po jaki Hu… ja się pytam ciągniecie to do Warszawy i potem przez Lublin i na Rzeszów gdzie odległość wynosi 642km????

  5. Szosy szkoda bo koleiny będą po takim transporcie.

    • Szkoda to kolein na twoim mózgu, przez które nie potrafisz logicznie myśleć. Wystarczy zapoznać się z tekstem i trochę pomyśleć. Pojazdy mają mieć 74 metry długości, wystarczy, że będzie na nich 50 osi, a nacisk na każdą z nich wyniesie 10 ton. To oznacza, że nie przekroczy tego, jaki ma zwykła ciężarówka.

      • wystarczy, że będzie na nich 50 osi, a nacisk na każdą z nich wyniesie 10 ton, a jak będzie 100 osi to nacisk będzie 5 ton, tyle że oś od osi będzie co 75cm.

      • Głupiś aż miło rodzice to małpy pewnie oczywiście twoi.

  6. Ciekawa trasa z Opola do Rzeszowa przez Warszawę i Lublin, to tak jakby z Lublina do katowic jechać przez Bydgoszcz.

    • wyrysuj własną, lepszą.
      Nikt się jeszcze nie poznał na Twoich zdolnościach, czas się ujawnić.

    • No patrz co za durnie tam pracują. No trasy nie potrafią zaplanować… Specjalnie na około jadą żeby dłużej i drożej było.

      Ale jakbyś tylko tam pracował to Ty byś im dopiero trasę ustawił 🙂

  7. Tunel na Ukrainę potrzebny a może fajnie i cichuteńko będzie tam schron?

  8. Aco wy wieta o planowaniu tras Aleksiej??????

  9. Nie no tak trzeba było Odrą bo przecież na wschodzie rzeki nie ma. Kto to planował?

Z kraju