500 tonowe ładunki przejadą przez nasz region. Pojazdy będą się poruszać z prędkością 10km/h
20:12 03-11-2022

Trwają przygotowania do ogromnej operacji logistycznej, jaką jest transport ważącej 4000 ton maszyny TBM, która będzie wykorzystana przy budowie kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Jej zadaniem będzie wydrążenie tunelu o długości ponad 2 km, zlokalizowanego na odcinku Rzeszów Południe – Babica na Podkarpaciu.
Maszyna została zbudowana w Hiszpanii i do naszego kraju dostarczana jest w elementach. Największe z nich przypłynęły do Polski statkiem. W porcie w Szczecinie przeładowano je na barki, po czym po rzece Odra dostarczono do Opola. W dalszą drogę ruszą już drogą lądową.
Przedsięwzięcie to będzie niezwykle trudne, zarówno pod względem logistycznym, jak i technicznym. Wszystko dlatego, że tak ogromnych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. W związku z tym w działania zaangażowanych zostało szereg specjalistycznych firm. Planowanie całej operacji odbywa się już od kilku miesięcy.
Wiadomo już, że transport będzie się składał z czternastu zestawów. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną pojazdy mające 74 metry długości i 9 m szerokości. Ich waga wynosi ok. 260 ton, a po załadowaniu części maszyny TBM wzrośnie do 500 ton. Ładunek umieszczony będzie na dwóch wielkich platformach. Z uwagi na ciężar, jeden ciągnik znajdzie się z przodu, a drugi z tyłu. Zadaniem tego drugiego, ma być pchanie całego zestawu.
Aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył ok. 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny. Transport będzie się poruszał między godz. 22 a 6, z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość jeden przejazd będzie trwał ok. 20-25 dni.
Oczywiście rozmiary jak też ciężar pojazdów sprawiają, że trasa mogła zostać wyznaczona tylko niektórymi drogami. Mowa tu o autostradach A4 i A1 oraz drogach ekspresowych S8, S2, S17 i S19 biegnących przez województwa: opolskie, śląskie, łódzkie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W naszym regionie pojazdy poruszać się będą trasą S17 od strony Warszawy, obwodnicą Lublina a następnie udadzą się drogą S19 w stronę Rzeszowa.
W trakcie przejazdu będą występowały utrudnienia w ruchu. Mowa o czasowym zwężeniu pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Do tego dochodzą okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami. O dokładnych terminach przejazdu konwoju będziemy informować.
(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)
jakby wszystkich tychludzi co biora udział w tym przedsięwezięciu postawić z łopatami i kilofami plus ze dwóch górników to tunel szybciej i pewnie taniej by wykopali niż maszynę zwioza , a potem jeszcze trzeba ją wywieżć
Jak pan to wyliczył? Patykiem na kiju?
O proszę, jaki intelektualista się znalazł.
Wywiozą albo i nie …przy drążeniu kanału La Manche jedną z dwóch TBMów ,które drążyły tunel (naprzeciw siebie , jedna od angoli ,druga od żaby) skierowano w dół i zostanie tam na wieki …(ponoć) nie opłacało się jej wydobywać …
Oczywiście chodziło o TUNEL pod kanałem La Manche
Uuu widzę skończony uniwersytet chłopskiego rozumu xD
Andrzej, wstawaj. Zesrałeś się
ciekawy jestem czy nasze drogi pod takim ciężarem nie popękają? to będzie sprawdzian dla naszych dróg i ich wykonawców.
W ten sposób wykonawca pozbędzie ie odpowiedzialności gwarancyjnej. Zacierają ręce bo można uwolnić kasę z rezerw na naprawy.
a cozrobili z bramkami na exspreowlami?
Piłeś – nie pisz.
Na tej drodze co pojadą nie ma bramek.
Z Opola do Rzeszowa można przejechać bezpośrednio autostradą A4(350Km)… wiec po jaki Hu… ja się pytam ciągniecie to do Warszawy i potem przez Lublin i na Rzeszów gdzie odległość wynosi 642km????
Pewnie przez remonty na a4.
Może sie bojo bramek hue hue
Operatora mają zabrać z Warszawy przy okazji.
Musieli by bramki na autostradzie demontować, po co? Jak można i dryłować kieszenie kierowców jak i zarobić na długim i specjalistycznym transporcie?
Musieliby
Policz, ile wiaduktów by się zapadło po drodze, potem pisz.
Ty już zapewne policzyłeś te na wybranej trasie i wyszło mniej?
Po co psuć prywatną A4 i płacić odszkodowania, gdy można „państwową” S17 i S19…
Bo stalexport ma bramki…
A jak google pokazuje?
Szosy szkoda bo koleiny będą po takim transporcie.
Szkoda to kolein na twoim mózgu, przez które nie potrafisz logicznie myśleć. Wystarczy zapoznać się z tekstem i trochę pomyśleć. Pojazdy mają mieć 74 metry długości, wystarczy, że będzie na nich 50 osi, a nacisk na każdą z nich wyniesie 10 ton. To oznacza, że nie przekroczy tego, jaki ma zwykła ciężarówka.
wystarczy, że będzie na nich 50 osi, a nacisk na każdą z nich wyniesie 10 ton, a jak będzie 100 osi to nacisk będzie 5 ton, tyle że oś od osi będzie co 75cm.
Głupiś aż miło rodzice to małpy pewnie oczywiście twoi.
Patrząc jak składnie potrafisz pisać, sądzę, że jednak nie jego rodzice to małpy :p
Ciekawa trasa z Opola do Rzeszowa przez Warszawę i Lublin, to tak jakby z Lublina do katowic jechać przez Bydgoszcz.
wyrysuj własną, lepszą.
Nikt się jeszcze nie poznał na Twoich zdolnościach, czas się ujawnić.
Spójrz na mapę i przestań się kompromitować niedojdo !
No patrz co za durnie tam pracują. No trasy nie potrafią zaplanować… Specjalnie na około jadą żeby dłużej i drożej było.
Ale jakbyś tylko tam pracował to Ty byś im dopiero trasę ustawił 🙂
Tunel na Ukrainę potrzebny a może fajnie i cichuteńko będzie tam schron?
Aco wy wieta o planowaniu tras Aleksiej???🤣🤣🤣
Nie no tak trzeba było Odrą bo przecież na wschodzie rzeki nie ma. Kto to planował?