Wtorek, 23 kwietnia 202423/04/2024
690 680 960
690 680 960

16 lokomotyw hybrydowych trafi do PKP Intercity

PKP Intercity zawarły 26 października 2022 r. kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych, wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Na zakup nowoczesnych wagonów i lokomotyw w ramach strategii taborowej PKP Intercity przeznaczyły już 7 mld zł.

– Priorytetem obecnego rządu jest przywrócenie znaczenia i roli transportu kolejowego, w tym przewozów pasażerskich, jakie miały one przed laty. Modernizujemy linie kolejowe, przywracamy zamknięte w czasach nieodpowiedzialnego zarządzania koleją linie, a także na niespotykaną dotąd skalę modernizujemy tabor kolejowy. Pasażerowie korzystają z nowych, wygodnych i bezpiecznych składów, dlatego coraz częściej wybierają kolej jako środek transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Umowa podpisana przez PKP Intercity z bydgoskim producentem obejmuje dostawę pojazdów elektrycznych o maksymalnej prędkości 160 km/h i spalinowych o prędkości do 120 km/h. Ponadto kontrakt obejmuje świadczenie usług ich utrzymania przez co najmniej 60 miesięcy, a także naprawy gwarancyjne. Wartość zamówienia to 554,6 mln zł.

W ramach kontraktu PESA ma dostarczyć lokomotywy w terminie do 48 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszej z nich ma zostać zrealizowana nie później niż w ciągu 30 miesięcy. PKP Intercity planuje w pierwszej kolejności 6-miesięczną eksploatację obserwowaną pierwszego pojazdu. Na tej podstawie możliwe będzie wprowadzenie ewentualnych poprawek technicznych i udoskonaleń przed obiorem kolejnych pojazdów.

– Bezustannie dążymy do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Każda kolejna inwestycja PKP Intercity przybliża nas do tego celu. Dzięki realizacji ambitnych i dobrze przemyślanych projektów taborowych, dalej będą rosły możliwości przewozowe PKP Intercity, co przyczyni się do konsekwentnego podnoszenia jakości świadczonych usług – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

– Podpisana dzisiaj umowa na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych to duży krok w dalszym wzmacnianiu naszego parku taborowego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie PKP Intercity i znacząco zwiększą one nasze możliwości eksploatacyjne. Inwestujemy w różne typy lokomotyw, aby jak najlepiej wykorzystywać możliwości sieci kolejowej w Polsce – stwierdził prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk

Współpraca PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz

Podpisana dziś umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł.

W ubiegłym miesiącu, podczas Targów INNOTRANS, spółki podpisały warty 376 mln zł kontrakt na naprawę 59 wagonów serii 152A i 154A.

W ramach realizowanych obecnie umów narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 116 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 9 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł. W bydgoskich i mińskich zakładach modernizowane są również składy ED74. Do tej pory spółka odebrała 8 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł, a ostatni zmodernizowany pojazd trafi do PKP Intercity w 2023 r.

Pod koniec 2020 r. PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.

24,5 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

Kontrakt na 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych od PESY jest kolejnym elementem konsekwentnie realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace.

Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

(fot. źródło MI)

Jeden komentarz

  1. Brawo dla Polskiego Rządu

Z kraju