Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Trzy duże sieci handlowe podejrzane o działania na szkodę rolników i producentów rolnych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny poinformował, że wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące Kaufland Polska Markety, Eurocash i SCA PR Polska (Intermarche). Chodzi m.in. o wsteczne ustalanie rabatów i warunków handlowych w relacjach z dostawcami produktów rolno-spożywczych.

Za podobne praktyki została ukarana ostatnio spółka Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka. Prezes UOKiK sprawdza również polityki rabatowe stosowane przez inne sieci handlowe. Obecne analizy UOKiK dotyczą spółek: Kaufland Polska Markety, Eurocash – organizator licznych sieci sklepów, m.in. ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep oraz SCA PR Polska – spółka odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche.

Ze wstępnych ustaleń Urzędu wynika m.in., że przedsiębiorcy zawierają z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych (w tym warunków rabatowania) na dany rok z opóźnieniem – w takich sytuacjach ustalenia mają wsteczną moc obowiązywania. Dostawcy przez długi czas mogą zatem nie znać warunków, na jakich dostarczają produkty rolno-spożywcze do sieci. Ponadto, mogą również występować sytuacje, w których dostawcy zostają obciążeni dodatkowymi rabatami, nie przewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy.

– Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia. Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna. Podobnie nie może dochodzić do sytuacji, gdy w toku współpracy większy przedsiębiorca wymusza dodatkowe rabaty wsteczne, wykraczając znacząco poza uzgodnione pierwotnie warunki. Relacje handlowe muszę opierać się na uczciwości i odpowiedzialności, zwłaszcza w tak ważnym gospodarczo sektorze rolno-spożywczym – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Jeżeli podejrzenia, co do stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk potwierdzą się, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty wykorzystywania przewagi kontraktowej, zagrożonej karą do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Przedsiębiorco, rolniku, jeżeli działasz w branży rolno-spożywczej i twój duży kontrahent wykorzystuje swoją przewagę narzucając niekorzystne dla ciebie warunki współpracy – zawiadom UOKiK. Wejdź i wypełnij: https://ankieta.uokik.gov.pl/formularz-zgloszenie-przewaga/

Rabaty retrospektywne (rabaty retro) odnoszą się do zakupów dokonanych w przeszłości. Występują między innymi w relacjach pomiędzy sieciami handlowymi a dostawcami produktów rolno-spożywczych. Stosowane są różne systemy wstecznego przyznawania rabatów. W niektórych sytuacjach dostawca zawierając umowę nie jest w stanie określić, czy i w jakiej wysokości będzie musiał go przyznać sieci handlowej oraz na podstawie jakich kryteriów. Takie praktyki mogą być uznane za niedozwolone działanie silniejszej strony umowy, stanowiące nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej.

(fot. pixabay.com)

11 komentarzy

  1. Zawsze sprawdzam ceny, mandarynka w bierdr 5,99 za kg, w carf 4,5 ale za blb. (bulbę) co i tak się opłaca. Nie kupuję z przeceny bo z zewnątrz ładne i w środku stęchłe i kwasota

  2. Niezidiociały mimo bulu

    Czas najwyższy sprowadzić „towarzystwo” do parteru a jeśli będą nadal podskakiwać pogonić i uwolnić teren pod sieci polskie . Dobrze , że nareszcie znalazł sie bat na cwaniaków – a swoją drogą ciekawe czy w macierzystych krajach swojego” biznesu” również walą w człona z dostawcami ???!!! Polacy jeśli już otworzą cokolwiek za Odrą i dalej ,muszą się przystosować do istniejących „wymogów” a tu towarzystwo wyprawia co samo zechce i jak im się podoba . Skoro twierdzą, że nie ma demokracji to brać się za nich bez względu na przepisy i wtedy będzie zgodnie z tym co trąbią na salonach wszem i wobec.!!

  3. Ludzie powinni kupować produkty prosto od rolnika. Bez pośredników.

  4. Czas na powrót małych sklepów osiedlowych. Sieci – max Zajączek

  5. Skarlenie obyczajów

    Wypieprzyc tego prezesa UOKIK. Dzieki tym sklepom ludzie w Polsce mogą kupować taniej żywnośc. Kogo obchodzi wiesniak który wiecznie narzeka że mu mało,że tanio,że nieurodzaj. *** ze wsi zapewne skarżyło. I stąd to zamieszanie.

    • NIE WKURZAJ WIEŚNIAKA, BO CI DA KOPNIAKA!

      Idź idioto do kontenera przy biedronce..
      Tam żarcie i inne produkty można wygrzebać sobie ze śmietnika..
      Zostanie ci kasa na Andzię albo jak oszczędzisz to kupisz sobie nowe spodnie w pół łydki i nowe sneakersy.

  6. Gdyby nie Biedronka i inne sieci byśmy przepłacali u Polskich dziadów. U dziadów którzy niewiedzą coto promocje, coto świeży towar. Każdy pamięta lata 90te gdy w Polsce pojawiły się Zachodnie sieci. Kiedy wkoncu każdy mógł kupic sobie to czego zapragną. Dziś jest walka o konsumenta. O niskie ceny. O najwyższej jakości towar. To trzeba zachować i walczyć oto.

  7. Najwyraźniej pora reaktywować uliczne stoiska i stragany. Co prawda brud, śmietnik i dziadostwo, ale za to uczciwie, a i cenę można negocjować.?

Z kraju