Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Średni czas leasingu nowych aut w Polsce

Leasing nie bez powodu stał się realną alternatywą dla kredytów, jako sposób na finansowanie zakupu nowego samochodu. Choć akurat w tym przypadku mówienie o zakupie jest jednak mocno nieprecyzyjne. A problem jest tym ciekawszy, że wiele osób na rynku czeka, aż umowy leasingu się skończą i co ciekawsze samochody wpadną do szerokiego obrotu.

Na co pozwalają firmy leasingowe?

Jednym z powodów, dla których leasing przyjął się tak dobrze, jest fakt, że tę formę finansowania mogą zaoferować nie tylko banki, ale też inne firmy finansowe, a nawet bezpośrednio dealerzy samochodów. Taka różnorodność sprawia również, że warunki leasingu mogą być dość różne.

Zwykle nikomu poza leasingobiorcą nie zależy na tym, żeby umowa się skończyła szczególnie szybko – im dłużej trwa, tym więcej można zarobić, jeśli nie na podstawowej marży, to na doliczanych opłatach dodatkowych. Większa też szansa, że osoba korzystająca z leasingu na przykład się przeprowadzi, a sama zmiana adresu w dokumentach to dla leasingodawcy kilkaset złotych czystego zysku za przepisanie adresu na komputerze.

Generalnie więc okres leasingu wynosi najczęściej od 2 do 10 lat. Z tego najkrótszego można skorzystać, jeśli ma się sporo kasy na wpłatę (albo zdolność do płacenia bardzo wysokich rat), natomiast na 10 lat tak naprawdę w praktyce umowy podpisywane są rzadko. Wartość samochodu jest na to trochę za mała, a i ryzyko, że w międzyczasie auto wygeneruje spore koszty dodatkowe, rośnie niewspółmiernie.

Średni czas leasingu aut osobowych w Polsce

Nie ma precyzyjnych statystyk, które pozwalałyby na oszacowanie, na jak długo brane są auta w leasing. Na pewno jest to wartość między 2 a 4 lata, raczej bliżej czterech. W leasing najczęściej bowiem idą droższe modele – te tańsze kupują ludzie, którzy niezbyt orientują się w zasadach działania leasingu i wolą wziąć na kilka lat pożyczkę gotówkową, niż leasing. Do firm leasingowych zgłaszają się więc raczej klienci szukający, powiedzmy, od Superb w dobrym pakiecie wyposażenia (rozkoduj ją na bestvin, a przekonasz się, że to naprawdę bogate auto) w górę, a tu już spora część aut kosztuje na tyle dużo, że spłacenie ich w dwa-trzy lata, nawet po odliczeniu kwoty wykupu, to spory wysiłek.

I co z tego wynika?

Szacuje się, że w krajach zachodniej europy średni czas leasingu auta to ponad 4 lata. Możliwe wytłumaczenia są dwa: albo Polacy są bogatsi i szybciej spłacają samochody (no raczej nie), albo po prostu specyfika naszego rynku jest inna. Mimo tego, że wiele osób” w Polsce pracuje na samozatrudnieniu, wolimy kupić sobie używane auto, ale na własność, niż wziąć nowe w leasing. Sprawdzenie historii na carvertical.com/pl/historia-pojazdu zajmuje tylko kilka chwil i można stosunkowo tanio kupić sobie pewne używane auto. Leasing na nowe oczywiście też jest atrakcyjny, ale wciąż niewiele osób może sobie pozwolić na wydanie tak dużych kwot na samochód.

Czy to się niedługo zmieni?

Leasing prywatnych samochodów w Polsce w najbliższych latach pewnie się nieco wydłuży. Obecne czasy raczej sprzyjają ostrożności, więc po pierwsze zainteresowanie leasingiem jako bezpieczną i tanią formą finansowania wzrośnie, a po drugie, większość osób raczej będzie wolała zostawić sobie przy tym większą poduszkę finansową, nawet za cenę delikatnego wzrostu kosztów całej operacji.