Rozmawiano nad rozwojem kolei na Lubelszczyźnie. Celem jest realizacja potrzeb transportowych mieszkańców (zdjęcia)
20:39 05-02-2025 | Autor: redakcja

W Lubelskim Centrum Konferencyjnym odbyły się konsultacje założeń Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Chodzi o określenie kierunku przyszłych przedsięwzięć CPK i PKP PLK po zakończeniu obecnie trwającego Programu Wieloletniego. W skrócie mowa o stworzeniu we współpracy z władzami poszczególnych województw, wspólnego planu rozwoju sieci kolejowej w Polsce, a więc zarówno budowy nowych linii, jak też modernizacji istniejących. Projekt realizowany jest na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury.
Podczas spotkania dyrektor Departamentu Infrastruktury i Majątku Województwa Lubelskiego Arkadiusz Urzędowski podkreślił, że ZSK jest z punktu widzenia województwa oraz jego mieszkańców bardzo istotną inicjatywą. Wskazał, iż ma nadzieję, że całość będzie efektywnie realizowana. Przedstawiając stan transportu w woj. lubelskim wskazał też na kluczowe wyraźne nakreślenie rzeczywistości, którą mamy oraz wskazanie zakresu prac niezbędnych do zrealizowania, żeby tę najrzadszą sieć linii kolejowych rozwinąć.
Uczestnicy spotkania rozmawiali m.in. o tym jak usprawnić obsługę kolejową największego pod względem liczby ludności miasta Polski wschodniej. Wskazywano tu na połączenia międzyregionalne szczególnie z Warszawą, Trójmiastem, Rzeszowem czy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Przedmiotem dyskusji była również rola województwa lubelskiego w kontekście przewozów pasażerów i ładunków do i z kierunku Ukrainy. W szczególności wybrzmiała rola i znaczenie węzłów transportowych województwa lubelskiego dla gospodarki i transportu intermodalnego.
– Województwo lubelskie potrzebuje optymalizacji i uzupełnienia układu linii komunikacyjnych. Włączenie miast takich jak Zamość, Biłgoraj, Łęczna czy Włodawa w system połączeń o zasięgu krajowym może być jednym z czynników ograniczających skutki wynikające z demografii. Dzięki temu, że promujemy inwestycje kolejowe o najwyższych parametrach jakościowych, powstaje przestrzeń do planowania rozwoju szybkich i atrakcyjnych połączeń z mniejszych ośrodków np. do stolicy regionu. Wzbudzenie przewozów aglomeracyjnych, jak pokazują statystyki przewozowe to obecnie najdynamiczniej rosnąca część rynku kolejowych przewozów pasażerskich – mówił Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej.
Przedstawiciele PKP PLK nie ukrywali, że układ kolejowy musi zostać tak zaplanowany, aby wydatkowane środki były wykorzystane jak najbardziej efektywnie i tworzyły efekt synergii np. z połączeniami autobusowymi. W przypadku Lubelszczyzny podkreślano rosnący ruch turystyczny jak też rozwój Lublina jako silnego ośrodka akademickiego w Polsce południowo-wschodniej czy też dalsze wzmacnianie kolei regionalnej na potrzeby rynku pracy. Wszystko to ma służyć również rozwojowi województwa i realizować potrzeby transportowe mieszkańców.
Oprócz przedstawicieli CPK, PKP PLK i władz województwa, w spotkaniu wzięli udział również eksperci m.in. z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej, Stowarzyszenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego, Portu Lotniczego Lublin, Urzędu Transportu Kolejowego oddziału w Lublinie, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie a także samorządowcy m.in. z Chełma, Hrubieszowa, Janowa Lubelskiego, Kraśnika, Łęcznej, Radzynia Podlaskiego, Świdnika, Włodawy, Opola Lubelskiego, Tomaszowa Lubelskiego, Białej Podlaskiej i Biłgoraja.
W ciągu najbliższych tygodni kolejne warsztaty z wykorzystaniem tej samej metodologii odbędą się w pozostałych województwach. Zakończenie analiz związanych z ZSK planowane jest w pierwszym kwartale 2026 r. Wynik tych prac będzie stanowić podstawę dokumentu rządowego, który wyznaczy kolejowe priorytety inwestycyjne po 2035 roku.
Jprd… lata lecą a oni obradują, dyskutują, planują, aktualizują, znów obradują, to znów zmieniają koncepcje, to plany, to przewidywania… kraj z kartonu !!
a była jakaś dyskusja o planach rozbudowa linii kolejowych ?
Bo chyba tylko trollujesz…
Gdzie linia do Opola przez Bełżyce i Ponistową? Włodawa to powinna być połączona bezp. Z Lublinem przez Łęczna a nie pakować milionów w te linie wzdłuż granicy tylko dlatego że 100 lat temu zbudowali.
W Lublinie rozważyć budowę tunelu kolejowego pod centrum z Weglina na Ponikwode, który naprawialby słaby przebieg linii przez miasto
Oni będą sobie teraz dopiero debatować pod publiczkę, jak tu już powinny być przygotowane inwestycje do realizacji bo już trwa kolejny budżet unijny, i jak nie ma projektów to kasa pójdzie do innych regionów
Nadal nie ma konkretnej koncepcji w kierunku Zamościa i Roztocza. Czy po nowym śladzie od linii nr 7, czy modernizacja obecnej wraz z elektryfikacją obecnej. Będąc w ubiegłym roku na stacji Zamość odniosłem wrażenie, że jestem gdzieś na peronie w Bangladeszu. Jedynie budynek prezentuje się dobrze. Dadam jeszcze, że nie ma tam nawet WC!
Pogadali,kawy popili, pieniądze z diety wzięte bo przecież w delegacji wszyscy,a i tak nic z tego nie bedzie. Ani wniosków,ani realizacji
jest nadzieja że był przerwa kawowa i jakiś raut na koniec…
Dokładnie stan linii do Zamościa to skandal. Zatłoczone szynobusy toczące się z prędkością dylizansu, idiotyczne nawracanki i przesiadki w zawadzie, lata mijają a oni se debatują przy ciasteczkach. Jak trzeba było Ukraińców wozić na granicę to w zeszłym roku migiem remont zrobili w okolicach Zwierzyńca, nagle się okazało że da się coś szybko zrobić dla ludzi- no ale nie swoich tylko obcych
Zabłądzili, że aż do Lublina przyjechali samorządowcy z Chełmna?
A ja chcę tory do Szczekarkowa….
Znowu gryzipiórki nie odróżniają Chełma od Chełmna. Geografia szkoła podstawowa się kłania.
Po pierwsze to literówka, czasami słownik sam potrafi podmienić słowo, po drugie wystarczy napisać do nas „poprawcie sobie”, a nie „produkować” taki komentarz 😉