Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Prywatny przewoźnik kolejowy będzie woził pasażerów w naszym regionie. PKP szykuje nowy rozkład

Nowy rozkład jazdy pociągów, jaki szykują na styczeń kolejarze, nie przewiduje większych zmian w naszym regionie. Wyjątkiem jest Hrubieszów, gdzie połączenie do Rzeszowa wykonywał będzie prywatny przewoźnik.

PKP Intercity zapowiedziało zmiany w kolejowym rozkładzie jazdy. Mają one obowiązywać od 9 grudnia. Wiadomo już, że tak jak dotychczas kursować będą pociągi z Lublina do Warszawy, czyli objazdem przez Lubartów, Parczew i Łuków. To w związku z dużym opóźnieniem prac na przebudowie linii kolejowej Lublin – Dęblin. Tymczasem na kolejnych odcinkach szlaku kolejowego Lublin – Warszawa tempo prac jest znacznie lepsze, a w związku z tym w styczniu odcinek Dęblin – Pilawa ma zostać oddany do użytkowania. Tym samym kolej zapowiedziała uruchomienie trzech par pociągów pomiędzy tymi miastami.

Zapowiedziano również powrót pociągów z Lublina do Rzeszowa. Nie nastąpi to jednak tak szybko, gdyż prace przy modernizacji szlaku kolejowego potrwają jeszcze przynajmniej pół roku. Wstępnie do końca lipca pasażerowie mają korzystać z komunikacji zastępczej, a dopiero od sierpnia do stolicy Podkarpacia udadzą się pociągiem.

Zgodnie z zapowiedziami, zakończą się problemy pasażerów z Hrubieszowa. W grudniu 2017 r. po wielu latach starań, Hrubieszów odzyskał połączenie kolejowe. Pociąg IC Hetman zapewnił bezpośredni dojazd do południowej Polski, m.in. Częstochowy, Krakowa, Rzeszowa, Opola i Wrocławia. Od samego początku występują jednak problemy z tym połączeniem. PKP Intercity z powodu niedostatecznej liczby sprawnych lokomotyw spalinowych, na odcinku do Rzeszowa podstawia autobusy.

Niebawem tego typu przypadki mają odejść w zapomnienie. Wszystko dlatego, że na zlecenie PKP Intercity trasę na odcinku pomiędzy Hrubieszowem a Rzeszowem obsługiwać będzie prywatny przewoźnik SKPL Cargo. Firma powstała w 2010 r. na bazie istniejącego od 2001 roku kaliskiego Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych. Zostało ono utworzone przez hobbystów wspieranych przez pracowników kolejowych. Z roku na rok stowarzyszenie przejmowało kolejne zamykane przez PKP linie kolejowe, z czasem zaczęło obsługiwać regularne trasy.

Początkowo były to przewozy towarowe i pasażerskie na liniach wąskotorowych, potem połączenia lokalne. Obecnie pociągi SKPL Cargo kursują w Pleszewie oraz ze Zbierska do Opatówka w województwie wielkopolskim, a także w Bieszczadach. Przewoźnik, na zlecenie PKP Intercity obsługuje trasę Rzeszów – Jasło – Krosno – Sanok – Zagórz. Połączenie z Hrubieszowa do Rzeszowa ma być skomunikowane z pociągiem IC Chełmoński relacji Przemyśl – Jelenia Góra.

PKP Intercity zapowiada od grudnia również poprawę warunków podróżowania. Mają to zapewnić zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy. Pasażerowie skorzystają w nich z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Będą one wykorzystywane do obsługi m.in. połączenia Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście.

(fot. lublin112)

2 komentarze

  1. Prywatny? A może DB wchodzi na polskie tory?

    • A idź pan z takim tym

      Prywatny, tyle tylko że te ich pociągi to w większości zabytki. Fakt że odrestaurowane, ale Pendolino to nie jest, nie ma się czym podniecać.
      Mnie by bardziej cieszyło jak by skończyli szybciej całość torowiska do Warszawy, co prędko pewnie nie nastąpi…

Z kraju