690 680 960

Potężne silosy nocą przejechały przez Lublin. Młyn Krauzego kończy działalność

Po prawie 700 latach kończy się historia młynarstwa na lubelskich Tatarach. Maszyny z Młyna Krauzego są właśnie przewożone do nowej siedziby. Budynek jest wystawiony na sprzedaż i trafi w ręce nowego właściciela. Jakie będzie jego dalsze przeznaczenie? Okaże się niebawem.

Historia młyna na lubelskich Tatarach sięga 1317 roku. Na ten okres datowane są najstarsze informacje związane z tego typu działalnością w tym miejscu. Lokalizacja nie była przypadkowa, dawniej przepływające przez miasto rzeki, czyli Bystrzyca, Czerniejówka i Czechówka były spiętrzone, tworząc tzw. Wielki Staw Królewski. To właśnie na przedmieściach lokowano różnego rodzaju zakłady. Pierwsze zachowane dokumenty związane z młynem sięgają z kolei XVI wieku, kiedy to król Zygmunt I wydał w 1532 roku pierwszy przywilej na utworzenie młyna i papierni w ówczesnej wsi Tatary.

Młyn był napędzany przez rzekę, która poruszając koła młyńskie wprawiała w ruch znajdujące się w środku urządzenia. Od 1661 roku młyn przekształcono w mączny. W zebranych przez lubelski Teatr NN dokumentach, po raz pierwszy nazwisko Krausse pojawia się w 1874. Wtedy bracia Adolf, Edward i Henryk Krausse kupili młyn po czym w 1881 roku rozebrali drewnianą budowlę i postawili nowy budynek. Nie przetrwał on długo, gdyż w 1908 roku strajkujący pracownicy wywołali pożar, który zniszczył młyn. Obiekt został odbudowany i zmodernizowany w 1912 roku.

Po śmierci braci Krausse, od 1918 roku młynem zarządzali dwaj synowie Adolfa. W okresie międzywojennym stale ulepszali rodzinny biznes. Doprowadzona została m.in. elektryczność, ruszył też transport samochodowy. W 1948 roku młyn upaństwowiono i powstały Polskie Zakłady Zbożowe Lublin. Po słynnej powodzi w 1964 roku, uregulowano rzekę Bystrzycę, likwidując kanał doprowadzający wodę a młyn stał się młynem elektrycznym. W 1970 roku zburzony został most kolejowy na Bystrzycy w wyniku czego rozebrano tory, po których do młyna kursowały pociągi dowożące zboże. Ślady po linii kolejowej są widoczne do chwili obecnej, teraz biegnie tam ścieżka rowerowa. W 1997 r. Młyn Krauzego, został zmodernizowany, stając się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.

Początek końca nastąpił we wrześniu ub. roku, wtedy Lubella postanowiła sprzedać Młyn Krauzego. Decyzję tłumaczono powodami logistycznymi. Mianowicie producent makaronów przystąpił do rozbudowy fabryki przy ul. Wrotkowskiej. Powstaje tam dwukondygnacyjny obiekt o powierzchni 13 tys. mkw., który pomieści halę produkcyjno-magazynową oraz jako oddzielne zadanie inwestycyjne powstanie centrum logistyczne. Maszyny i wyposażenie młyna przewożone są do pięciokondygnacyjnego zmodernizowanego obiektu, gdzie wcześniej funkcjonowała kaszarnia. Największe elementy, silosy, przejechały minionej nocy.

(fot. nadesłane, lublin112)
2016-07-13 08:02:26

18 komentarzy

  1. Tak pozbawia się Lubelszczyzny historii gdzie są pieniądze tam urzędy nie mają litości niby nie mają na utrzymanie
    i remonty a na co Mają (Spróbuj Pomyśleć )

    • Przecież te silosy będą pracowały kilka ulic dalej. Jak informuje tutuł, jest to koniec młynarstwa na Tatarach, ale nie w Lublinie, czy też na Lubelszczyźnie.

  2. No to teraz zaczną się dyskusje co tam teraz ma powstać… jakieś nowe Centrum, czy może chociaż zwykły kościół, a jeśli kościół to czy jedynie słusznej wiary, czy broń Boże(!), jakiś innowierców.
    Moim zdaniem mogłaby tam postać kryta piaskownica dla uprawnionych do pobierania 500+

    • Budynek na działkowej jest z teg co mi wiadomo wpisany w rejestr zabytków więc nie tak bardzo można tam poszaleć z budową…

  3. „W 1970 roku zburzony został most kolejowy na Bystrzycy w wyniku czego rozebrano tory, po których do młyna kursowały pociągi dowożące zboże. Ślady po linii kolejowej są widoczne do chwili obecnej, teraz biegnie tam ścieżka rowerowa.” – w którym konkretnie miejscu jest ta ścieżka rowerowa? Czy mowa tutaj o moście, ktory doprowadzał na drugą stronę rzeki linię kolejową biegnącą pomiędzy Fabryką Wag i Fabryką Eternitu?

  4. Tyle lat stał i pisowska mafia go rozje.. ła

    • Decyzja o likwidacji za rządów PO, we wrześniu ub. roku ( czytaj BARANIE ze zrozumieniem !!!)

  5. jaka pisoska mafia przeciez w lublinie rzadzi powska mafia i peselowska mafia jesli juz ktos go rozje…l to walasnie do nich miej pretensje

    • Co wy gadacie
      Firma prywatna właściciel robi co chce

      • Dokładnie. W ramach prawa mogą robić co chcą.
        Ale do rzeczy. Młyn jest przenoszony na Wrotkowską (a tam dowożony jest towar również przy pomocy wagonów). Lublin niczego nie traci. Lubella zaś usprawnia całą produkcję i będzie mieć prawdopodobnie wszystko w jednym miejscu. To jest ogromny plus na firmy.

        • Zgadza się;-) ale ludzie piernicza głupoty ze Po ze Pis skad oni to biorą….Prezes Maspexu robi sobie strefę i kazdy obiekt chcę mieć blisko siebie….

  6. Powstanie tam fabryka części zamiennych do BMW

  7. Powstanie tam nowy Markiet żeby osiedlowi mieszkańcy mieli gdzie wydawać kase

  8. Czy wie ktoś, czy w 1317 roku te silosy zostały przywiezione „gabarytem”? Jeśli tak to jaka to była firma?

  9. Ehhh.. ” najwieksze elementy,silosy, przejechaly minionej nocy.” niedoinformowanie kompletne… Dla mnie slowo przejechaly to sobie pojechaly wszystkie… A beda wywozone kolejne… I to takie same ale i mniejsze…

  10. Kawał historii tan młyn

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Wykopki kartoflane w Muzeum Wsi Lubelskiej
Eko Targ w Świdniku
Dożynki w Mieście czyli Dożynkowy Jarmark Lubelski
I Ogólnopolski Bieg Ariański na Nartorolkach
Trwają zapisy do CITY TRAIL!