Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Dworzec Metropolitalny rośnie w oczach i jest to obecnie największa miejska inwestycja. Pojawiające się na placu budowy konstrukcje robią wrażenie.

– Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie. Wraz z sąsiednim zabytkowym dworcem kolejowym będzie nowoczesnym centrum komunikacyjnym, z którego będziemy bardzo dumni – napisał na Facebooku prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk.

Na placu budowy pojawiła się już większość stalowych konstrukcji w miejscu, gdzie będzie znajdował się budynek dworca i perony. Materiałami dominującymi w jego bryle będą szkło i beton, natomiast ażurowa konstrukcja filarów przykrytych szklanym dachem nada lekkości przyszłym peronom autobusowym. Ponadto w budynku ma być zastosowany szereg rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Będą to m.in.: pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, anty smogowa kostka brukowa, system odzyskiwania deszczówki czy zastosowanie koncepcji „budynku w budynku”. Na dachu pojawią się natomiast nasadzenia. Pod budynkiem dworca powstaje parking podziemny. Obiekt pozwoli również na bezkolizyjne przemieszczania się po nim pieszym oraz osobom z niepełnosprawnościami.

Obecnie przy ul. Krochmalnej zakończono uzbrojenie podziemne na płycie postojowej dla autobusów, a warstwy konstrukcyjne podbudowy wykonano w całości wraz z ustawieniem krawężników. Wykonano również część nawierzchni betonowej na miejscach postojowych dla autobusów. Powstała podziemna infrastruktura oświetlenia placu peronowego oraz zamontowano większość słupów i opraw. Obecnie układane jest zbrojenie i warstwa poślizgowa.

Ponadto drogowcy wykonali podbudowę i warstwy bitumiczne (do wiążącej) na drogach manewrowych. Prace dotyczą także budynku socjalno-sanitarnego dla kierowców. Zakończono stan surowy obiektu na wszystkich kondygnacjach, obecnie trwa montaż instalacji wewnętrznych, układanie glazury oraz realizowane są prace przy elewacji zewnętrznej. Sfinalizowano także prace przy budowie kanalizacji deszczowej i wodociągu na ul. Krochmalnej oraz zamontowano zbiornik retencyjny. Rozpoczęto budowę trakcji trolejbusowej oraz nasadzenia drzew.

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie” (zdjęcia)

(fot. UM Lublin)

62 komentarze

  1. ZaPomniał dodać, że lokalizacja tego tandetnego bizancjum = upadek komunikacji podmiejskiej, z której korzystają jeszcze obecnie dziesiątki tysięcy ludzi dojeżdżających DO CENTRUM do szkół, szpitali, zakładów pracy itd.

  2. > Krzysztof Żuk: „Dworzec Metropolitalny to obecnie największa miejska inwestycja. Robi coraz większe wrażenie”

    Pomieści wszystkich bezdomnych z miasta!

  3. Pomijając już wszystkie kwestie związane z marnotrawstwem pieniędzy i gigantomanią władz Lublina, jest coś ważniejszego, co absolutnie przekreśla ten dworzec jako sensowną inwestycję: jego lokalizacja.

    Dworzec na Ruskiej, choć wygląda kiepsko, jest MEGA wygodny dla osób, które przyjeżdżają do Lublina busem, aby coś załatwić i szybko wrócić, bo znajduje się rzut beretem od centrum miasta. Jest tak blisko, że nie ma absolutnie żadnego sensu wsiadać do taksówki – wszystko można sprawnie ogarnąć pieszo.

    Najkrótsza droga od nowego Dworca Metropolitalnego do centrum to natomiast 3,6 km. W najbliższej okolicy DM nie ma nic – żadnych urzędów, sądów, banków. Nic. Dlatego kiedy dworzec ten zacznie funkcjonować, przyjeżdżanie do Lublina busem przestanie mieć jakikolwiek sens. Każdy będzie wolał jechać samochodem i zaparkować chociażby w dawnych Tarasach Zamkowych.

    W każdym cywilizowanym mieście władze starają się, aby dworzec autobusowy był jak najbliżej centrum. W Lublinie doszli natomiast do wniosku, że niezmotoryzowaną „hołotę” trzeba wyrzucić daleko poza centrum.
    Poniżej odległość od dworca autobusowego do ścisłego centrum miasta w innych miastach o zbliżonej do Lublina wielkości:

    Białystok: 2 km
    Rzeszów: 1,2 km
    Kielce: 1,6 km
    Radom: 1,2 km
    Częstochowa: 2 km.

    I większe miasta:

    Łódź: 2,3 km.
    Poznań: 2,2 km.
    Gdańsk: 2 km.
    Szczecin: 1,8 km.

    • czyj stary dworzec

      „Kajfasz” skoro włożyłeś tyle wysiłku aby napisać komentarz, zrobić obliczenia odległości itp… – wytłumacz jeszcze dlaczego władze województwa lubelskiego (województwa a nie miasta) mając 100% akcji w Spółce Akcyjnej „Lubelskie Dworce”, nie były zainteresowane nowoczesnym dworcem?
      Dlaczego od wielu lat utrzymują tam „totalny syf” powiększając jedynie ilość straganów?
      Przecież ten cały teren nie jest własnością miasta i nie jest przez miasto zarządzany.

      • Krótko: chodzi o to, że na ten teren chrapkę mają dewelopki, którym usługuje zarówno UM jak reszta urzędów.

        • Wiem, że mają chrapkę ale ty chyba niczego nie rozumiesz.
          Co ma UM i jego urzędnicy do czegoś, co nie jest własnością miasta?
          Jak władza wojewódzka dostanie z góry polecenie to go wykona a miastu nic do tego.
          Mogą powiększyć ilość straganów a jak zechcą to sprzedadzą deweloperowi.

          • No i co z tego, że nie jest własnością miasta? Miasto ma za zadanie tę działkę „opróżnić”, a wtedy już droga do przejęcia przez deweloperską mafię będzie otwarta.

            Która działka jest dla deweloperów bardziej atrakcyjna: ta, na której powstaje DM, czy ta, na której znajduje się obecny dworzec przy Ruskiej?

            Czy to naprawdę trzeba być geniuszem, żeby dostrzec, że w Lublinie działek już zaczyna brakować, w związku z czym deweloperska mafia po prostu nie może sobie odpuścić tak smakowitego kąska jak ta działka przy Ruskiej, co odbędzie się kosztem pasażerów komunikacji dalekobieżnej, którzy zostaną wyrzuceni poza centrum?

            • Chory człowieku idź się leczyć!
              Prowokujesz czy faktycznie jesteś takim głąbem???
              To może jeszcze Urząd Miasta ma zlikwidować spółkę akcyjną, w której nie ma udziałów?
              Miasto nie będzie „opróżniać” działki bo nadal pozostanie na niej dworzec będący własnością spółki Lubelskie Dworce należącej do władz województwa.

            • Kajfasz ale miasto nie przenosi starego dworca (bo nie należy do miasta) tylko buduje swój dworzec.
              A jaki problem aby przewoźnicy zajeżdżali do obu dworców a jeden z nich będzie „końcowym”.
              Jaki problem aby autobus przejeżdżający przez Lublin zatrzymywał się w obu dworcach?
              A teraz pomyśl, że jesteś pasażerem mającym przesiadkę w Lublinie.
              Będziesz wolał na kolejny autobus zaczekać na starym i obskurnym dworcu tylko dlatego, że jest bliżej centrum?

            • Kolego masz racje budują dworzec bez dojazdu masakra. A miejsce po starym dworcu na tysiąclecia oddadzą starszym braciom w wierze

          • Miasto uchwala plany zagospodarowania i właśnie dopuściło tam między innymi akademiki. Warunkiem przeprowadzenia tej zmiany była budowa DM.

    • Szukasz dziwnych argumentów, które ostatecznie są argumentami z d**y.
      Na siłę szukasz miast, które mają dworzec bliżej centrum a pomijasz miasta, które mają jeszcze dalej.
      Tylko czy to jest najważniejsze?
      Jak ktoś będzie miał do załatwienia sprawę w ZUS-ie czy Sądzie Rejonowym Lublin Zachód, to nie ma znaczenia odległość dworca od centrum.
      Jak ktoś przyjedzie na jakieś sportowe wydarzenia to akurat będzie miał bliżej.
      Podobnie z wydarzeniami w Targach Lubelskich.
      Ale przede wszystkim w jednym miejscu będzie centrum komunikacyjne łączące transport drogowy z kolejowym.
      I to już jest duże udogodnienie.

    • Kajfasz takie pytanie.
      Dlaczego ani słowem nie wspomniałeś, że we wszystkich wymienionych miastach, dworce autobusowe znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych?
      Odległość od centrum (w sumie nie są to jakieś wielkie różnice) jest ważniejsza niż „centrum przesiadkowe” ?

      • Centrum przesiadkowe? Czyli że co – ci, którzy przyjadą do Lublina busem mają się przesiadać do pociągu, żeby dojechać… no właśnie, dokąd??

        A zastanawiałeś się, dlaczego władze Lublina za PRL-u zdecydowały się wybudować dworzec autobusowy właśnie przy Ruskiej, a nie obok dworca kolejowego, który już wtedy jak najbardziej istniał? Tak, bo chodziło właśnie o to, żeby był jak najbliżej centrum, bo wtedy nie było deweloperów, który można by tę działeczkę przehandlować 😉

        Radni i prezydenci miast, którzy podejmują decyzje zgodne z interesem deweloperów, A NIE MIESZKAŃCÓW, mogą po zakończeniu swojej kadencji liczyć na lukratywne posadki w radach nadzorczych firm deweloperskich. To taka odroczona korupcja.

        • Ja rozumiem zadawanie pytań ale nie takich głupich.
          Naprawdę nie wiesz dokąd można z Lublina dojechać pociągiem?
          Warszawa, Poznań, Wrocław, Szczecin, Bydgoszcz, Kraków, Katowice, Kołobrzeg i tak można dalej wymieniać.
          Z Opola, Bychawy czy Łęcznej bezpośrednio pociągiem tam nie dojadą.
          Za młody też jesteś aby coś wiedzieć o dworcach PKS w okresie PRL-u.
          W Lublinie były dwa takie dworce w bezpośrednim sąsiedztwie dworców kolejowych.
          I nadal nie rozumiem co ma deweloper do budowy tego dworca?
          Przecież miasto buduje swój dworzec ale niczego nie przenosi i nie likwiduje.
          Buduje swój bo właściciel obecnego nie chciał aby to zrobić wspólnie w miejsce starego.

        • a takie są fakty

          Słabo znasz historię Lublina.
          Władze za PRL-u zlikwidowały właśnie dworzec, który był w centrum Lublina.
          Do 1964 roku dworzec autobusowy znajdował się za Ratuszem, przy ulicy Przystankowej (obecnie Bajkowskiego).
          Chociaż samo przeniesienie trwało kilka lat.
          Dokumenty podają, że obecny budynek powstał w latach 1965-1968 a pierwszy autobus z nowego dworca odjechał 17 grudnia 1967 roku.
          A kto wybudował inne dworce (Południowy i Północny) zdecydowanie dalej od centrum miasta ale za to przy samych dworcach kolejowych?
          Dlaczego te twoje władze PRL-u to zrobiły zamiast rozbudować Dworzec Główny?

    • marnotrawstwo to jest CPK

  4. typie Rzuku! POłataj najpierw dziury w jezdniach – przynajmniej na głównych trasach (Witosa, Kraśnicka, Unii Lubelskiej, Grafa), bo jeszcze trochę, to żaden szanujący się przewoźnik w trosce o swój tabor nie będzie chciał do tego wypi5dowa przyjeżdżać. Gdzie jest kasa z podatku drogowego, panie Przekręt?

  5. Czas dziada wywieźć na taczce z Lublina.

  6. Wszystko fajnie tylko…. Mając takie opóźnienie dlaczego o godzinie 16 już nikogo na budowie nie widać. w Sobotę w ogóle prace nie trwają. Chyba powinni rzucić tam takie siły pracowników żeby od rana do późnego wieczora trwały tam prace by to opóźnienie nadrobić.

  7. Przystanek „Lublin Zachód” w dalszym ciągu bez dojazdu i zabezpieczenia przed zalaniem. Widocznie dojazd do dworców nie jest priorytetem i nie ma się co martwić o dojazd do „Metropolitalnego”. Mozna praaeciez dojechac tam wlasnym samochodem.

  8. Przewóz osób pociągiem , busem, autobusem sukcesywnie umiera od lat. Plandemia dołożyła też swoje- znikło 60% pasażerów….

    • a takie są fakty

      Może i część mówiąc po twojemu „znikła” a sama pandemia miała na to wpływ.
      Praca zdalna, nauka zdalna, różne ograniczenia.
      Ale o tym jak wyglądało to na przykład w podsumowaniu wszystkich przewoźników kolejowych niech posłużą poniższe dane.
      Są to oficjalne dane publikowane przez Urząd Transportu Kolejowego.
      I tak, wszyscy przewoźnicy kolejowi mieli następującą liczbę pasażerów:
      2015 – 280,3 mln
      2016 – 292,5 mln
      2017 – 303,6 mln
      2018 – 310,3 mln
      2019 – 335,9 mln
      2020 – 209,4 mln
      2021 – 245,1 mln
      Widoczną bardzo mocno tendencję wzrostową zatrzymała pandemia.
      Ale ubiegły rok (pomimo pandemii) świadczy, że ilość pasażerów na kolei ponownie wzrasta.
      Samo PKP Intercity miało w 2021 roku 35,5 mln pasażerów i było to o prawie 9 milionów więcej niż w 2020 roku.

      Nie wiem jakie są statystyki w transporcie drogowym.
      Główny Urząd Statystyczny podał dane z pierwszego roku pandemii w porównaniu do roku wcześniejszego:
      2019 – 327,4 mln
      2020 – 157,3 mln
      Spadek był większy niż na kolei.
      Ale czy wzrost w 2021 był podobny jak na kolei, tego już nie wiem.
      Przyznam jednak, że czy gdzieś jadąc czy też przechodząc w okolicach dworca widzę busy i nie są to puste przebiegi.
      Pociągi też puste nie jeżdżą a w przypadku Polregio (dawne Przewozy Regionalne) w szynobusach brakuje miejsc siedzących.

      • Aż mnie to dziwi w czasach kiedy samochód jeżdżący można mieć w cenie 2000 zł.

  9. Większość ulic w Lublinie do remontu a Żuk wydaje kasę na cele drugo rzędne z perspektywy mieszkańca.

  10. Garbaty Władek.

    Ktoś na tym megalomanstwie musi zarobić. Proste.

Z kraju