Jak wybierać książki dla przedszkolaka?
09:45 16-01-2025 | Autor: redakcja

Jak wybierać lektury dla kilkulatków?
Jakie książki dla dzieci sprawdzą się dla przedszkolaków? Powinny być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Dobrze sprawdzają się krótsze opowiadania pisanie przyjaznym językiem, bogato i ciekawie ilustrowane. Bardziej cierpliwe przedszkolaki mogą wraz z rodzicem czytać również dłuższe książki o wciągającej fabule. Istotna jest tematyka, która powinna odpowiadać zainteresowaniom dziecka.
Książki dla maluchów ciekawych świata
Książki dla dzieci otwierają okno na świat. Pokazują różnorodność ludzi, przyrody i doświadczeń. Kilkulatki chłoną wiedzę jak gąbka, są więc w stanie z łatwością zapamiętywać treści z dostosowanych do ich wieku lektur, wzbogacając tym samym swoją wiedzę i rozszerzając horyzonty. Dla ciekawskich dzieci warto wybierać tytuły edukacyjne, na przykład pierwsze „encyklopedie”, książki przyrodnicze, serie o różnych zawodach i o tym, jak powstają przedmioty codziennego użytku, drogi lub budynki. Wybór zależy od zainteresowań dziecka, ponieważ w tym wieku istotne mogą być przeróżne tematy: kosmos, dinozaury, zwierzęta, podróże, budowa i wiele innych.
Książki a rozwój społeczny i emocjonalny
Świat emocji i relacji z innymi ludźmi również jest bardzo złożony, a książki dla dzieci w wieku przedszkolnym pomagają go objaśniać i oswajać. Wspólne czytanie tytułów pokazujących problemy typowe dla maluchów i rozwiązywanie konfliktów, a także książek wprost tłumaczących, czy są emocje i jak je rozpoznawać, może okazać się bardzo istotnym wkładem w harmonijny rozwój dziecka. W niektórych przypadkach dobrym pomysłem będą książki dotyczące konkretnych zagadnień, jednak tego typu lektury trzeba wybierać bardzo uważnie, czytając je najpierw samodzielnie i dostosowując do wrażliwości konkretnego dziecka. Dlaczego? Nie warto zasiewać w głowie malucha lęków dotyczących problemów, które go nie dotyczą.
Wspólne czytanie z dzieckiem to jedno z najprzyjemniejszych rodzicielskich zadań i warto podejmować się go jak najczęściej. Dzieci, które spędzają czas przy lekturze, chętniej samodzielnie sięgają po książki, mają bogatsze słownictwo, żywą wyobraźnię i szeroką wiedzę o świecie, lepiej też radzą sobie w rozmaitych sytuacjach społecznych.