690 680 960

Inwestycje w Chełmie i rozwój miasta. Podsumowanie roku 2019 (wideo)

Chełm jest jednym z byłych miast wojewódzkich, będących w najgorszej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Dlatego prezydent Jakub Banaszek, który w listopadzie 2018 roku został zaprzysiężony na urząd włodarza miasta, podjął liczne działania naprawcze przeciwdziałające dalszej degradacji gospodarczej i depopulacji miasta.

Jednym z podjętych rozwiązań jest wykorzystanie polityki deglomeracji, która w chełmskich realiach oznacza pozyskiwanie agend rządowych instytucji. W Chełmie utworzono Centrum Usług Wspólnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Centrum Doradcze Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Centrum Doradcze Polskiego Funduszu Rozwoju, które w miejskiej bibliotece przygotowuje biura dla 50 pracowników.

W 2019 roku Miasto podpisało porozumienie o utworzeniu oddziału Instytutu Elektrotechniki w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz. Instytut ma powstać przy prężnie działającej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie, dając zatrudnienie absolwentom kierunków technicznych.

Dzięki silnemu lobby chełmskich samorządowców oraz parlamentarzystów z regionu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa otrzymała ponad 28,5 miliona na budowę Instytutu Nauk Medycznych, który w przyszłości ma być sercem medycznego miasteczka.

Miasto Chełm i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny ws. utworzenia spółki Linia Chełmska Szerokotorowa. Przedsięwzięcie ma być integralną częścią HUB-u logistycznego Agencji Rozwoju Przemysłu, która za ponad 4 miliony zł kupiła działkę przemysłową przy ulicy Wschodniej. Inwestycja pozwoli wykorzystać położenie Chełma i stworzyć w mieście centrum dystrybucji towarów.

Miasto tworzy dobry klimat dla przedsiębiorczości. Świadczy o tym m.in. inwestycja grupy Recykl, która wybudowała w mieście fabrykę przetwarzającą odpady gumowe. O przyjazne warunki do inwestowania dba aktywne Biuro Obsługi Inwestora i nowo utworzona Chełmska Rada Przedsiębiorczości. Inkubatorem innowacyjnych technologii ma być z kolei Chełmskie Centrum Aktywności Gospodarczej przy ulicy Ceramicznej. W minionym roku udało się uratować niedoszacowaną inwestycję, pozyskując dodatkowe 12 milionów zł dofinansowania. Warte łącznie blisko 40 milionów centrum zakłada stymulację wzrostu konkurencyjności gospodarczej Chełma i regionu, zmniejszenie bezrobocia oraz pozytywny wpływ na strukturę zawodową społeczności.

Niezbędna dla rozwoju gospodarczego jest infrastruktura drogowa. W minionym roku udało się przebudować kolejny fragment ulicy Lwowskiej i rozpocząć II etap remontu ulicy Kolejowej. Miasto zażegnało też spór z firmą BUDIMEX, która niebawem ma rozpocząć prace budowlane na Drodze Krajowej nr 12 w granicach Chełma.

Dzięki zabiegom prezydenta miasta oraz parlamentarzystów z naszego regionu rząd zabezpieczył 2,5 mld zł na drogę ekspresową nr 12 z Piask do Dorohuska. Pozyskano także rekordowe w historii miasta dofinansowanie remontów chełmskich ulic – łącznie ponad 15 milionów zł z Funduszu Dróg Samorządowych.

W kolejowym rozkładzie jazdy znalazły się bezpośrednie połączenia do Katowic przez Rzeszów i Kraków, do Bydgoszczy przez Toruń oraz do Dorohuska, a także dodatkowe połączenia do Lublina czy Warszawy.

W 2019 roku Miasto Chełm rozpoczęło przygotowania do poprawy miejsc użyteczności publicznej. Udało się zagospodarować skwer światowej sławy skrzypaczki Idy Haendel i przeprowadzić konsultacje społeczne związane z kompleksową rewitalizacją chełmskiej starówki, czyli placu dra Edwarda Łuczkowskiego łącznie z bocznymi uliczkami. Przygotowany wniosek daje szanse na pozyskanie nawet 12 milionów zł dotacji i zmianę oblicza centralnego punktu miasta.

Miniony rok obfitował pod względem wniosków o dofinansowanie różnych projektów. Miasto aplikowało o pieniądze między innymi na opracowanie Strategii Elektromobilności dla Miasta Chełm, Odnawialne źródła energii dla mieszkańców, Budowę Systemu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, Budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego na terenie miasta, rewitalizację budynku po byłej kaplicy przy ul. Św. Mikołaja w Chełmie oraz wspomniane już Chełmskie Centrum Aktywności Gospodarczej. Duże szanse na dofinansowanie ma projekt Zielone Miasto Chełm, w ramach którego miasto może kupić ekologiczne autobusy czy zrewitalizować miejskie parki, a na złożenie czekają wnioski o dofinansowanie modernizacji kolejnych chełmskich ulic z Funduszu Dróg Samorządowych.

 

 

(fot. zwiedzajlubelskie.pl, wideo nadesłane)

7 komentarzy

  1. Propaganda rodem z prl.
    Wszystko ładnie,pięknie a najbardziej lukratywne stanowiska w tych wszystkich „propagandowych tworach” i tak będą rozdawane z klucza partyjnego.

  2. Aż sobie przypomniałem czarno białe kroniki filmowe czytając ten art. reklamowy/sponsorowany 🤣🤣🤣

  3. Cyt: „(…) Miasto aplikowało o pieniądze między innymi na ,,,”. Aż spojrzałem czy to czasami nie artykuł sponsorowany. Ale chyba nie. Zapytam więc grzecznie: Ile z tych Aplikacji zakończyło się sukcesem, czyli otrzymaniem dofinansowania? Czy aby aplikowanie o dofinansowanie na przykład paneli fotowoltaicznych, nie skończyło się totalną klapą zanim się na dobre zaczęło???? Zbieranie wniosków odbywało się jakby to był jakiś super tajny projekt. Aby nie dowiedziało się szersze grono mieszkańców. W efekcie nie zebrano potrzebnej. minimalnej ilości chętnych. ZERO INFORMACJI !!!!! A potem płacz, że w mieście dusimy się od dymu z kominów.

  4. propaganda jak za prl

  5. jeden wielki sukces

    Cóż z tych płonnych obietnic, gdy chełmscy krawaciarze (obojętnie jakiej maści partyjnej) od grubo ponad 10 lat nie są w stanie doprowadzić do wyremontowania zaledwie czterokilometrowego (łącznie) odcinka ulic Rejowieckiej i Rampy Brzeskiej – jedynej póki co tranzytowej trasy przez Chełm i zarazem drogi międzynarodowej. Powstają akwaparki, małpie gaje i czort wie co jeszcze, a wspomniane ulice już od dawna same przypominają park linowy, tylko liny do trawersowania trzeba dołożyć. Jeszcze trochę i jedyne pojazdy będące w stanie pokonać te asfaltowe żleby i przełęcze, będą czołgi (oby nie te od strony Moskwy). Hmm… a może te ulice to są zasieki przeciwczołgowe przeciw zakusom naszego „przyjaciela” Władimira? Kto wie…
    Miłomściwie i długowiecznie chełmianom panująca lejdi Agatka miała przez długie lata wy(…)ane na remont tej drogi. Ale jakby tego było mało, nastał po niej obecny sołtys Puchatek. Rzeczony sołtys i jego kamandiry przynajmniej nie próżnują i miejską kasę skutecznie marnują. Próbując złamać umowę z wykonawcą robót (znana czytelnikom zeszłoroczna heca z Budimexem) i przy tym solidnie go wyrolować, zaprzepaścili grube miliony i znów oddalili horyzont tak długo wyczekiwanej przez mieszkańców i podróżnych naprawy. Ale… co tam jakaś międzynarodowa droga, przecież ważniejsze są centra doradcze i szkoleniowe szkolące krewnych i znajomych pana sołtysa. A szkolenia to niebłahe, bo z parzenia i picia kawy, no przecież w przyszłej załatwionej pracy coś trzeba robić gdy nie ma co robić.

  6. ty misiewiczu przedydenciku ty pisowski bajkopisarzu
    jeżdżę przez Chełm często to koła można pogubić nie tylko na Rejowieckiej
    to samo jest na Hrubieszowskiej !
    nie stać was na pozaklejanie dziur na wylocie z Chełma do Hrubieszowa za Borkiem – tragedia !
    dość tej waszej propagandy i pijaru
    czyńcie swoje powinności bo was ludzie pogonią na cztery wiatry jeszcze trochę albo sami pouciekacie

  7. Mieszkaniec Chełma

    Brak miejsc do pracy, brak nowych inwestycji, dni Chełma zamordowane bo po co ? Cały Chełm nie ma dróg jest ulep. Nawet jeżeli coś zrobią to rozpada się po 3 latach. Zamykają sklepy, fabryki, redukcja etatów w Urzędzie Miasta.

    Ludzie uciekają na potęgę, te stare żydowskie miasto jest przeklęte- nic się w nim nie udaje.

    Makabra

Kursy walut

  • USD 4.3833zł 2.11%
  • GBP 5.2764zł 0.37%
  • EUR 4.7195zł 0.59%
  • CHF 4.7458zł 0.93%

Polub nas