Wtorek, 22 kwietnia 202522/04/2025
690 680 960
690 680 960

Drogi i transport w Lublinie pod wspólnym szyldem. ZDiM łączy się z ZTM Lublin (zdjęcia)

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie, w ramach jednej struktury skupi zadania realizowane dotychczas przez Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego. Nowa jednostka zacznie funkcjonować już od 1 lipca, a na jej czele stanie Grzegorz Malec, który do tej pory kierował ZTM.

Nowa miejska jednostka

– Wraz z oddaniem do użytkowania Dworca Lublin, jednej z największych inwestycji ostatnich lat, Miasto zakończyło kolejny etap wielkich projektów drogowo-transportowych. W nowej perspektywie unijnej większość programów łączy budowę dróg z komponentem transportowym, dlatego mając na celu optymalizację realizowanych procesów powołano nową miejską jednostkę. Chcemy jeszcze sprawniej zarządzać kluczowymi dla miasta obszarami, jakimi są drogi i transport zbiorowy, a przez to nadal zwiększać dostępność komunikacyjną Lublina i wyznaczać trendy w elektromobilności. Nowe projekty i cele, które przed sobą stawiamy będą realizowane już przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego – mówi Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Takie rozwiązania są praktykowane w innych miastach

Uchwała w sprawie powołania nowej jednostki zapadła na styczniowej sesji Rady Miasta Lublin. Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem praktykowane np. w Łodzi, Słupsku, Koszalinie, Szczecinie czy Bydgoszczy. Przedmiotem działania ZDiTM będzie zarządzanie i administrowanie drogami publicznymi w granicach administracyjnych Lublina, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, oraz drogami wewnętrznymi stanowiącymi własność Gminy Lublin i przejętymi przez ZDiTM, jak również organizowanie transportu zbiorowego.

– Jedna jednostka oraz wspólny system pracy pozwoli na jeszcze lepszą koordynację działań ważnych dla naszego miasta i skuteczne aplikowanie o środki unijne. Zintegrowanie działań z zakresu komunikacji publicznej z inwestycjami drogowymi usprawni również przemieszczanie się po mieście, promując ekologiczne formy transportu – autobus, trolejbus, rower, jako alternatywę dla podróży realizowanych samochodem – mówi Grzegorz Malec, od 1 lipca Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

Zarządzanie drogami i nie tylko

Nowa jednostka będzie zarządzać drogami publicznymi i wewnętrznymi o łącznej długości około 700 km, 154 obiektami inżynierskimi, ponad 18 km buspasów i blisko 200 km infrastruktury rowerowej. Do tego w jej utrzymaniu będzie ponad 70 km trakcji trolejbusowej, przeszło 800 przystanków komunikacji miejskiej, w tym część wyposażona w panele fotowoltaiczne i wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej oraz 40 ładowarek dla pojazdów komunikacji miejskiej. ZDiTM będzie też dalej sprawował funkcję zarządcy dla największego centrum przesiadkowego regionu, czyli Dworca Lublin.

Siedziba nowej jednostki

Główna siedziba nowej jednostki – Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego to ul. Krochmalna 13j, natomiast część wydziałów zlokalizowano również przy ul. Nałęczowskiej 14. Od 1 lipca obsługa pasażerek i pasażerów komunikacji miejskiej będzie się odbywała bez zmian. Do dyspozycji pozostają wszystkie dotychczasowe Punkty Sprzedaży Biletów i Biuro Obsługi Klienta zlokalizowane przy ul. Nałęczowskiej 14 oraz na Dworcu Lublin. Również dla mieszkanek i mieszkańców, którzy będą chcieli załatwić sprawy związane ze Strefą Płatnego Parkowania, czy zajęciem pasa drogowego, nic się nie zmieni. Wydziały zajmujące się tą tematyką pozostają w swojej obecnej lokalizacji, czyli przy
ul. Krochmalnej 13j.

Drogi i transport w Lublinie pod wspólnym szyldem. ZDiM łączy się z ZTM Lublin (zdjęcia)

fot. UM Lublin

(Źródło: UM Lublin)

24 komentarze

  1. Ocena: 0

    Kiedy remont Janowskiej ?

  2. Kolejna spółka do utrzymania przez podatnikow

    • „Bartek” poproś kogoś mądrzejszego aby ci wytłumaczył prosty w zrozumieniu tekst artykułu.

  3. To teraz zamiast dwóch najgorszych miejskich instytucji będziemy mieć tylko jedna. Zawsze to wychodzi na plus.

  4. Ocena: 0

    oho czyli większe absurdy będą jak łapy swędzą zdim xD

  5. „usprawni również przemieszczanie się po mieście, promując ekologiczne formy transportu – autobus, trolejbus, rower, jako alternatywę dla podróży realizowanych samochodem” – stwierdził ktoś, kto rowerem czy autobusem ostatni raz jechał 30 lat temu.

  6. Czyli nadal komunikacja będzie do kitu a drogi dziurawe, stare i male graty na liniach typu 57,problemy z przesiadkami i powrotami z pracy po 20.

    • Zapomniałeś dodać o cenach biletów bo to już przesada… A zaraz znowu podniosą

  7. „usprawni również przemieszczanie się po mieście, promując ekologiczne formy transportu – autobus, trolejbus, rower, jako alternatywę dla podróży realizowanych samochodem” – kolejne działania pozorowane. Drogi rowerowe nadal bez ciągłości, a autobusy dalej stoją w korkach. Za to znakomicie rozwija się strefa darmowego nielegalnego parkowania w SPP.

    • Ocena: 0

      zacznij rowerem wozić ludzi zamiast autobusu albo rób zapoatrzenie do hurtowni rowerem , a może ekologiczna straż pożarna Klaunie

  8. … będzie optymalizacja kosztów i likwidacja zbędnych etatów?

  9. kronikidewelorozwoju
    Ocena: 0

    Czyli będzie zjednoczenie sił, których finalnym celem jest stworzenie miasta przyjaznego dla korporacji para-taxi. Podstawowe elementy tego planu to wygaszanie mpk oraz rozbudowa sieci autostrad śródmiejskich.

  10. W ostatnich latach władze Lublina niesamowicie promowały „ekologiczne formy transportu” poprzez zmniejszanie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej, tak aby upodobnić ją do czegoś w rodzaju wiejskiego PKS…

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia