Środa, 28 lutego 202428/02/2024
690 680 960
690 680 960

Coraz bliżej realizacji obwodnicy Chełma

Zakończył się ważny etap przygotowań do budowy obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Do Wojewody Lubelskiego Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Rozpoczęcie robót planowane jest w przyszłym roku.

– Ta inwestycja jest przełomowa dla miasta i oznacza jego dalszy rozwój. Pozwoli wyprowadzić z centrum Chełma ruch samochodów przejeżdżających tranzytem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo i poprawi komfort zarówno podróżowania, jak i życia w mieście. Dziękuję wszystkim, dzięki którym realizacja tej drogi stała się możliwa. Planujemy, że prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku, po wydaniu decyzji ZRID, a już wkrótce ogłosimy przetargi na budowę kolejnych odcinków drogi S12 w naszym regionie – mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.

Co zostanie wybudowane?

Obwodnica będzie miała długość ok. 13 kilometrów. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, czterech węzłów drogowych oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów w ciągu drogi ekspresowej.

Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej.

Którędy pobiegnie trasa?

Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony. Jadąc DK12 od strony Piask, kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem na węźle Chełm Zachód.

Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin.

Rozpoczęcie robót możliwe będzie po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji ZRID. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2023-2025.

Kalendarium inwestycji

31 marca 2010 r. – złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz o ustalenie zakresu raportu dla przedsięwzięcia, które może transgranicznie oddziaływać na środowisko

14 grudnia 2015 r. – wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Lublinie decyzji środowiskowej dla wariantu rekomendowanego (wariant II)

31 sierpnia 2018 r. – podpisanie umowy na opracowanie szczegółowej Koncepcji programowej dla wariantu preferowanego (wykonawca: Mosty Katowice, wartość: ok. 3,1 mln zł)

15 grudnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Chełma

16 kwietnia 2021 r. – wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełma (wykonawca: Strabag, wartość: ok. 442 mln zł)

14 czerwca 2021 r. – podpisanie umowy z wykonawcą na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj

14 kwietnia 2022 r. – złożenie do Wojewody Lubelskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID

Coraz bliżej realizacji obwodnicy Chełma

(fot. GDDKiA)

5 komentarzy

  1. Mogę prosić o info co to za droga na zdjęciu?
    Pozdrawiam

  2. Chełm to dziura zabita dechami, tak jak Lublin zresztą. Więc po co dla tej wioski budować obwodnicę? Czemu PIS pompuje tak bardzo Chełm? Przecież to miliardy wrzucone w błoto, albo do kieszeni polityków.

    • czego nie rozumiesz?

      Ruscy z ukraińcami się wybiją to przejmujemy ukrainę. Dojazd musi być dobry żeby szybko dostać się na nowe ziemie.

Z kraju

Polityka i społeczeństwo