Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Cel jest jeden, reklamy mają przestać szpecić miasto. Gotowy jest już projekt uchwały krajobrazowej

Reklamy, obiekty małej infrastruktury, ogródki gastronomiczne, pojemniki na odpady, wiaty śmietnikowe i altany, paczkomaty, kioski a nawet warunki budowania ogrodzeń obejmuje przygotowywana w Chełmie uchwała krajobrazowa. Mieszkańcy mogą już zapoznawać się z jej projektem.

Z roku na rok coraz więcej samorządów decyduje się na przyjęcie uchwał krajobrazowych. Ich celem jest przede wszystkim poprawienie estetyki miasta poprzez uregulowanie kwestii umieszczania w przestrzeni publicznej m.in. reklam. Teraz na ten krok zdecydowały się władze Chełma.

Prace nad zapisami uchwały trwają już od ub. roku. Opracowanie projektu dla całego miasta, magistrat zlecił Autorskiej Pracowni Architektonicznej „Arkada” z Białej Podlaskiej. Za 72,5 tys. zł firma ma wykonać analizy zjawisk związanych z tablicami i urządzeniami reklamowymi, ogrodzeniami oraz obiektami małej architektury oraz analizę dokumentów planistycznych i konserwatorskich.

Wiadomo już, że ustawiane czy też montowane obiekty małej infrastruktury mają być dostosowane do charakteru danego miejsca, m.in. poprzez ujednolicenie materiałowo, kolorystycznie i stylistycznie oraz w zakresie zastosowanej formy. Mają być spójnie estetycznie w stylistyce z nawierzchnią i oświetleniem, jak też zachowywać jednorodną formę, charakter i kolorystykę dla danego obszaru.

Zakazane będzie sytuowanie obiektów z wykorzystaniem projekcji świetlnych i elementów ruchomych, emitujących dźwięk lub światło o zmieniającym się natężeniu, a w szczególności błyskowe lub pulsujące. Nie będzie można przesłaniać widoków i innych obiektów, znaków i sygnałów drogowych, tablic oraz urządzeń, jak też stosować reklam na elementach małej architektury.

W przypadku plansz reklamowych, zakazano ich lokalizacji na terenie chronionych osi widokowych; w miejscach otwarć widokowych
w kierunku krajobrazów otwartych i wartościowych architektonicznie zespołów zabudowy sakralnej, sylwety zespołu staromiejskiego i Góry Katedralnej; na przyczepach lub lawetach; na drzewach; na cmentarzach i w wielu innych miejscach.

Gotowy jest już projekt uchwały w tej sprawie. Ponieważ zawarto w nim zasady związane nie tylko z reklamami, lecz również dotyczące m.in. ogródków gastronomicznych, pojemników na odpady, wiat śmietnikowych i altan, paczkomatów, kiosków a nawet warunki budowania ogrodzeń, w tym jakie rodzaje materiałów budowlanych mogą być wykonane, mieszkańcy mogą już zapoznawać się z proponowanymi przepisami.

Uwagi co do ustaleń przyjętych w projekcie będzie można wnosić tylko do 27 kwietnia. Później dokument trafi do miejskich radnych, którzy podejmą decyzję o jego przyjęciu bądź też skierowaniu do poprawek.

(fot. lublin112)

5 komentarzy

  1. W Lublinie też by się przydało posprzątać.

    • Brak sprzątacza, sami rządzący.

    • billboardy wieszane przez rząd: „proszę zaszczep się”, „Opłata klimatyczna UE to aż 60% kosztów produkcji energii”
      A z czyich to pieniędzy? A z naszych. A potem ludzie zdziwieni że olej kosztuje 9 zł. ?

  2. Brawo. W lublinie od tej reklamowej tandety rzygac sie chce.

  3. W Lublinie to chyba ze względu na dochody do kasy miejskiej nic nie robią NO BO CO kasa jest najważniejsza. A już do wściekłosci doprowadzają mnie te agresywne świetlne które działają ręcz drażniąco i to zwykle dotyczą kierowców bo tak są skierowane

Z kraju