Przejdź do treści
piątek, 9 października 2026
Kontakt do redakcji: 690 680 960 [email protected]
Wiadomości z Lublina i regionu
Kontakt do redakcji 690 680 960 [email protected]

ZUS rozpoczął zwroty nadpłaconej składki zdrowotnej. Do firm trafiło już prawie 65 mln zł

Przedsiębiorcy mają czas do 20 maja na roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2025 rok. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął już wypłaty nadpłat - do niemal 46 tys. płatników trafiło dotąd 64,6 mln zł.

fot. lublin112.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom o zbliżającym się terminie rocznego rozliczenia składki zdrowotnej. Obowiązek ten należy wypełnić do 20 maja w dokumentach rozliczeniowych za kwiecień. W tym samym terminie trzeba także uregulować ewentualną niedopłatę.

Wysokość składki zdrowotnej zależy od wybranej formy opodatkowania. Przedsiębiorcy obliczają ją od dochodu albo przychodu, dlatego po podsumowaniu wyników za 2025 rok może się okazać, że wpłacili do ZUS zbyt mało lub zbyt dużo.

Nadpłata? Można wystąpić o zwrot

Jeżeli roczne rozliczenie wykaże nadpłatę, przedsiębiorca może otrzymać zwrot środków na rachunek bankowy. Dzień po przekazaniu rozliczenia do ZUS w portalu eZUS pojawia się wypełniony wniosek RZS-R, czyli wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej.

Aby otrzymać pieniądze, należy wskazać numer rachunku bankowego i podpisać dokument. Czas na złożenie wniosku upływa 1 czerwca. ZUS ma przekazać środki najpóźniej do 3 sierpnia.

Pieniądze już trafiają do przedsiębiorców

Ponad 117 tys. przedsiębiorców rozliczyło składkę zdrowotną z wyprzedzeniem i złożyło wnioski o zwrot nadpłat. ZUS nie czeka jednak do sierpnia i rozpoczął już wypłaty.

Według danych z 14 maja zwrócono 64,6 mln zł niemal 46 tys. płatników. Kolejne przelewy dla prawie 72 tys. przedsiębiorców są w przygotowaniu.

Jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot, nadpłata nie przepada. ZUS rozliczy ją na koncie płatnika najpóźniej do końca roku.

Kogo dotyczy roczne rozliczenie?

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2025 rok muszą złożyć osoby, które w ubiegłym roku były objęte ubezpieczeniem zdrowotnym z tytułu działalności gospodarczej i rozliczały się podatkiem liniowym, według skali podatkowej albo ryczałtem ewidencjonowanym.

Obowiązek dotyczy również przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność w styczniu 2026 roku i rozliczają się liniowo lub według skali podatkowej.

Ważne terminy dla korekt

Przedsiębiorca, który chce skorygować wysokość składek zdrowotnych za 2025 rok, powinien przesłać dokumenty korygujące najpóźniej w dniu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty. Jeśli nie występuje o zwrot, czas na korektę dokumentów ma do 1 lipca.

Źródło: ZUS

7 komentarzy

  1. Krystyna z Atlantydy
    Odpowiedz

    Pozwólcie, że zgadnę – większość do Luxmedu? 😆

  2. Iwona
    Odpowiedz

    To tyle ile wpływa do ZUS w 1.5 godziny🤣 . No to teraz bidny ZUS się chyba nie podniesie🤣 65 mln. No dla szarego Kowalskiego to ogromna kwota ale dla ZUS? Niesamowite. 🤣

    1. Kris
      Odpowiedz

      Czytam te komentarze na poziomie dzieci ze szkoły podstawowej i tak sobie myślę, że komentującym brakuje bata nad głową. Państwo polskie im się nie podoba, to może jak przyjdzie Moskal i na Moskwę przyjdzie płacić będzie im lepiej?
      Czasy lepianek i króla Ćwieczka już minęły, a drugiej Somalii czyli państwa minimum się nie doczekacie w tej części świata.

  3. cff
    Odpowiedz

    a to nadpłata od tej pani ktòrą skroili na 300k ?

  4. Komornik
    Odpowiedz

    herbatka u Tadka, powiedz tym śmieciom, że ich dni w IT w Zusie są policzone

  5. Arnold boczek
    Odpowiedz

    Po co płacić skladki 40 lat żeby brać emeryturę 5 -7 lat później do piachu wole za to się bawić bo wiadomo kiedy zdechne a jak przed przejściem na emeryturę rok?

  6. Yy
    Odpowiedz

    Do tej dziury bez dna można wpłacić za dużo ?

Dodaj komentarz

Masz coś do dodania? Podziel się swoją opinią.

Dbaj o kulturę dyskusji. Publikując komentarz, akceptujesz regulamin komentarzy.

Z kraju

Lubelski biznes

Polityka

Społeczeństwo

Nauka i technologia