Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nowoczesne opakowania – co znajdziemy niebawem na sklepowych półkach?

Postęp technologiczny odmienia codzienne życie ludzi na całym świecie. Zwiększa komfort oraz sprawia, że wykonywanie rozmaitych czynności zaczyna być prostsze, bezpieczniejsze, a także generuje mniejsze koszty finansowe lub środowiskowe.

Ciekawym przykładem takiego użycia technologii są nowoczesne opakowania dla rozmaitych produktów. Coraz częściej bowiem możemy mówić o inteligentnych opakowaniach, które generują szereg korzyści dla producentów, dystrybutorów oraz finalnych konsumentów.

Jakie trendy obserwujemy obecnie na rynku opakowaniowych? Co przyniosą w tym temacie nadchodzące lata? O tym wszystkim napiszemy poniżej.

Nowoczesne opakowania – zwrot w stronę ekologii

Wbrew pozorom nowoczesność wcale nie musi oznaczać wyłącznie futurystycznych rozwiązań. Kluczowym trendem naszych czasów jest większe zaangażowanie w kwestie ekologiczne, w tym w lepsze zarządzanie odpadami opakowaniowymi dla poprawy kondycji naszej planety.

Od lat w naszym województwie stosuje się obowiązkową segregację odpadów. Znacząca ich część trafia każdego dnia do ponownego wykorzystania. Z roku na rok statystyki w Lublinie i na obszarze całego województwa systematycznie się poprawiają. W samej stolicy województwa w 2020 roku recykling i przygotowanie do ponownego użycia papieru, szkła, tworzyw sztucznych i metalu osiągnął poziom 85,12%. Wciąż jednak w ogólnym rozrachunku pozostaje w tej kwestii sporo do zrobienia.

Już teraz jednak można zaobserwować ciekawy i rozwojowy trend. Znacząca liczba przedsiębiorców zabezpiecza swoje towary opakowaniami z dużym udziałem recyklatu (tworzywa przetworzonego i wykorzystanego ponownie). Takie produkty oferuje choćby e-Hurtownia-Opakowan.pl.

W ten sposób obniża się zapotrzebowanie na pozyskiwanie nowych surowców oraz efektywniej stosuje materiały, które już znajdują się w obiegu. W praktyce oznacza to spore oszczędności dla gospodarki oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska.

Nowoczesne technologie – inteligentne opakowania przyszłości

Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań do odzyskiwania surowców opakowaniowych to jedno. Z drugiej strony na rynku pojawiają się opakowania, które są w stanie kontrolować to, co dzieje się z przesyłanym lub magazynowanym towarem.

Pozwala to choćby na ciągły pomiar temperatury, wilgotności i położenia paczki. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko uszkodzenia paczki, od momentu wyprodukowania towaru aż do chwili, gdy trafi ona w ręce zadowolonego klienta. Tego typu rozwiązania stosuje się obecnie zwłaszcza przy transporcie przedmiotów wysokiej jakości oraz towarów delikatnych.

Trwają też testy opakowań, wyposażonych w dodatkowe czujniki. Dzięki nim będzie można nie tylko sprawdzić parametry samej paczki, ale również wyłapać i poprawnie zidentyfikować sytuacje stanowiące realne zagrożenie dla przechowywanego lub przewożonego przedmiotu. Inteligentne paczki wyczują, że paczka została zgnieciona lub uszkodzona i od razu poinformują o tym fakcie odpowiednie osoby.

Takie działania gwarantują szybsze reakcje, realne oszczędności finansowe oraz szansę na zminimalizowanie strat wizerunkowych, co na konkurencyjnym rynku ma niebagatelne znaczenie.

Co ciekawe, tego typu opakowania to bynajmniej nie melodia odległej przyszłości. Paczki wyposażone w czujniki istnieją i powoli są wprowadzane na rynek, generując solidne zyski. W raporcie Smart Packaging Market worth $39.7 Billion by 2020, opublikowanym przez MarketsandMarkets rynek inteligentnych opakowań miał osiągnąć poziom ok. 40 miliardów dolarów i kontynuować wzrost w kolejnych latach.

Inteligentne opakowania – optymalizacja oraz odpowiedzialność

Nowoczesne opakowania wyróżniają się zupełnie innym podejściem i wykorzystaniem specjalistycznych rozwiązań. Z jednej strony mają wspierać optymalizację całego procesu transportu i składowania towarów. Lepiej chronią zawartość, przy obniżeniu ryzyka uszkodzeń produktów. Generuje to realne oszczędności ekonomiczne.

Z drugiej strony nowoczesne opakowania muszą być bardziej przyjazne środowisku. Do ich produkcji powinno się zużywać mniej surowców. To już nie tylko kwestia budowania wizerunku pojedynczej firmy, ale próba ograniczenia zanieczyszczeń i ogólnej poprawy kondycji środowiska naturalnego na całym świecie.