Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Żółte naklejki PLK i numer 112 zapobiegają tragediom na przejazdach

Tylko w 2022 r. było blisko 600 zgłoszeń na nr alarmowy 112, dzięki żółtym naklejkom PLK umieszczonym na przejazdach kolejowo-drogowych. W 44 przypadkach ograniczenie ruchu pociągów zapobiegło wypadkom.

Żółte naklejki są umieszczone na 11 tysiącach czynnych przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. System alarmowania o zagrożeniach działa od połowy 2018 roku. Korzystanie z żółtych naklejek PLK zapobiegło wielu zdarzeniom, kiedy na przejeździe zepsuł się samochód, czy były zablokowane tory.

Żółte naklejki PLK na każdym przejeździe

Naklejki znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.

Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, gdy może dojść do wypadku – np. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 i reakcja kolejarzy pozwalają uniknąć tragedii.

Do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. systemu żółtych naklejek (połowa 2018 roku) zarejestrowano ponad 18 tysięcy reakcji na zagrożenia. W 530 przypadkach wstrzymano ruch pociągów i wezwano pomoc. W ponad 1200 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe.

Kierowcy powinni pamiętać, że:

Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.

99% zdarzeń na przejazdach wynika z nieodpowiedzialnego zachowania i nierozważnych decyzji użytkowników dróg. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie czerwonego światła, niestosowanie się do wskazań znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek lub wjeżdżanie pod opadające rogatki.

Co robić w sytuacji zagrożenia na przejeździe kolejowo-drogowym?

W kryzysowej sytuacji należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu.

Postępowanie w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ilustruje film zrealizowany w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd”:

 

Gdy dojdzie do awarii auta i nie ma możliwości zjazdu z torów, należy jak najszybciej opuścić pojazd i wyjść poza rogatki, zabierając ze sobą wszystkich, którzy podróżowali samochodem i skorzystać z Żółtej Naklejki PLK dzwoniąc na numer alarmowy 112. Przykładowa rozmowa osoby zgłaszającej incydent na przejeździe na numer alarmowy 112:

 

Animacja prezentująca zasady funkcjonowania Żółtej Naklejki PLK:

(fot. wideo PKP PLK)

3 komentarze

  1. Cieee chorobaaaa !!!

    Są tacy odporni na wiedzę, że naklejki każdego koloru nie będą nim nic mówić, a 112 to tylko przypadkowy zlepek trzech cyfr.

  2. X-X-X-X-X--X-X-X

    Naklejka, naklejką. Powinien być jeszcze przycisk bezpieczeństwa, taki za szybką jak do sygnalizacji pożaru!
    Zanim ktoś się dodzwoni, a dyspozytor przekaże dalej, to mijają cenne sekundy.

  3. Dobrze by było napisać że wyłamanie rogatki nie do skończt sie mandatem 2,5 tys plus obciązenie ,kosztami jej naprawy ….o ile tak jest, w co raczej wątpię .Dlatego większość z tych którzy niechcący czy chcący znaleźli sie za taką zamknięta rogatką usiłują o zgrozo do końca coś wykombinowac żeby jej nie wyłamywać ,patrz przykład kierowcy karetki ,którego kombinacje za zamknięta rogatką zakończyły sie tragicznie

Z kraju