Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej. Od dziś za przejazd autobusami i trolejbusami trzeba zapłacić więcej

Mieszkańcy Lublina, Świdnika oraz podmiejskich gmin, do których dociera komunikacja miejska, od dziś muszą głębiej sięgnąć do kieszeni. Za bilety, zarówno jednorazowe jak też okresowe, trzeba zapłacić więcej.

Z dniem 1 lipca weszły w życie zmiany w zakresie cen biletów lubelskiej komunikacji miejskiej. Podwyżka wynosi ok. 11 procent i jak tłumaczą przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, spowodowana jest głównie wzrostem cen paliwa i energii elektrycznej. Nie bez znaczenia jest także sytuacja wywołana pandemią, kiedy to z uwagi na spadek liczby pasażerów oraz wprowadzane obostrzenia, lawinowo wzrosły koszty utrzymania komunikacji.

Jak wyjaśnia prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie Tomasz Fulara, szacowany na ten rok wzrost kosztów w porównaniu do roku ubiegłego wynosi około 30 mln zł. Same ceny energii elektrycznej, służącej do napędzania trolejbusów i ładowania autobusów elektrycznych, podrożały z 280 zł do 971 zł za megawatogodzinę. W przypadku oleju napędowego wzrost jest na poziomie 120 proc. Do tego dochodzą również wyższe koszty innych niezbędnych do utrzymania pojazdów elementów, a także wzrost płac, gdyż obecnie w większości oscylują one w okolicach najniższej krajowej.

Cena biletu 15-minutowego wzrosła z 2,80 na 3 zł, 40-minutowego z 3,60 zł na 4 zł a 90-minutowego z 4,40 zł na 4,80 zł. Nowa cena biletu jednoprzejazdowego, czyli uprawniającego do podróżowania jednym pojazdem na całej długości trasy, wynosi 4,60 zł. Do tej pory było to 4,20 zł. Podobna sytuacja jest również z biletami okresowymi. Najpopularniejszy z nich, czyli 30-dniowy, zamiast 88 zł kosztuje 96 zł. Jest to cena dla posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej. Pozostałe osoby, zamiast 119 zł zapłacą 128 zł za bilet ważny w jednej strefie lub 188 zł za ważny w obu strefach. Oczywiście mowa tu o biletach normalnych.

Prezes Zarząd Transportu Miejskiego Grzegorz Malec wskazuje, że uwzględniając wzrost wszystkich kosztów, jak też inflację, aby utrzymać dochody na tym samym poziomie, podwyżka powinna wynieść około 20 – 30 proc. Jednak byłoby to zbyt duże obciążenie dla pasażerów, dlatego postanowiono podnieść ceny o 11-12 proc.

(fot. lublin112.pl)

54 komentarze

  1. A w takim Chełmie komunikacja miejska jest podobno całkiem darmowa!

    • ano jest a kto tam rządzi? tak znienawidzony przez „wszystkich” pis!;) ha szach i mat! a tu peło o wielu wielu lat i co SAME podwyżki ! gdzie peło tam, dno !

      • to nie wina po, że obrażony rząd pis nie daje pieniędzy miastom nieobstawionym partyjnymi marionetkami. pis obchodzi tylko partia, nie obywatele i właśnie to widać

    • a pieniądze na to lecą z nieba czy z drukarki?

      • Obecnie z drukarki, ale w efekcie i tak z kieszeni podatnika… W każdym mieście komunikacja publiczna jest mocno deficytowa…
        Ciekawe czy gdyby zlikwidować wszystkie te ZTM-y, biletomaty etc.. komunikacja darmowa nie kosztowałaby tyle samo co obecnie..

  2. PRZECIEŻ DOPIERO BYŁA JEDNA PODWYŻKA POD PRETEKSTEM ZLICZANIA PRZYSTANKÓW TERAZ KOLEJNA IDI WY NA C…J

  3. Bardzo dobrze,każdemu na etacie wzrosły zarobki.Tak,że problemu BRAK.

    • wzrosly ale i wszystko podrozalo czyli jest co ??? jest to samo brawo ty jak nie widzisz problemu twe iq musi być przystosowane do taśmy dziewczynko:)

  4. -ceny w górę…
    -komunikacja nocna tylko dla „imprezowiczów” w weekedny…
    -ciągłe spóźnienia albo przyjazdy przed czasem autobusów…
    -niedziałające poprawnie tablice informacyjne na przystankach…
    -złożenie wniosku o wydanie Lubelskiej Karty Miejskiej tylko osobiście, brak możliwości przez internet… ale przedłużyć ważność podobno można. Paranoja!
    -oficjalna aplikacja nowego systemu biletu elektronicznego komunikacji miejskiej Lubika® w Lublinie to kompletna porażka…

  5. A co jeśli zostały mi stare bilety? Są już nie ważne?

    • poprzednio można było dopłacić i wymienić na nowe w punkcie sprzedaży biletów, z tym że był na to ograniczony czas

  6. Czy wielce szanowny prezes ZTM mógł by wytłumaczyć swoim barankom że puszczanie kilku pojazdów parami w tym samym kierunku na dużym odcinku trasy to totalne marnotrawstwo i tak skromnych pieniążków. Czy ktoś im się za to kiedyś dobierze do du szy?

  7. Wszędzie buspasy by jeździć MPK. I co? Ceny biletów w górę! Miasto inspiracji łysego dziecioroba. Trza wybrać nowego gospodarza a łysy niech dzieci bawi…

    • Też go nie lubię, alle… kolejny będzie lepszy? Niby jak? Cyrk z obsadzaniem posad i budowaniem układow zacznie się od nowa… nowi bedą chcieli sie utuczyc a zaplaci kto??? :))

  8. Czy do biletów okresowych kupionych na 10 miesięcy teraz trzeba dopłacić?

  9. Tak chce ZTM, ale… kupując bilet miesieczny zawarło się z ZTM umowę na czas określony. Zmiana warunków takiej umowy jest niezgodna z prawem. Ja bym jeździł na takim bilecie a w razie kontroli poprosił o skierowanie sprawy do sądu – chyba aż tak głupi radcy prawni ZTM-u nie są 🙂 chociaż… madrych tam nie za wielu..

    • „zztop” po co piszesz głupoty i siejesz panikę?
      Płaci ci ktoś za to?
      Kupione bilety okresowe zachowują ważność na cały wykupiony okres.
      Nigdy nikt nie chciał (przy poprzednich podwyżkach) i teraz też nikt nie chce aby dopłacać do biletu.

Z kraju