Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Wyższe mandaty, więcej punktów i łatwa utrata prawa jazdy. Recydywiści zapłacą podwójnie

Od soboty, 17 września, zacznie obowiązywać nowy taryfikator punktów karnych. Zmiany w przepisach dotyczą też wysokości mandatów. Całość na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, znaczące zmniejszenie liczby ofiar wypadków oraz skuteczniejsze karanie recydywistów.

Nowelizacja przepisów ruchu drogowego znacząco zaostrza kary za wykroczenia, które najczęściej prowadzą do niebezpiecznych sytuacji oraz wypadków. Za ich popełnienie kierowcy otrzymają aż 15 punktów karnych. Mowa tu o: nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu; spowodowaniu katastrofy w ruchu lądowym; niezatrzymaniu się do kontroli; kierowaniu pojazdem pod wpływem środków odurzających; kierowaniu po spożyciu alkoholu; ominięciu pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu; wyprzedzaniu na przejściu dla pieszych; przekroczeniu prędkości powyżej 50 km/h; wyprzedzaniu na przejeździe rowerowym a także nieustąpieniu pierwszeństwa osobie z niepełnosprawnością, która używa specjalnego znaku.

Ponadto, do 10 punktów karnych zwiększono karę m.in. za przewóz osób pojazdem nieprzystosowanym do tego celu, naruszenie zakazu nawracania na drodze ekspresowej oraz wjechanie na przejazd kolejowy po opuszczeniu barier lub zapaleniu się sygnału świetlnego. Więcej punktów przewidziano również za przekroczenie prędkości. Do 10 km/h będzie to 1 punkt karny, od 11 do 15 km/h – 2 punkty karne, od 16 do 20 km/h – 3 punkty, od 21 do 25 km/h – 5 punktów, od 26 do 30 km/h – 7 punktów, od 31 do 40 km/h – 9 punktów, od 41 do 50 km/h – 11 punktów, od 51 do 60 km/h – 13 punktów, od 61 do 70 km/h – 14 punktów, a od 71 km/h wzwyż aż 15 punktów karnych.

Kolejną zmianą jest wydłużenie okresu kasowania punktów karnych. Obecnie są one usuwane z konta kierowcy po roku, teraz będą tam figurowały aż dwa lata. I to od dnia opłacenia mandatu, a nie jego otrzymania. Zlikwidowana zostanie także możliwość zmniejszenia liczby punktów karnych poprzez odbycie szkolenia w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Kierowca, który uzbiera ponad 24 punkty lub 20 w przypadku osób z krótkim stażem za kierownicą, straci uprawnienia do kierowania pojazdami i będzie musiał ponownie podejść do egzaminu.

Jeżeli chodzi o wysokość mandatów, to za korzystanie z drogi dla pojazdów uprzywilejowanych trzeba będzie zapłacić 2500 zł; za naruszenie zakazu wjazdu na przejazd kolejowy 2000 zł; ominięcie opuszczonych rogatek kolejowych 2000 zł; wjechanie pod prąd 2000 zł a za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu lub wyprzedzanie na przejściu dla pieszych mandat wyniesie 1500 zł. Za zaparkowanie w miejscu dla niepełnosprawnych kara wyniesie 800 zł a za korzystanie z telefonu w trakcie jazdy bez zestawu głośnomówiącego itp. 500 zł.

Będzie też walka z recydywistami. Kierowca, który w ciągu dwóch lat od popełnienia wykroczenia wpadnie na takim samym przewinieniu otrzyma mandat w podwójnej wysokości. Oznacza to, że jeżeli np. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu kierowcy nie nauczy mandat w wysokości 1500 złotych, to za drugim razem zapłaci on za to już 3000 złotych. Co ważne, dotyczy to również przekroczeń prędkości. Oznacza to, że kolejna wpadka za zbyt szybką jazdę oznacza dwa razy wyższy mandat niż jest to ujęte w taryfikatorze.

(fot. lublin112.pl)

58 komentarzy

  1. Nareszcie! Dużo jeżdżę po Europie, generalnie powtarzalne trasy. Odkąd zmieniono taryfikator mandatów mam wrażenie iż kierowcy zwolnili. Może to też zasługa cen paliw…
    Zauważyłem też jadąc np od Poznania na Berlin i dalej na zachód, iż na A2 przy moich 130-140 km/h „cwaniaki” przelatują kołomnie z zatrważającą prędkością, za to tuż za granicą na odcinku do Berlina trzymając moje 130-140 (mimo kilku ograniczeń prędkości) wyprzedzam tych owych „cwaniaczków”, ciekawe czemu?
    Popieram zmiany w karaniu, choć przyznam że raz na 2-3 lata zdarza mi się jakiś mandat otrzymać.
    Wg mnie taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości powinien być „procentowy” – przecież np jazda o 180km/h na autostradzie a w terenie zabudowanym 90km/h (w obu przypadkach o 40 więcej niż pozwalają przepisy), to nie to samo!
    Na autostradzie to o 28% za dużo, a w terenie zabudowanym aż 80.

  2. ,aa,boKrzycho.paPj

    To Ty jeździsz do Berlina i popierasz przepisy te które wchodzą ,ale to jak to jest wszyscy policjanci, sędziowie jeżdżąc ze swoimi żonami , dziećmi zawsze tak bezwzględnie przestrzegają przepisów i nigdy nie liczą na wyrozumiałość swoich kolegów

  3. ,aa,boKrzycho.paPj

    Dobrze wie każdy policjant , że prawo jazdy można zabrać każdemu w każdej chwili ,to nie zimne przepisy i znajomości powinny rządzi c w życiu ale czynnik ludzki,czynnik człowieczeństwa powinien rządzić

    • bzdury piszesz,
      właśnie przepisy (jednakowe dla wszystkich), a nie osobista uznaniowość policjanta,
      poza tym to finalnie sąd decyduje o uprawnieniach (odebraniu prawa jazdy), a nie policjant

  4. ,aa,boKrzycho.paPj

    Bo to że ktoś jedzie powolutku na zielonej strzałce,a ma oczy dookoła głowy i nikogo nie potrąci i nie doprowadzi do wypadku,to nie znaczy że trzeba mu zabrać prawo jazdy za nie zatrzymanie na tejze zielonej strzałce i

  5. ,aa,boKrzycho.paPj

    I każdy policjant wie że lepszy jest ten kierowca który dostosowuje swoje zachowanie do warunkow na drodze,zabudowy,ukształtowania terenu,pogody i posiadania oczy dookoła głowy od tego kierowcy który stosuje się jedynie do przepisów .Bo jak mamy szkołę podstawową czy średnia i nagle mnóstwo dzieci pp lekcjach wchodzi na przejścia nie bacząc na nic,to wtedy obok takiej szkoły trzeba jechać z prędkością5,10 20km/h a nie z prędkością 30 czy 40

  6. ,aa,boKrzycho.paPj

    Czynnik ludzki powinien obowiązywać policjanta i zwykłego kierowcę a nie zimne przepisy

  7. ,aa,boKrzycho.paPj

    A mandaty jak by były po 10 tysięcy zł np za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych ,to i tak znajdzie się taki co wyprzedzi na przejściu przy ruchliwej ulicy i mnóstwem pieszych na chodnikach i ujdzie mu to płazem,a niestety policja złapać może takiego co wyprzedzi na przejściu przy zupełnie piątych chodnikach np o 5 rano

  8. ,aa,boKrzycho.paPj

    Pustych chodnikach

  9. Nie rozumiem skąd argumenty, że rząd komuś zabiera pieniądze itp. przecież mandat karny wynika WYŁĄCZNIE Z NIEPRZESTRZEGANIA przepisów ruchu drogowego. Prosta logika nie chcesz płacić mandatu nie rób wykroczeń. Nie potrafisz jeździć zgodnie z przepisami przesiądź się autobusu lub pkp. Masowa obraza osób, które wolno się uczą / lub wcale. Wedle poprzednich przepisów wiele osób po utracie uprawnień /zdaje się/ głównie po spożyciu nadal siada za kierownicę. To chyba z tym bydłem jest problem a nie z przepisami…

  10. A jakie kary dla rowerzystow,hulajnogarzy i pieszych którzy uprawiaja samowolke na drogach lub celowo wbijaja sie przed samochody?

Z kraju