Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Wraca temat utworzenia komunikacji miejskiej we Włodawie. Miasto czeka na rządowe środki

Jest deklaracja Burmistrza Włodawy co do uruchomienia komunikacji miejskiej. Wszystko zależne jest jednak od rządowych środków.

Po raz kolejny wrócił temat utworzenia komunikacji miejskiej we Włodawie. Radna Łucja Pamulska złożyła interpelację do burmistrza, w której zaproponowała uruchomienie komunikacji we współpracy z okolicznymi gminami.

Jak wyjaśnia, miasto wciąż się rozbudowuje, powstają nowe osiedla, a ich mieszkańcy mają utrudniony dostęp do centrum Włodawy, urzędów administracji rządowej i samorządowej, do szpitala, przychodni specjalistycznych, cmentarzy parafialnego i komunalnego, do siedzib spółek miejskich i zakładów pracy czy też szkół.

Odległości jakie muszą pokonywać mieszkańcy oscylują w granicach 3 – 4 km, a jak zaznacza radna, 30% z nich to seniorzy: emeryci, renciści i inwalidzi w wieku 65+. Z uwagi, że posiadają oni bardzo niskie świadczenia, nie mogą sobie pozwolić na korzystanie z taksówek, nie zawsze mogą też liczyć na pomoc rodziny czy znajomych.

Jak wskazuje Łucja Pamulska, przejazd taksówką kilku kilometrów do przychodni lub szpitala kosztuje od 8 do 10 zł a dla porównania kilkudziesięciokilometrowy przejazd busem do Chełma 12 złotych. Z komunikacji mieli by też korzystać uczniowie włodawskich szkół.

– Z uwagi na koszty i brak funduszy w budżecie, po rozmowach z mieszkańcami zarówno miasta Włodawy, swoimi wyborcami, jak i mieszkańcami gminy Włodawa, proszę o nawiązanie współpracy z wójtem gminy Włodawa oraz starostą powiatu włodawskiego i utworzenie komunikacji miejskiej na obszarze działania obu gmin, tak aby połączyć poszczególnie miejscowości. Chodzi o Włodawę, Orchówek, Okuninkę, Suszno, Szminkę, Różankę, Korolówkę, Żuków a może i całą gminę Wyryki oraz Hanna. Mając na uwadze promocję Włodawy i okolic, rozwój gospodarczy i turystyczny, a także na budowę więzi społecznych i zaspokojenie wszystkich potrzeb mieszkańców, mam nadzieję że prace w tym zakresie rozpoczną się już w 2019 roku – pisze w interpelacji radna Łucja Pamulska.

Temat uruchomienia komunikacji miejskiej we Włodawie poruszany jest od kilku lat. Potrzeba taka była zgłaszana już kilkukrotnie, wskazywano że autobus łączący Włodawę z Okuninką czy Orchówkiem zwłaszcza w sezonie letnim cieszyłby się dużym zainteresowaniem mieszkańców i turystów. Problemem są jednak koszty z tym związane. Nie ma bowiem wątpliwości, że miasto będzie musiało dokładać do jej utrzymania. A na takie obciążenie finansowe Włodawa nie może sobie pozwolić.

Burmistrz Włodawy Wiesław Muszyński odpowiada, że w pełni przyznaje rację co do potrzeb mieszkańców z tym związanych. Dodaje, że prace koncepcyjne związane z uruchomieniem komunikacji odnoszące się do kwestii organizacyjnych natury formalno-prawnej, a zatem dotyczące powołania odrębnej spółki lub wydzielenia zakładu w ramach istniejących podmiotów należących do miasta, trwają od dłuższego czasu.

– Nie ma jednak wątpliwości, że kluczowy jest w tym względzie rachunek ekonomiczny, w równej mierze dotyczący bieżących wpływów z biletów w porównaniu do kosztów utrzymania komunikacji, jak i co najważniejsze, zakupu odpowiedniego taboru. Niestety w obecnej sytuacji budżetowej jedyną formą sfinansowania zakupu pojazdów są źródła zewnętrzne, mam tu na myśli rządowe zapowiedzi przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu w powiatach. Pragnę zadeklarować, że z chwilą gdy przyjmą one postać realnego programu, Włodowa będzie jednym z pierwszych jego beneficjentów – dodaje Wiesław Muszyński.

(fot. Zwiedzaj Lubelskie)

9 komentarzy

  1. roczny koszt 1mln?

  2. Oczywiście, wszyscy chcą komunikację miejską, solary, a biorąc pod uwagę te wszystkie Dni Włodawy… budżet nie jest z gumy i wszystko upadnie jak pewna zadłużona gmina…

    • Mieszasz bigos głową

      Jak by ktoś pomyslał, to mógłby na tym zrobić lepszy interes, wystarczyłoby żeby kupił ze 2-4 busy albo te mini autobusy, założył działalność, zapłacił kierowcom, miasto ewentualnie mogło by postawić przystanki i wiaty, wszyscy byli by zadowoleni. Po co pchać się w aż tak duże koszta?
      Przecież emeryci będą chcieli miec komunikacje miejską za darmo, a na uczniach z ulgą też im sie nie zwróci koszt utrzymania publicznej komunikacji miejskiej, lepiej pomyśleć o prywatnej.

  3. Uczniowie? To nie mogą się przejść? Rozumiem dowożenie dzieci z innych miejscowości gdzie nie ma szkół, ale Włodawa to nie Wrocław, odległości są mikre.
    Miasto jest niewielkie, a uzależnianie funkcjonowania komunikacji od środków państwowych jest trochę niebezpieczne. Zmieni się władza i co będzie?

  4. uber – będzie tańszy bo biurokracja odpadnie z kosztów

  5. Są w woj. lubelskim mniejsze miasta gdzie odległości wcale nie są takie małe . Czasami kilka km z jednego na drugi koniec. Mieszkałem w Lublinie trochę i wiem ,że przejazdy po kilkaset metrów są bardzo oblegane w trajtkach .

    • bez metra nie da rady, najpierw Włodawa a potem zaraz Parczew,,, metro – musi być !@!.. takie teraz trendy jest no

  6. trzy ulice na krzyż i komunikacji miejskiej trzeba … w mieście które piechotą przechodzisz w 30 min z południa na północ i kolejne 30 min jakbyś chciało ze wschodu na zachód

    kolej linową sobie załóżcie a będzie taniej te końce miasta połączyć – kiedyś mi podziękujecie za te rade jak wam się korki na tych trzech ulicach nie będą robić przez trolejbusy które planujecie haha

  7. no jak to miliardy mafii VATowskiej to nie znajdą się pieniądze ? no chyba że TVPis kłamie , ludzie mamy drugą Amerykę

Z kraju