Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

W woj. lubelskim powstają kolejne odcinki dróg ekspresowych. Docelowo będzie ich prawie pół tysiąca kilometrów

Cały czas powiększa się sieć dróg ekspresowych w woj. lubelskim. Na ok. 1 tys. km dróg krajowych, którymi zarządza GDDKiA w regionie, „ekspresówki” stanowią ok. 230 km, a docelowo liczyć będą ok. 480 km.

S19 w woj. lubelskim

W maju został udostępniony do ruchu ok. 20-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Był to ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem. Dzięki niemu połączono stolice obu województw, a podróż między nimi skróciła się do ok. 90 minut. Tym samym ułatwiono przejazd pomiędzy Warszawą i Rzeszowem.

To jednak nie koniec realizacji zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 (z perspektywą do 2025). Prowadzone są prace m.in. nad przygotowaniem do realizacji kolejnych odcinków S19. Droga będzie liczyć w woj. lubelskim ok. 200 km. Kierowcy korzystają już z 94 km tej trasy. W realizacji jest 67 km, a w przetargu 34 km.

Via Carpatia na północ od Lublina

W lutym br. rozpoczęła się realizacja S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego (ok. 13,7 km). Wykonawca przygotowuje obecnie projekt budowlany i dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Wyłoniono już także wykonawcę, który zaprojektuje i wybuduje ok. 18-kilometrowy odcinek S19 Radzyń Podlaski – Kock. Obecnie trwa obligatoryjna kontrola uprzednia tego postępowania.

Z kolei w kwietniu podpisano umowę na zaprojektowanie i dobudowę drugiej jezdni obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej (ok. 7,8 km). W ramach inwestycji przebudowana będzie także pierwsza nitka. Trwają prace projektowe.

Dobiega końca postępowanie przetargowe na ok. 16-kilometrowy odcinek między Kockiem a Lubartowem, gdzie ponownie wybrano najkorzystniejszą ofertę. Obecnie trwa obligatoryjna uprzednia kontrola przetargu. Kolejnym krokiem, po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, będzie podpisanie umowy. Z kolei wykonawca odcinka Lubartów – Lublin pracuje nad dokumentacją niezbędną do złożenia wniosku o decyzję zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Drogi ekspresowe i autostrada

Coraz bliżej do rozpoczęcia budowy jest także obwodnica Chełma, która powstanie w ciągu drogi S12. W kwietniu GDDKiA złożyła do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Rozpoczęcie robót planowane jest w przyszłym roku. Trwa budowa drugiej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Zaawansowanie robót wynosi ok. 83 proc.

W kwietniu 2021 r. podpisano umowy na cztery fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla wszystkich odcinków złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID. Trwają postępowania administracyjne w urzędach wojewódzkich w Warszawie i Lublinie. GDDKiA szacuje, że w IV kwartale 2022 r. otrzyma decyzje ZRID, co umożliwi wykonawcom rozpoczęcie robót w terenie. Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r.

(fot. GDDKiA)

11 komentarzy

  1. To jakiś odgrzewany kotlet a nie News , ((((

  2. Bardzo dziękuję Lublin 112 za ten artykuł. Czytałem z zaciekawieniem ? Zawsze czytam takie informacje i
    wiele z nich nie było „odgrzewanymi kotletami”. Pozdrawiam.

  3. Pół tysiąca… Jak to dostojnie brzmi, a nie jakies byle pięćset… Podobnie jak ćwierć miliona…

  4. Już teraz pod wielkim znakiem zapytania stoi oddanie tych odcinków. Przy dzisiejszej sytuacji rynkowej nikt nie jest w stanie prognozować cen materiałów budowlanych. Pozatym za PiS finanse tego państwa są w rozsypce. Wszystko się wali, widać to po drożyznie i coraz bardziej widocznej biedzie.
    Na zimę zostaniemy bez gazu i węgla zato z cenami paliwa 15pln.

    • cd to nie Niemcy, gdzie wszystko się zawaliło. na zimę w proteście przeciwko PiS zostaniesz z tvn a zdrowi na umyśle kupią węgiel oraz gaz i zagłosują na broniący ich PiS.

  5. Tylko PiS nigdy więcej rządów PO PSL i ryżego zdrajcy.

  6. ŻYJCIE RADOŚNIE ❗ PAN JEST JUŻ BLISKO❗

    A kto stoi za tymi pieniędzmi na budowę dróg, a potem montowaniu urządzeń rejestrujących ruch pojazdów???
    Docelowo te drogi będą płatne.
    Skoro za darmo kopki nie można zrobić we własnym mieszkaniu, to tym bardziej za darmo nie będziemy jeździć po drogach, które nie są nasze…

  7. Powiedzieć że największy ruch na 19 jest między Lublinem a Lubartowem to jakby nic nie powiedzieć. 29 tys pojazdów na dobę!!!! Czas przejazdu często 50 min ,a nawet więcej. Porównajmy to z niektórymi odcinkami s19 na Rzeszów z Janowa na Nisko jaki tam był ruch …. Kiedy pytam kiedy!!!!! Będzie eska na tym odcinku trasy?Zaznaczam ,że powinna być wykonana jako pierwsza razem z trasą na Piaski z Lublina gdzie ruch jest 30 tys pojazdów na dobę, a tu z wielką pompą pobudowali eskę w krzakach . Do Piask z Lublina jeździmy już z 10 lat. Czy w tej Polsce to decydenci są niespełna rozumu? Pisząc jak najbardziej delikatnie. Proszę o komentarze co do przyczyn zaistniałej sytuacji…Ps odcinek o największym ruch na s19 na Rzeszów z Sokołowa Małopolskiego jednojezdniowa expresówka Hahaha gdzie my żyjemy!?

  8. Czy S17 do granicy będzie się nazywać „ukrostrada”?

  9. nigdy więcej rządów pisu…precz z komuną

  10. Po co do Lubartowa. Przecież tam sama patologia. Lepsza na zachód s12 w kierunku Radomia

Z kraju