W Dęblinie zakończyła się pewna epoka. Po 60 latach Iskry zostały zastąpione przez Bieliki (wideo)
19:04 09-12-2020
W środę w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie świętowano przekazanie szkolenia lotniczego z samolotów TS11 Iskra na M346 Bielik. Tym samym po 60 latach, gdyż pierwszy ich oblot miał miejsce 5 lutego 1960 roku, Iskry przestały być wykorzystywane do szkolenia polskich pilotów. Zastąpiły je Bieliki, wielozadaniowe odrzutowce produkowane przez włoską firma Leonardo.
Historia Iskier sięga lat 50-tych ub, wieku, kiedy do Polski dotarły pierwsze myśliwce MiG-15 i Jak-23. Wtedy pojawiła się potrzeba stworzenia samolotu szkolno-treningowego o napędzie odrzutowym. Wiedziano bowiem, że tego typu maszyny będą przyszłością wojskowego lotnictwa, więc należało szkolić w tym kierunku pilotów. Prace rozpoczęły się w 1957 roku a po trzech latach gotowy był już pierwszy prototyp. Kolejne trzy lata to czas testów, po których Iskra trafiła do seryjnej produkcji.
Maszyny były produkowane w WSK PZL Mielec, ostatni samolot opuścił fabrykę w 1987 roku. Łącznie powstało ich w różnych wersjach 424 sztuki. Przez kilkadziesiąt lat wyszkoliły się na nich setki pilotów wojskowych. Maszyny chwalono za łatwość w pilotażu, stateczność oraz dużą zwrotność. Przez ostatnie lata Iskry były wykorzystywane tylko w Dęblinie.
Następcy Iskier, czyli samoloty Bielik, dostarczane są do Dęblina już od dwóch lat. To na nich będą się szkolić m.in. przyszli piloci F-16. W związku z ich zakupem, konieczne było również dostosowywanie infrastruktury. Samo lotnisko przeszło gruntowną przebudowę. Powstał nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów, strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi oraz wyremontowano drogi kołowania, miejsca postojowe oraz drogę startową. Rozbudowano też nowoczesne centrum symulatorowe.
(wideo – Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych)
fajny materiał 😉
życzę, aby wszystkie nowe maszyny miały same udane lądowania!!!
Kilku POLSKICH oficerów zaczęło proces likwidacji polskiego przemysłu lotniczego a gwóźdź do trumny wbił Antoni M.
Jest na YT film loty koszące na lotnisku Biała Podlaska,z lat 90,niestety vhs,ale widać kunszt pilotow iskier.
Służyłem w Radomiu na lotnisku holowałem Iskry po lotnisku a i Orliki
Jak służyć to tylko w powietrznych na lotnisku.
Jakiś dwa tygodnie temu widziałem jak w szyku leciały iskry , było ich sześć sztuk , chciałem pstryknąć fotkę ale juź nie leciały .
Tylko słyszałem jak jeszcze nawracali i w stronę Mińska Mazowieckiego się udali.Nic nigdzie nie pisali o tym szyku.