Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

W czerwcu ruszy system Lubelskiego Roweru Miejskiego. Będą nowe zasady korzystania z jednośladów

Podpisana została umowa z operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego. Firma ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Oznacza to, że mieszkańcy skorzystają z jednośladów najpóźniej w drugiej połowie czerwca.

Miasto podpisało umowę na obsługę Lubelskiego Roweru Miejskiego. Oznacza to, że ruszają przygotowania do uruchomienia systemu, który w tym roku ruszy znacznie później niż zwykle. Wszystko dlatego, że po zakończeniu poprzedniej umowy nastąpiły komplikacje z wyborem firmy, która obsługiwać będzie miejskie jednoślady.

Pierwszy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert. W drugim wpłynęła jedna oferta od dotychczasowego operatora, czyli spółki Nextbike Polska. Jednak wyceniła ona swoje usługi na znacznie więcej, niż spodziewali się urzędnicy. Miasto zarezerwowało na ten cel kwotę 5,5 mln zł, tymczasem firma chce otrzymać blisko 7,6 mln zł.

Ratusz miał dwa wyjścia z tej sytuacji, ogłosić przetarg po raz kolejny licząc, że wpłyną kolejne, tańsze oferty, lub też znaleźć w budżecie brakującą kwotę. Zdecydowano się na tą drugą opcję. Podpisana właśnie umowa będzie obowiązywała przez dwa lata.

– Lubelski Rower Miejski to ważny element infrastruktury miejskiej, z której chętnie korzystają mieszkańcy. W 2014 roku podczas inauguracji systemu założyliśmy, że będzie on stałym elementem publicznego transportu w Lublinie, stąd decyzja o zapewnieniu ciągłości jego funkcjonowania w przestrzeni miasta. W tym sezonie przede wszystkim podnieśliśmy standard systemu, w celu zwiększenia jego konkurencyjności wśród środków transportu zaliczanych do mikromobilności i utrzymania popularności, jaką cieszył się system w latach ubiegłych – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Dla miasta zmieni się zakres obsługi systemu. Zamiast dzierżawy, tak jak to było w latach ubiegłych, zadaniem operatora będzie kompleksowa obsługa, serwis i magazynowanie rowerów. Będzie też odejście od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Jednak dokładne kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie wyznaczy podejście użytkowników.

Największą nowością dla użytkowników będzie to, że rowery nie będą musiały posiadać elektrozamków, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia. Wystarczy do tego aplikacja.

Flota jednośladów zostanie nieznacznie zmniejszona, gdyż na terenie Lublina i Świdnika do dyspozycji będzie 700 rowerów z czego 12 przeznaczonych dla dzieci. Co ważne, z rowerów będzie można korzystać przez cały rok. W okresie zimowym ma ich jednak być znacznie mniej, gdyż 210 sztuk.

Nowy system będzie nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowane zostały abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy wliczonych w cenę pakietu, naliczanie będzie się odbywało w trybie minutowym. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Zgodnie z umową, operator ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Oznacza to, że mieszkańcy skorzystają z jednośladów najpóźniej w drugiej połowie czerwca.

(fot. LRM)

9 komentarzy

  1. mogły być nowe ścieżki, modernizacja… będzie napychanie kieszeni koleszkom…

  2. Dziad usługa dla dziad klienta.

  3. „Przetargi”, jak z wywozem śmieci. Zrobić miejską spółkę do obsługi jak takie popularne i musi być, i tyle.

  4. Русский тролл

    Niegospodarność aż bije po oczach. Czemu władze tak nie lubią swojego miasta? No dlaczego?

  5. System abonamentowy ostatecznie wyeliminuje te rowery, szkoda. Wracałem sporadycznie z miasta rowerem a teraz co ? Abonament mam płacic bo kiedyś moze bym, rowerem wrócił ? Jak ktoś codziennie i stale jeżdzi to swoim będzie jeżdził

  6. Dobrze, że kupiłem sobie rower tak jak większość . Nie będe musiał wypożyczać już tych zepsutych rowerów miejskich.

Z kraju