Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

W czasie pandemii zginęło więcej osób z winy nietrzeźwych kierowców

W 2020 roku policja odnotowała największy w ostatniej dekadzie spadek liczby wypadków w porównaniu do roku poprzedniego. Pozytywne dane nie dotyczą jednak wszystkich analizowanych obszarów. O 12,5% zwiększyła się bowiem liczba osób, które zginęły z winy nietrzeźwego kierowcy.

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane dotyczące wypadków w 2020 roku opublikowane przez Policję. Wynika z nich, że w ubiegłym roku odnotowano w Polsce o 6748 wypadków drogowych mniej niż rok wcześniej. To największy (22,3%) spadek liczby takich zdarzeń od 2011 roku. Korzystne statystyki dotyczą także osób poszkodowanych we wszystkich wypadkach. 

Są to jednak tylko dane ogólne. W najnowszym raporcie policji znalazły się także statystyki dotyczące nietrzeźwych użytkowników dróg. Wynika z nich, że kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu jest nadal jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych.

Statystyki wypadkowe

W 2020 roku zgłoszono policji 23 540 wypadków drogowych. W ich wyniku zginęły 2 491 osób, a 26 463 zostało rannych. W porównaniu z 2019 rokiem, w każdym z wymienionych obszarów nastąpił spadek, odpowiednio o 22,3% (wypadki), 14,4% (ofiary śmiertelne) oraz 25,4% (osoby ranne).

W czasie pandemii zginęło więcej osób z winy nietrzeźwych kierowców

W którym województwie wskaźniki liczby wypadków, zabitych i rannych są najwyższe?

Po uwzględnieniu różnic pomiędzy poszczególnymi regionami, m.in. w liczbie mieszkańców, natężeniu ruchu, powierzchni oraz innych uwarunkowań:

  • największy wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków drogowych odnotowano w woj. podlaskim (18,1), lubelskim (16,8), kujawsko-pomorskim (16,2) oraz mazowieckim (16,1 bez KSP);
  • największy wskaźnik liczby rannych na 100 wypadków drogowych dotyczy woj. pomorskiego (121), świętokrzyskiego (114,7) i wielkopolskiego (114,6).

W 2020 roku do największej liczby wypadków na 100 tys. mieszkańców doszło w województwie łódzkim (99,5). Nieco lepiej było w woj. wielkopolskim (80,6). Na trzecim miejscu zestawienia znalazło się natomiast pomorskie (78,7).

Alkohol na drodze to wciąż poważny problem

Ogólne liczby mogą wprawdzie wydawać się obiecujące – z roku na rok liczba wypadków, w których uczestniczy osoba po spożyciu alkoholu jest mniejsza. W 2020 r. spadła ona z 2717 na 2540. Niestety, jednocześnie wzrosła liczba osób zabitych (o 1, + 0,3%), choć mogłoby się wydawać, że zeszłoroczne spadki spowodowane pandemią i mniejszym ruchem na drogach wpłyną pozytywnie również na tę liczbę.

W czasie pandemii zginęło więcej osób z winy nietrzeźwych kierowców

Powyższe dane dotyczą wypadków z udziałem wszystkich nietrzeźwych użytkowników dróg (kierującego, pieszego lub pasażera). Co istotne, aż 79% z nich można byłoby uniknąć. Właśnie taki odsetek stanowili sprawcy wypadków będący pod działaniem alkoholu (spowodowali oni w 2020 roku 2015 wypadków). Mogło to ocalić życie 271 osób.

W 2020 roku ponad 12% więcej ofiar nietrzeźwych kierowców

Najliczniejsza grupa nietrzeźwych sprawców wypadków w 2020 roku to kierujący pojazdami. Z ich winy doszło do 1 656 wypadków, w których zginęło 216 osób, a 1 847 zostało rannych. Bilans ofiar śmiertelnych jest w tym obszarze największy – liczba osób, które zginęły z winy nietrzeźwego kierowcy zwiększyła się w porównaniu do 2019 r. aż o 12,5% (z 192 na 216). 

Gdzie najczęściej dochodziło do wypadków śmiertelnych z powodu alkoholu?

Na niechlubnym pierwszym miejscu pod względem liczby wypadków śmiertelnych z udziałem nietrzeźwego użytkownika drogi znalazło się województwo mazowieckie (wraz z KSP). W tym regionie odnotowano w 2020 r. aż 81 takich zdarzeń. W porównaniu do 2019 roku, w mazowieckim zginęło o 25 osób więcej. Ten tragiczny bilans wyróżnia się zdecydowanie na tle innych regionów.

W czasie pandemii zginęło więcej osób z winy nietrzeźwych kierowców

Oprócz Mazowsza, jeszcze w 5. innych regionach liczba ofiar śmiertelnych była wyższa niż w 2019 roku. Na ich drogach zginęło od 2. (świętokrzyskie i małopolskie) do 5. osób więcej (lubelskie).

Spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu to olbrzymie kłopoty

Za spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu grozi nawet do 12 lat pozbawienia wolności bez możliwości warunkowego zawieszenia kary (jeśli w wypadku inna osoba poniosła śmierć), wysoka grzywna, a także odebranie prawa jazdy na 10 lat (na stałe, w przypadku najcięższych przestępstw).

Poszkodowany, który w chwili wystąpienia zdarzenia był nietrzeźwy, może natomiast odpowiadać za przyczynienie się do wypadku i otrzymać w związku z tym obniżone o odpowiedni procent odszkodowanie.

Należy również pamiętać, że zakładowi ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC odszkodowania, jeżeli kierujący wyrządził szkodę po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości – komentuje Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

(fot. lublin112.pl)

11 komentarzy

  1. „Kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu jest nadal jedną z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych”. A prawo nadal kulawe ?

  2. Studętkom jezdem to se wiem, że...

    Czyli mam rozumieć, że było tak: jeden, drugi, czy setny zginęli w wypadku po dezynfekcji wewnętrznej, a COVID to choroba współistnejąca ???

  3. to pewnie przez te maseczki, wiadomo że winą tuska była tak duża ilość wypadków, teraz za dobrej zmiany jest dużo lepiej, poziom życia znacznie się podniósł, dla polityków pisu, i całej bandy na stołkach od jarka, no ale zrobili co mówili, PEŁOWCY już nie będą kolesiami nie będzie rozdawania stołków, no i tak jest, nie ma rozdawania stołków bo już wszystkie mają pisowcy, nie ma kolesiostwa PEŁO bo teraz są kolesie z PISU, a jak było to się nie zmieniło nic, dalej więcej limuzyn dla 500 bałwanów jest kupowane niż karetek dla 38 mln ludzi, no ale co się dziwić, karetka same koszty radiowóz albo limuzynka dla kaczora to jest to. na pytanie dlaczego pisuary nie kupują karetek tylko limuzyny, bo za rządów PO-PSL nie było kupowane i są braki, brawo dla rzadzących wami bałwanami ludzi. trzymacie ręke w kiblu spuszczacie wodę i się cieszycie że wodospad macie

  4. „Spowodowanie wypadku pod wpływem alkoholu to olbrzymie kłopoty” – jak zwykle zapomniano tylko dodać, że głównie dla ofiary wypadku.

  5. Ile wypadków śmiertelnych spowodowali piesi?
    Ile wypadków śmiertelnych spowodowali nietrzeźwi piesi?
    Ile wypadków śmiertelnych spowodowali rowerzyści?
    Ile wypadków śmiertelnych spowodowali nietrzeźwi rowerzyści?

  6. a ile ludzi umarło z powodu barku leczenia i diagnozowania chorób bo szaleje okropny wirus, który kładzie do trumny każdego kogo spotka…
    polecam program Pana Pospieszalskiego „Warto Rozmawiać” z 12 kwietnia

  7. jak można dać po raz drugi dożywotni „zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych” ??? i oni chcą mieć szacunek w społeczeństwie

  8. Ilu nietrzeźwych uciekło z miejsca zdarzenia i zgłosili się po odstresowaniu?
    Ilu takich „odstresowanych” zostało skazanych za ucieczkę z miejsca zdarzenia czymś więcej niż mandatem?
    I ilu z nich jest ściganych przez firmy ubezpieczeniowe?

  9. W zeszłym roku obowiązywał zakaz przemieszczania i wile innych obostrzeń. Dodatkowo dużo osób przeszło na prace zdalną. Osobiście wyjeżdżałem samochodem osiem razy mniej niż zwykle (pozostali kierowcy zapewne też). No to liczba wypadków spadła. A pijak musi jechać po wódkę jak się zabraknie…

  10. A kto wymyślił tak durną nazwę portalu. Jak tu wejść i poszukać ubezpieczenia jak żona zaraz wałkiem zdzieli że po portalach randkowych chodzę.Rankomat?

Z kraju