Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Ten śmigłowiec może latać bez pilota. Testowano lądowanie maszyny na platformie w ruchu (zdjęcia)

W czwartek w Świdniku na płycie Portu Lotniczego Lublin odbyły się testy bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo RUAS. Pilot maszyny ćwiczył podejścia do lądowania na specjalnej platformie będącej w ruchu.

SW-4 Solo RUAS to śmigłowiec, który został zaprojektowany do realizacji lotów bezzałogowych i załogowych, zapewniając użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną. Konwersja z konfiguracji bezzałogowej do opcjonalnie pilotowanej trwa krócej niż godzinę.

Brak pilota na pokładzie zmniejsza ryzyko prowadzenia misji, a rozmiar i udźwig śmigłowca są znacząco większe w porównaniu z małymi i lekkimi dronami – SW-4 Solo RUAS może latać dalej i wyżej, w trudniejszych warunkach i przenosić znacznie większe ładunki. Śmigłowiec z powodzeniem nadaje się do prowadzenia misji z zakresu nadzoru, obserwacji i interwencji, jak również zadań wywiadowczych czy przewozu ładunków.

W czwartek na płycie świdnickiego lotniska odbyły się testy maszyny polegające na podejściach do lądowania na ruchomej platformie. Jak ustaliliśmy, były to standardowe testy producenta tej maszyny. Platforma poruszała się z prędkością 40 km/h, a pilot wykonywał podejścia z różnymi prędkościami i pod różnymi kątami. Ten model śmigłowca może lądować na statku sterowany przez pilota na pokładzie lub sterowany zdalnie, jako dron.

Jak informuje na swojej stronie internetowej PZL Świdnik, SW-4 Solo może wykonywać misje z wykorzystaniem autopilota od początku do końca na podstawie wprowadzonego planu lotu. Może także w każdym momencie zostać „przejęty” przez pilota, zarządzającego misją z naziemnego centrum sterowania. SW-4 Solo jest wyposażony w system alarmowy, który natychmiast zawraca go do bazy w momencie zerwania połączenia.

Maksymalna masa startowa śmigłowca to 1800 kg, maksymalna długotrwałość lotu 6 h, maksymalny zasięg 940 km, zaś maksymalny ładunek użyteczny 470 kg. Maszyna jest największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie.

(fot. lublin112.pl)

18 komentarzy

  1. skoro to testy potencjalnie bezzałogowego śmigłowca, to dajcie znać, gdy będą go testować bez załogi na pokładzie. bo na razie to zwykły śmigłowiec z pilotem za sterami…

    • Gościu czytałeś, czy udajesz głupiego? Przecież napisali ci, że można latać nim z pilotem i bez pilota. Zanika czytanie ze zrozumieniem, cóż do szkoły się nie chodzi, bo pandemia, to skąd ta nauka czytania ma być?

      • jeśli wierzysz w coś, bo producent cię tak zapewnia, to musisz mieć ciężkie życie.
        na pewno są przekonani o możliwościach bezzałogowego lotu, skoro na wszystkich nadesłanych zdjęciach jest pilot 🙂

        • Nie wiem kim jesteś ale po co się wypowiadasz skoro nie masz o tym żadnego pojęcia?

          • Po pierwsze tym śmigłowcem steruje pilot „ZDALNIE” tzn. nie musi siedzieć w kokpicie może np. siedzieć w ubikacji i sterować śmigłowcem o ile ma podgląd na ekranie. Do technologii w której śmigłowce same latają to jeszcze daleko bo śmigłowiec musiał by mieć „SZTUCZNY MÓZG” który wie jak się poruszać w przestrzeni 3D miasta bo by wpadł na linie wysokiego napięcia mpk i by było po sprawie albo by wylądował na furze Bimmera.

  2. testy bezzałogowe z załogą.
    to tak jakbym wysłał do redakcji zdjęcie swojego auta ze mną za kierownicą i ogłosił przełom w produkcji tanich i oszczędnych wozów autonomicznych 🙂

    • Może warto poczytać, co to za maszyna i jak działa, przed zamieszczeniem komentarza…Tekst wszystko opisuje…

      • może warto przeczytać ze zrozumieniem komentarz zanim się na niego odpisze, bo ewidentnie jest w nim brak wiary na zapewnienia producenta bez pokrycia. i żadne czytanie innych artykułów sponsorowanych przez producenta nie zmieni faktu, że bez pilota jeszcze nie lata 🙂

    • Kolejny co nie potrafi czytać prostego tekstu hahahaha nie mogę co za ludzie hahahah

      • wow, przeczytałeś tekst i słowo stało się ciałem. co za lamus hahahaha 🙂

      • Wieśniaczka w gumofilcach na szpileczkach

        Co gorsz, coraz więcej takich, a niedługo będzie ich, miliony.
        Boże stwórz jakiegoś wirusa (może być bez korony) który tępiłby najgłupszych

        • Bóg stworzył świat idealny bez grzechu i śmierci i dał wolną wolę człowiekowi ale człowiek wybrał grzech stąd to wszystko póki żyjecie możecie się nawrócić.

    • Słynny śmigłowiec meteorologiczny Putas. Odsyłam do odpowiednich filmów Bartosza Walaszka.

  3. oczekuję "dziennikarskiej " riposty

    po prostu genialny pisarczyk wydalił z siebie cały intelekt

  4. Przecież w tytule napisane jest żeMOŻE LATAĆ BEZ PILOTA.

  5. Auta autonomiczne też są testowane z kierowcami, wszystko zależy na jakim etapie są wykonywane testy. Więc obecność pilota to norma, gdyby jakiś element testu zawiódł pilot reaguje.

  6. Przecież jest napisane że to są testy więc zapewne pilot w środku a raczej te dwie osoby są tam po to by kontrolować i sprawdzać wszystko co człowiek z ziemi robi i nie dopuścić do uszkodzenia maszyny czy jej rozbicia. Nawet jak były testy samochodów autonomicznych to też ktoś w środku siedział.

  7. Przy maksymalizacji osiągów wychodzi niezłe minimum. Maksymalny ładunek, pułap i prędkość, zmniejszą zasięg o połowę, jeszcze powrót do bazy po zerwaniu połączenia, wymaga rezerwy paliwa. Praktyczne użyteczne zdolności oceniam na 200 km.

Z kraju