Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Te aplikacje służą oszustom do czyszczenia kont mieszkańców regionu

Najpierw dzwonią do swoich ofiar, potem podają się za pracowników banku i mówią, żeby zainstalować program do zdalnej obsługi konta. Po kilku minutach przestępcy przelewają pieniądze i zaciągają pożyczki na nic nieświadomego rozmówcę. Policjanci apelują o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób.

Oszuści cały czas stosują te same metody, aby wyłudzić od swoich ofiar pieniądze, dostać dostęp do konta, czy tez otrzymać kod BLIK, za pomocą, którego będą mogli wyczyścić konto swojego rozmówcy. Korzystają z aplikacji, za pomocą których, nieświadome ofiary dają dostęp do swoich urządzeń, a następnie kont bankowych. Wystarczy chwila, aby stracić oszczędności życia.

W tym tygodniu łęczyńscy policjanci otrzymali dwa zgłoszenia dotyczące oszustw. Do 41-letniego mieszkańca Łęcznej zadzwonił mężczyzna o wschodnim akcencie podający się za pracownika banku. Poinformował, że ktoś z jego konta zlecił przelew na kwotę 400 złotych.

W celu unieważnienia przelewu polecił zainstalowanie aplikacji „TeamViewer oraz QuickSupport” (mogą również prosić o instalacje programu AnyDesk). Są to legalne programy umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniem użytkownika. W rękach oszustów są niestety narzędziem do wyłudzania danych i przejmowania zdalnej kontroli nad urządzeniami.

41-latek zainstalował obie aplikacje na swoim telefonie. Następnie przez godzinę miał się nie logować na swoje konto, aby umożliwić pracownikom banku usunięcie zleconego przelewu oraz wirusów z telefonu. Po tej wskazówce rozmowa się zakończyła. Kiedy upłynął wskazany czas okazało się, że z konta 41-latka zniknęło 11 tysięcy złotych.

Z kolei 39-letnia mieszkanka Łęcznej poinformowała funkcjonariuszy, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym. Następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator ze znajomymi i poprosił o kod BLIK celem opłaty zamówienia. Na tą prośbę zareagowała jedna koleżanka. Przekonana, że pomaga znajomej dwukrotnie podała kod BLIK. Jak się potem okazało z jej konta zniknęło 1000 złotych.

Bankowcy nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej czy danych kart płatniczy. Nie namawiają też do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji. To robią oszuści. Jeżeli ktoś w rozmowie telefoniczne namawia cię do instalacji jakiegoś programu – po prostu rozłącz się. 

Sprawdź również:  Jak uniknąć oszustw związanych z dostępem zdalnym

(fot. pixabay.com)

20 komentarzy

  1. Weźcie rozpęd i uderzcie w ścianę z barana może wam pomoże( poprzestawiają się te popsute szare komórki ), które co poniektórym brakuje. Prosty sposób nie odbierać telefonu od obcych numerów i będzie spokój ja osobiście mam zablokowane numery których nie mam zapisanych tak samo jak nie oglądam telewizji i świat jest lepszy. Telewizor i telefon zjada twój mózg wyłącz się a włącz w świecie realu….ludzie nigdy się chyba nie nauczą i będą dalej dawać robić się w balona …

Z kraju