Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Tak będzie wyglądał nowy Dworzec Metropolitalny (wideo)

Miasto Lublin opublikowało prezentację, na której możemy zobaczyć przyszły kształt Dworca Metropolitalnego. Wartość kontraktu budowlanego to ponad 231 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy europejskich.

Miasto Lublin opublikowało krótki film, na którym zaprezentowało wygląd Dworca Metropolitalnego, który powstanie w rejonie ul. Dworcowej, Młyńskiej, Pocztowej, 1 Maja oraz Gazowej.

Budynek dworca i troska o środowisko

Sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dodatkowo wokół dworca powstanie zupełnie inny układ drogowy, który usprawni ruch i komunikację nowego obiektu. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło i beton.

Obok budynku głównego powstaną niezależne perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną poprzez ażurowe, lekkie elementy inspirowane ludowymi wycinankami. To co wyróżnia budynek projektowanego wielofunkcyjnego dworca to zastosowanie szeregu rozwiązań podyktowanych troską o środowisko. Zakłada się użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Z kolei zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Dachy nad stanowiskami autobusowymi pokryte mają być panelami fotowoltaicznymi, o wydajności pozwalającej na pełną samowystarczalność energetyczną budynku. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Podziemny parking

Pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2, który pomieści 174 samochody. Na dachu tego budynku planowane są nasadzenia zieleni, z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza. Specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin, jak i do celów sanitarnych. Powierzchnia całkowita trzykondygnacyjnego budynku dworca wynosi ponad 18 tys. m2. Warto dodać, że obiekt będzie dostosowany do bezkolizyjnego przemieszczania się pieszych oraz osób z niepełnosprawnościami.

Przebudowa ulic

Prace budowlane obejmą modernizację pobliskich ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej. Z kolei rondo Sportowców będzie rondem turbinowym. W ramach całej inwestycji zostanie przebudowane oświetlenie drogowe, trakcja trolejbusowa, kanalizacja deszczowa, wybudowane zostaną także kanały technologiczne. Termin realizacji zadań zawartych w umowie upływa z końcem lipca 2022 r.

Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma plac Dworcowy. Po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także zaplanowano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawią się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.

Z kolei ul. Pocztowa przejdzie pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przejdzie też ul. Młyńska od Ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstanie na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Ponadto by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego cofnięty w stronę torów będzie pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstanie przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstanie zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów.

Perony oraz inteligentne systemy transportowe

Jednym z ważnych punktów inwestycji jest budowa peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej z zadaszeniem, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych, stanowisk postojowych, placów, chodników czy zagospodarowanie zieleni. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony odjazdowe. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Ponadto w ramach projektu nastąpi instalacja i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, związane z pełną obsługą pasażera, systemów informacji pasażerskiej i przystankowej.

Przebudowa układu komunikacyjnego

Budowa wielofunkcyjnego Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego to główny komponent projektu unijnego, ale nie jedyny. Projekt przewiduje również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz budowa łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego, jak również rozbudowę ul. Krochmalnej o dwie nowe drogi, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W rejonie ul. Krochmalnej powstanie również budynek socjalno-techniczny dla obsługi Dworca, z częścią socjalną dla kierowców.

(fot. wideo Miasto Lublin)

45 komentarzy

  1. … 231 mln ?? !!! …. zapomnijcie … wykonawca po miesiącu prac zażąda dopłaty 25 – 50 mln. … zakład ! ? …

  2. Dopóki Polaków nie ma w rządzie nic nie będzie robione tak jak być powinno. Odesłać pejsiastych przysłanych do nas po wybiciu naszej elity intelektualnej w czasie wojny. Możecie zabrać ze sobą cebularze, jedyną pozytywną rzecz jaka z wami jest związana.

  3. Nigdy nie będzie dobrze jak peło przy korycie.

  4. Kolejne zadłużenia miasta przez owada.

  5. Co wy patologie pisowa sluchacie. Budowac i nie patrzeć na opinie ludzi bez mozgow. A co do budimexu to bedzie po roku czasu zadal podwyżki. Moge sie zalozyc ze tak bedzie bo grunt jest podmokly, bo warunki byly nieprzewidziane, etc.

  6. Jak ten inteligentny system jest tak „inteligentny” jak ten do zarządzania ruchem to będzie jazda bez trzymanki ;/

  7. Może wreszcie przy dworcu zmieni się otoczenie z afryki czy Indii na coś bardziej cywilizowanego.

  8. Czy wyburza słynne kibelki ? Zenia starci robotę hłehłehłe

  9. Czyli projekt obiektu oderwany zupełnie od stylistyki zabudowań placu dworcowego.
    Będzie szpecić okolicę swym wyglądem.
    Teraz nie potrafią projektować obiektów miłych wyglądem .

Z kraju