Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Szykują się wielkie zmiany w układzie linii komunikacji miejskiej. Prace nad nową siatką połączeń potrwają dwa lata

Lublin planuje przebudowę obecnej siatki połączeń lubelskiej komunikacji miejskiej. Jak tłumaczą urzędnicy, zmiany tras linii autobusowych i trolejbusowych muszą zostać wprowadzone z kilku ważnych względów.

W Lublinie rozpoczynają się prace związane ze stworzeniem nowego układu komunikacyjnego na terenie miasta. Chodzi o reorganizację obecnej siatki połączeń autobusowych i trolejbusowych. Przede wszystkim ma to związek z budową Dworca Metropolitalnego, jednak nie tylko. Jak wyjaśnia Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, chodzi o dostosowanie komunikacji miejskiej do realiów i potrzeb, które zmienią się po uruchomieniu nowego dworca. Nie bez znaczenia jest także ciągły rozwój Lublina. Mowa tu o powstających w różnych częściach miasta nowych osiedlach mieszkaniowych, miejscach pracy oraz odpoczynku. To przekłada się na zmiany ruchu pasażerskiego.

Obecnie w rejon obecnego dworca PKS przy al. Tysiąclecia dojeżdża ponad 20 linii autobusowych i trolejbusowych. Kiedy oddany zostanie do użytku Dworzec Metropolitarny pasażerowie korzystający z komunikacji pozamiejskiej nie będą się przemieszczać w okolicę dworca PKS. Dlatego też siatka połączeń musi zostać do tego dostosowana.

– W jednym miejscu nastąpi połączenie komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej, co z pewnością będzie ułatwieniem dla mieszkańców miasta i pasażerów z regionu. Nowy Dworzec wraz z węzłami przesiadkowymi i zespołami przystanków ma sprawić, by do miasta wjeżdżało mniej samochodów, a kierowcy wybierali ekologiczną komunikację miejską. Dlatego dobrze zaprojektowany, dostosowany do potrzeb przyszłych użytkowników układ połączeń komunikacji miejskiej ma kluczowe znaczenie – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Zgodnie z założeniem, nowy układ komunikacyjny ma na celu skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej, szczególnie w rejonach peryferyjnych oraz optymalizację wykorzystania dostępnych środków technicznych i zasobów ludzkich. Urzędnicy tłumaczą, że wyznaczenie nowych tras linii autobusowych i trolejbusowych to proces skomplikowany oraz długotrwały. Dodają również, że wszystko musi zostać dostosowane do potrzeb podróżnych, więc to właśnie wspólnie z pasażerami prace te będą realizowane.

Od czwartku 21 października mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje propozycje do funkcjonowania poszczególnych linii komunikacji miejskiej. Na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego pojawi się specjalna ankieta w tej sprawie. Jest to wstęp do właściwych konsultacji społecznych, w trakcie którego urzędnicy chcą rozpoznać i zdiagnozować potrzeby. Własne propozycje zmian będzie można zgłaszać telefonicznie oraz za pomocą maila. Tradycyjna, papierowa ankieta ma też być dostępna w Punktach Sprzedaży Biletów i Biurze Obsługi Klienta ZTM w Lublinie.

– Już teraz rozpoczynamy dyskusję, nie tylko o tym, jak będzie funkcjonować komunikacja miejska w rejonie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, ale także jak ma wyglądać cały układ transportu zbiorowego w mieście. Ważnym celem tych zmian jest poprawa konkurencyjności komunikacji miejskiej, jako nowoczesnego i ekologicznego środka transportu, stanowiącego realną alternatywę dla podróży realizowanych samochodem – dodaje Krzysztof Żuk.

Proces tworzenia nowego układu połączeń komunikacji miejskiej potrwa do listopada 2022 roku. Podzielono go na kilka etapów. Będą konsultacje z kierowcami autobusów i trolejbusów, którzy najlepiej znają problemy obecnego układu połączeń, na temat potrzeb opowiedzą się Rady Dzielnic, będą też rozmowy z gminami ościennymi. W opracowaniu ostatecznego układu połączeń pomogą naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Zmiany w układzie połączeń mają wejść w życie z początkiem 2023 roku.

(fot. lublin112)

15 komentarzy

  1. Nie ważne jakie trasy zrobią, byle nie jeździły wszystkie na raz, a potem przez pół godziny nic.

Z kraju