Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Sygnał od Czytelnika: Prawiedniki i okolice bez komunikacji miejskiej, a do przystanku trzeba iść kilometr

Kilka dni temu ruszyły pierwsze prace związane z przebudową pętli autobusowej przy ul. Osmolickiej w Lublinie. W związku z tym przystanek został przeniesiony na ul. Cienistą. Dzisiaj pojawiły się pierwsze sygnały od mieszkańców dotyczące bezpieczeństwa z dotarciem do tymczasowego przystanku.

7 kwietnia ruszyły prace przy przebudowie pętli autobusowej przy ul. Osmolickiej w Lublinie. Powstaje tam jeden z siedmiu węzłów przesiadkowych w mieście. Nowe miejsce dla komunikacji miejskiej wraz z parkingiem Kiss&Ride ma być gotowe do końca września. W związku z tym, od dzisiaj do odwołania zostały wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zmiana ta niestety nie podoba się mieszkańcom. Chodzi głównie o odległość jaką trzeba pokonać do tymczasowego przystanku zlokalizowanego na ul. Cienistej.

– W dniu dzisiejszym ZTM zlikwidował możliwość korzystania z miejskiej komunikacji publicznej (linia 25) w podlubelskich Prawiednikach i Nowinach, pozbawiając posiadaczy miesięcznych biletów, możliwości dojazdu do miasta i pracy. Pretekstem jest przebudowa pętli autobusowej przy ul. Osmolickiej. Propozycja ZTM jest taka: proszę przespacerować się kilometr wzdłuż ul. Osmolickiej w stronę Lublina, bez chodnika, pobocza i oświetlenia, przez las Dąbrowa. Tam znajduje się tymczasowy przystanek linii zastępczej 725. Mieszkańcy Prawiednik, Nowin, Polanówki i Osmolic w cywilizowany sposób zostali pozbawieni miejskiego autobusu na 6 miesięcy – napisał do nas Czytelnik.

O sprawę zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.

– Przebudowa pętli nawrotowej znajdującej się w granicach administracyjnych miasta Lublin, przy ul. Osmolickiej, skutkuje brakiem możliwości zawracania i oczekiwania autobusów miejskich linii nr 25. W granicach administracyjnych Lublina nie ma takiego miejsca. Dlatego jedyną możliwością było skierowanie linii nr 25 na zaproponowaną trasę. Wizja lokalna wykluczyła inne możliwości techniczne obsługi komunikacyjnej. Pamiętajmy, że mówimy tu o pętli nawrotowej dla komunikacji miejskiej, która wymaga ściśle określonych parametrów technicznych, jak chociażby średnica zawracania około 20 m. Priorytetem jest bezpieczeństwo pasażerów i kierowców. Mamy tu do czynienia z organizacją regularnych przewozów, które podlegają ścisłym kontrolom i nadzorowi chociażby ze strony ITD – nie może być mowy o cofaniu autobusu czy zawracaniu na małych powierzchniach parkingowych zastawionych samochodami osobowymi – wyjaśnia Monika Fisz Inspektor ds. marketingu i kontaktów z mediami Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.

Pasażerowie, którzy posiadają bilet okresowy dedykowany na linię nr 25 i nie mogą skorzystać w okresie przebudowy pętli z tejże linii, mogą wystąpić do ZTM z wnioskiem o zwrot niewykorzystanej części biletu.

– Z uwagi na fakt, że to mieszkańcy gminy ościennej Głusk są zainteresowani wydłużeniem trasy tej linii (na omawianym odcinku nie ma zabudowy mieszkaniowej – gdzie korzystali by z linii pasażerowie Gminy Lublin) prosimy, aby to właśnie Ci pasażerowie – mieszkańcy gminy Głusk złożyli wniosek do wójta gminy o zabezpieczenie miejsca i zorganizowanie tymczasowej pętli nawrotowej – zgodnie z właściwością rzeczową gospodarza na swoim terenie. Niezbędne jest także zapewnienie dojazdu drogą o szerokości co najmniej 5,5 m, która pozwoli na swobodne wymijanie się pojazdów komunikacji zbiorowej. My również taki wniosek wystosujemy, a po zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury nawrotowo – postojowej, deklarujemy, że transport zbiorowy obejmie pasażerów rejonu pętli w Prawiednikach – dodaje Monika Fisz.

Brak możliwości zorganizowania pętli nawrotowej na terenie gminy Głusk spowodował zmiany w funkcjonowaniu linii nr 25. Funkcjonowanie linii nr 25 odbywa się bez zaangażowania środków gminy ościennej – gmina Głusk nie dokłada do kursowania tej linii.

Na koniec należy zaznaczyć, że dla wielu osób pokonanie odcinka z końcowego przy ul. Osmolickiej do przystanku tymczasowego przy ul. Cienistej to spacer ulicą bez chodnika i bez oświetlenia. Takie wyprawy nie będą należały do bezpiecznych, zwłaszcza po zmierzchu, biorąc pod uwagę natężenie ruchu na trasie Lublin – Prawiedniki. Jeden z Czytelników w rozmowie z nami zaproponował, aby autobus zamiast skręcać w ul. Cienistą, kontynuował trasę przez Prawiedniki i Nowiny, do Krężnicy Jarej i zatrzymywał się na pętli przy ul. Krężnickiej, a następnie jechał w trasę ul. Krężnicką, Cienistą i do ul. Osmolickiej w kierunku Lublina. Jest to raptem około 5 km, a przejazd zająłby niespełna 10 minut.

Trasa tymczasowej linii nr 725:
Romera (pętla) – Nałkowskich – Żeglarska – Osmolicka – Cienista – Krężnicka – Żeglarska – Nałkowskich – Romera (pętla)

Pasażerowie, którzy posiadają bilety okresowe ważne na jedną linię i dedykowane dla linii nr 25, mogą na ich podstawie korzystać z przejazdów linią nr 725 na czas obowiązywania ww. zmian, w okresie ważności biletu.

(fot. Google Street View)

29 komentarzy

  1. Trzeba się było jeszcze dalej pobudować, najlepiej koło Chodla.

  2. Protestujący nie domagają się żadnych nowych wygód, a przywrócenia stanu panującego od wielu lat. Od jak wielu? Oto sprawdziłem, że linia 25 końcowy „Prawiedniki” ma od roku 1982. Czyli to co teraz się stało to zmiana stanu panującego od prawie 40 lat. Co innego pewnego udogodnienia nie mieć a co innego mieć, ale utracić. Jak to mówią „Do dobrego się człowiek przyzwyczaja”

    Kwestia dopłat ze strony gminy Głusk. Gminy ościenne płacą za te kursy, które są wykonywane na ich terenie. Zerknąłem więc na schemat linii na stronie ZTM i co widzę? Oto linia 25 nie wyjeżdża poza teren Lublina. Przystanek „Prawiedniki” jest zlokalizowany jeszcze w Lublinie. A jeśli tak to nie można od gminy Głusk niczego żądąc. A że mieszkańcy tej gminy z 25 korzystają? Zapewne nie oni jedyni z usług ZTM korzystają bo 25 to nie jedyna linia, która ma końcowy przy granicy miasta.

    Żeby było jasna ja nie z Prawiednik i to dla mnie to 25 może mieć końcowy na Księżycu.

  3. Jeden kilometr Ola Boga jak to toż to wyprawa na cały dzień ludzie jak tak dalej pójdzie to do kibla wózkiem będą jeździć bo za daleko

    • Ty Zenek, dla ciebie kilometr to nic dla mnie też, ale nie wszyscy korzystający z tego przystanku ludzie są fizycznie w pełni sprawni, lub są wiekowo zaawansowani. Zaznaczam że tam nie ma nawet pobocza nie mówiąc o chodniku. Z tego przystanku korzystały też dzieci dojeżdżające do szkół. Więc zanim wypocisz z siebie taki durny komentarz to się trochę zastanów, no chyba że w twoim przypadku to wysiłek przerastający Ciebie.

  4. Kolometr musi do autobusu iść… łoooo 🙂 dla zdrowia *** lepiej ! Co to jest kolometr ***?

  5. Ja mam 2 i nie narzekam.

  6. Mieszkam w Lublinie i też mam ponad kilometr do przystanku. Ojoj ojoj!

Z kraju