Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Straciłeś pieniądze w wyniku oszustwa? Rzecznik Finansowy pomoże je odzyskać

Klient banku lub innej instytucji płatniczej, który poniesie straty finansowe w wyniku oszustwa ma prawo domagać się zwrotu utraconej kwoty. Jeśli spotka się z odmową, może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

Według prof. Jakuba Szczerbowskiego, dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego ustawa o usługach płatniczych jasno definiuje te kwestie. Każdy klient może domagać się od banków lub innych instytucji płatniczych zwrotu środków, które zostały skradzione z ich konta.

Jeśli zgłoszona przez klienta reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie, można zwrócić się po pomoc do Rzecznika Finansowego. Urząd udziela klientom kilku form pomocy. Pierwsza z nich to tzw. interwencja, czyli prowadzenie dalszego ciągu postępowania reklamacyjnego.

Rzecznik Finansowy stara się zmienić stanowisko instytucji i – jak podkreślił prof. Szczerbowski – skuteczność tylko tego typu działania jest na poziomie 46 proc. Kolejną formę pomocy stanowi mediacja między instytucją a klientem mająca na celu wypracowanie kompromisu.

W ramach wyjątkowych sytuacji Rzecznik Finansowy może również pomóc w wytaczaniu powództwa do sądu powszechnego wobec instytucji finansowej. Dzieje się tak, kiedy potrzebne jest np. ukształtowanie linii orzeczniczej lub sprawa jest bezprecedensowa i wymagane będzie zaangażowanie urzędu.

W trakcie panelu poświęconego bezpieczeństwu klientów finansowych w świecie cyfrowym Mateusz Górnisiewicz, zastępca dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) przypomniał o problemie wyłudzeń danych, przedstawiając kilka najczęstszych scenariuszy realizowanych przez przestępców.

Do wyłudzenia zazwyczaj dochodzi przy bezpośrednim kontakcie z klientem, kiedy podczas rozmowy telefonicznej przestępca podszywa się pod pracownika banku lub instytucji płatniczej. Może on również zachęcać do instalacji złośliwego oprogramowania, które pozwoli monitorować aktywność urządzenia mobilnego klienta.

Przedstawiciel KNF polecał weryfikację legalności działania danej instytucji płatnicznej na stronach internetowych urzędu, gdzie prowadzone są rejestry podmiotów regulowanych lub notyfikowanych. Znajduje się tam również lista podmiotów potencjalnie zagrażających bezpieczeństwu klientów.

Kamil Giereś, Head of Legal Allegro Pay, przedstawił rozwiązania stosowane przez serwis aukcyjny w zakresie ochrony klientów przed oszustwami, wymieniając zarówno weryfikację sprzedających, jak również program ochrony kupujących, monitoring transakcji i system bezpieczeństwa z uwierzytelnianiem dwuskładnikowym.

Innowacyjne rozwiązanie w zakresie systemu płatności wykorzystującego skan siatkówki oka opisał Krystian Kulczycki, prezes PayEye. Pilotażowy program z wykorzystaniem terminali jest obecnie prowadzony we Wrocławiu i zgodnie z badaniami ekspertów, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa.

Panel poświęcony bezpieczeństwu klientów finansowych w świecie cyfrowym odbył się w ramach konferencji Cybersec Forum w dniach 1-2 września 2021 zorganizowanej w Krynicy Górskiej.

(fot. pixabay.co, źródło informacji: PAP MediaRoom)

7 komentarzy

  1. Ludzie podają dobrowolnie swoje dane złodziejom m.in. PESEL, nr klienta, jednorazowe kody, instalują linki podane przez naciągaczy i gdzie tu jest mowa o oszustwie? Chyba, że ja czegoś nie rozumiem.

    • Rozumiem, że złodziej i oszust przedstawia się jako złodziej i oszust, tak? Czy może jednak jako pracownik banku?

      • AnnaM. ma rację. Jeżeli klient sam łamie regulamin banku ujawniając osobom postronnym dane, którymi można wykonać transakcję (np dane karty) lub można się posłużyć np do logowania na jego koncie to gdzie tu wina banku? A już na pewno gdy transakcja wymaga autoryzacji np SMS – w jego treści zawsze jest info czego dotyczy (jaka dyspozycja, jaka kwota, itp). Jak ktoś na tym etapie nie czyta treści SMSa tylko podaje kod oszustowi to co ma niby zrobić bank?
        Oszust nie będzie przyznawał, że jest oszustem, zadba wręcz o to by jego ofiara jak najdłużej była pewna, że jest policjantem, wnuczkiem czy (popularnym ostatnio) pracownikiem działu bezpieczeństwa banku, ale pewne ogólne zasady bezpieczeństwa we wszystkich bankach są podobne i zasadą podstawową jest zachowanie poufności i nie ujawniania danych służących np do logowania. Ale jak ktoś potrafi w jednej rozmowie podać swoje dane osobowe, dane karty, login, hasło, kilka kodów SMS czy BLIK – to jak tu nie mówić o naiwności i jego niewinności.

      • @Kajfasz, Ty tak na serio? Jak ktoś zapuka do Twoich drzwi, przedstawi się jako policjant i każe dać kluczyki do samochodu to oddasz? Idąc dalej tym tropem to rozumiem, że będą też domagać się odszkodowań od Rządu USA dla Pań, które naciągnięli słynni „amerykańscy żołnierze”? :))))))))

    • Przepraszam, co to znaczy „instalują linki”?

  2. A kto odda mi pieniądze ukradzione przez inflację ?

  3. A co ze spadkami, diamentami które mieli mi przesłać z Afryki, zapłaciłem podatek i nic??? :)))

Z kraju