Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Ślub i wesele – na czym można zaoszczędzić podczas planowania?

Koszty organizacji ślubu i wesela rosną z roku na rok. Wiele osób poszukuje sposobów, by zaoszczędzić. Jak wynika z naszych analiz, obecnie za „talerzyk” płacimy od 250 do nawet 500 złotych. W Polsce zwykle organizowane są przyjęcia na średnio 80 do 100 osób, choć niektóre pary planują huczne wesela nawet dla 300 gości. Wesele to zwykle spory wydatek w domowym budżecie. Podpowiadamy, w jaki sposób zaoszczędzić i na czym.

Organizacja wesela w 2023 roku to nie lada wyzwanie. Wiele firm podniosło ceny przyjęcia ze względu na rosnące koszty ogrzewania, produktów spożywczych czy energii elektrycznej. Nie pomaga także inflacja, która rośnie z miesiąca na miesiąc. W obliczu trudnej sytuacji gospodarczej wiele par zastanawia się, jak ograniczyć koszty związane z organizacją wesela. W kilku obszarach to faktycznie jest możliwe.

Zamiast kupować – wypożycz

Coraz więcej osób żyje w myśl zasady zero waste. Ta z kolei opiera się na 5 x R, czyli refuse – odmawiaj jednorazowych opakowań zaśmiecających środowisko, reduce – ograniczaj zakupy, reuse – korzystaj z rzeczy używanych, recycle – segreguj i rot – wybieraj rozwiązania biodegradowalne. Jak zastosować te zasady organizując ślub i wesele? Przykładowo, koszt zakupu sukni ślubnej – według naszych analiz – to min. 2000 złotych, w zasadzie bez górnej granicy. Mając na uwadze oszczędności, zarówno panny młode, jak i panowie młodzi, często wybierają inne opcje.

– Jeszcze nigdy trendy zero waste nie były tak popularne, jak dzisiaj. Obserwujemy, że coraz więcej panien młodych wybiera suknię ślubną z drugiej ręki. Koszt zakupu takiej odzieży to kilkaset złotych, zatem jest on zdecydowanie niższy niż w przypadku nowej sukni z salonu. Widzimy pewnego rodzaju racjonalizm. Panie nadal chcą pięknie wyglądać, ale mają świadomość, iż suknię założą jedynie raz. Zatem poszukują tańszych rozwiązań, które też są skuteczne – mówi Joanna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy.

Coraz popularniejsze w Polsce staje się wynajmowanie. Obecnie Polacy wynajmują samochody, elektronikę czy mieszkania – teraz pora na najem w branży fashion. Z opcji najmu ubrań korzystają także panowie młodzi, którzy w ten sposób zyskują modny i niedrogi garnitur, w porównaniu do zakupu nowego.

Samodzielne przygotowanie ciasta

Domowe wypieki są coraz popularniejsze. Trend samodzielnego przygotowywania potraw spotęgowała pandemia. Konsumenci zamknięci w domach poszukiwali alternatyw i rozrywki. Obecnie wiele par decyduje się na pieczenie ciasta samodzielnie, tylko z zupełnie innych pobudek.

Koszt ciasta – w zależności od rodzaju – to od 40 do 100 złotych. Samodzielne upieczenie daje nam duże oszczędności. Należy dokładnie policzyć liczbę gości i wybrać ciasta, które będą ekonomiczne. Na pewno świetnie sprawdzą się bezy przekładane domowej roboty dżemami, tanie i sprawdzone biszkopty, a także desery w postaci sernika na zimno, który nie jest czasochłonny, a jego zrobienie nie zajmuje wiele czasu. Pamiętajmy jednak, że przygotowanie ciasta dla 100 osób to ogromne wyzwanie logistyczne i warto się do niego odpowiednio przygotować, i z pewnością mierzyć siły na zamiary.

Zaoszczędź, zatrudniając wedding plannera

Może to się wydawać zaskakujące, ale zatrudnienie wedding plannera pozwala zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Jak to możliwe?

– Wyspecjalizowana osoba pomoże nam nie tylko w organizacji wesela. To przede wszystkim ekspert, który doskonale zna rynek. Wie, gdzie zamówić suknię ślubną, aby było taniej, ma kontakty i relacje z wieloma podwykonawcami, posiada zniżki, a przede wszystkim – zna sztab osób, jak fotograf czy makijażystka, których państwo młodzi musieliby szukać na własną rękę, dodatkowo poświęcając na to czas – dodaje Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Jak jeszcze zaoszczędzić na weselu? Można wynająć salę w mniej popularnym terminie, np. w środku tygodnia, kupić alkohol w miejscu, gdzie będzie można go zwrócić, a także ograniczyć liczbę atrakcji czy dekoracji. Pyszne jedzenie i dobra atmosfera podczas przyjęcia to podstawa. Organizując wesele w renomowanym miejscu możemy mieć niemal stuprocentową pewność, że zabawa będzie przednia!

(fot. źródło mat. prasowe)

6 komentarzy

  1. 275zl za talerzyk (dla lokalu) to tak naprawdę 500zl za osobę.

  2. Nie żeńcie się. Wg statystyk 100% rozwodów jest następstwem małżenstw.

    • Ciapciakiewicz

      Żadna z par młodych, nie zakłada rozwodu, wszystkie w swojej naiwności myślą, że będą żyć długo i szczęśliwie aż do śmierci (jednego z nich).
      Niektóre pary planują huczne wesela nawet dla 300 gości – po co, pytam…
      Ilu by gości nie było, przyjdą, nażrą się, popiją (bywa, że pobiją się), a potem i tak dokładnie obgadają.
      Bo to bigos za słony, wódka nie ta, bimberek byłby lepszy, a pani młoda… szkoda gadać.

  3. Można zorganizować wesele w mniej prestiżowym lokalu, Można wynająć lokal np. Remize OSP . Jak za dawnych czasów kuchnie zorganizować we własnym zakreśie lub zatrudnić kucharza i organizatora. Może nie będzie z takim hukiem ale może być w przyjemnej mniej krępującej atmosferze. Napewno dużo taniej.

  4. najlepsza oszczędność…nie robić…u mnie zaraz będzie 21 lat…a na weselu oprócz mnie, męża i świadków…było 10 osób 🙂

  5. Należy zaoszczędzić na biednych, bo wiadomo, że mało do koperty dadzą.

Skomentuj Rds Anuluj pisanie odpowiedzi

Z kraju