Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Radni podjęli decyzję. Od czerwca będzie można korzystać z miejskich jednośladów

W budżecie Lublina znalazły się dodatkowe środki na uruchomienie systemu rowerów miejskich. Tym samym możliwe będzie podpisanie umowy z operatorem.

W czwartek lubelscy radni podjęli decyzję o wprowadzeniu zmian w budżecie miasta na 2021 rok. Chodzi o zapewnienie funduszy na miejskie jednoślady. Jak już informowaliśmy, miasto ogłosiło już dwa przetargi, których celem było wyłonienie operatora nowego systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione z powodu braku ofert.

W drugim złożona została jedna oferta od dotychczasowego operatora, czyli spółki Nextbike Polska. Jednak wyceniła ona swoje usługi na znacznie więcej, niż spodziewali się urzędnicy. Miasto zarezerwowało na ten cel kwotę 5,5 mln zł, tymczasem firma chce otrzymać blisko 7,6 mln zł.

To wszystko sprawiło, że uruchomienie systemu w tym roku, które i tak już jest opóźnione, całkowicie stanęło pod znakiem zapytania. Ratusz miał dwa wyjścia z tej sytuacji, ogłosić przetarg po raz kolejny licząc, że wpłyną kolejne, tańsze oferty, lub też znaleźć w budżecie brakującą kwotę.

Zdecydowano się na tą drugą opcję. Radni zgodzili się na tego typu rozwiązanie co oznacza, że będzie możliwe podpisanie umowy. Jeżeli chodzi o budżet, to w tym roku przeznaczono na ten cel dodatkowe 700 tys. zł. Pozostałe 1,3 mln zł ujęto na przyszły rok w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Oznacza to, że miejskie jednoślady pojawią się na ulicach w czerwcu.

W nowym systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego ma być wprowadzonych wiele zmian. Przede wszystkim, zamiast dzierżawy systemu, operator będzie miał za zadanie kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie rowerów. Jednoślady pozostaną te same, jednak przejdą kompleksowy remont, aby były bezpieczne dla użytkowników. Flota zostanie nieznacznie zmniejszona, gdyż na terenie Lublina i Świdnika do dyspozycji będzie 700 rowerów z czego 12 przeznaczonych dla dzieci.

Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe, a ich osprzęt zostanie dobrany w oparciu o współpracę z doświadczonym ekspertem w zakresie konstrukcji jednośladów. Co ważne, z rowerów będzie można korzystać przez cały rok. W okresie zimowym ma ich jednak być znacznie mniej, gdyż 210 sztuk. Aby rozpocząć jazdę rowerem czy też zakończyć wypożyczenie, nie trzeba będzie korzystać z terminali. Cała obsługa ma się odbywać za pomocą aplikacji bądź karty płatniczej powiązanej z kontem klienta.

Jednoślady będzie można wypożyczać z 127 stacji: 82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie oraz 38 pasywnych na terenie Lublina. Te ostatnie to nowość, zaplanowano je jako miejsca oznaczone logiem systemu, bez stojaków na rowery. Nowością ma też być „tryb parking”, czyli możliwość pozostawienia roweru na czas do 60 minut np. przed sklepem i udanie się po zakupy. Jednoślad będzie oczekiwał, aby można było nim wrócić do domu.

Nowy system będzie nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowane zostały abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy wliczonych w cenę pakietu, naliczanie będzie się odbywało w trybie minutowym. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Bonus będzie także czekał na posiadaczy Lubelskiej Karty Miejskiej, dla których każda stawka, także abonamentu, będzie obniżona o połowę.

(fot. LRM)

13 komentarzy

  1. Czyli jak zwykle radni mieli w doopie zdanie i opinię mieszkańców… super.

  2. łaskawcy! kurde a co z majem? ma być piękna super pogoda! jak to urzędole… tak samo z mosirem nad zalewem nie raz jest piękny gorący maj czerwiec, a oni i tak otworzą w lipcu bo ” taki mają termin i już ” nic dziwnego że mosir od wielu wielu lat jest na ogromnym minusie i cały czas dopłacamy do tego cyrku! myślenie rodem z prl i trzymanie sie wytycznych :/

    • Zawsze możesz se kupić! Sklepy otwarte! A nie czekasz na darmowe !

      • nic nie muszę kupować bo sam posiadam 2 rowery (mijeski, góral) tylko poruszyłem wątek jak „marnowany” jest cenny, czas co za tym idzie też pieniądze przez biurwokracje! wydali mln zł a i tak wszystko stoi.. a my obywatele dokładamy do tego interesu:/

  3. Marnotrastwo pieniędzy publicznych. W tym mieście ludzie nie potrafią szanować prywatnej własności a za dewastacje wszyscy zapłacimy

    • łysy inspirator wszelkimi sposobami szuka poparcia do senatu. Wie , że w Lublinie nie ma co szukać . Zastąpi go sobczak- specjalista od pomysłów nietrafionych- najpierw lotnisko przynoszące straty a teraz tramwaj potrzebny jak rybie ręcznik. Pora , zrozumieć że za późno na wszelkie pomysły.

  4. Znowu plebs będzie się rozbijał tymi złomami.

  5. Ja to bym te rowery 1 listopada uruchomił, niektórzy pojadą wtedy na cmentarz odwiedzić trupy poszczepienne

  6. Wielocyped plus

  7. Niestety Zakaz jazdy po chodnikach od czerwca.

  8. Głupota!! Zamiast zainwestować w infrastrukturę to marnotrawstwo.

  9. Niezidiociały mimo bulu

    Śmieciowa podwyżka uruchomi rowery !!!! Prawie jak we Warsiawie żeby coś zrobić najpierw trzeba wyciągnąć od
    wyborców .

Z kraju