Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Powstające na Lubelszczyźnie drogi ekspresowe będą droższe. GDDKiA podpisuje z wykonawcami aneksy

Po tym, jak wzrosły ceny surowców i paliwa, a także płace, wybudowanie dróg za kwoty wskazane w umowach zawieranych rok czy dwa lata temu stało się niewykonalne. Dlatego też GDDKiA zawiera z wykonawcami aneksy waloryzacyjne.

Już kilkadziesiąt aneksów waloryzacyjnych z wykonawcami podpisała w ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o firmy realizujące budowę nowych dróg. Ma to na celu pokrycie rosnących kosztów. Pod uwagę brane są prace wykonane po 24 lutego, czyli od dnia agresji Rosji na Ukrainę.

Wojna za naszą wschodnią granicą sprawiła, że nastąpił znaczny wzrost cen surowców takich jak m.in. stal, kruszywa czy cement. Jednak pojawił się też problem z pracownikami. Wszystko dlatego, że znaczna część zatrudnionych pochodziła z Ukrainy i po wybuchu konfliktu zbrojnego wrócili oni bronić swojego kraju. Z kolei inflacja doprowadziła do wzrostu płac, co również przełożyło się na całkowity koszt inwestycji.

Jak wyjaśnia GDDKiA, w skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa. Do tego dochodzi średnie wynagrodzenia pracowników branży. Jednak pod uwagę brany jest także indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych, czyli wskaźnik inflacyjny. Odzwierciedla on bowiem pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku”, mowa tu m.in. o produktach spożywczych, usługach edukacyjnych czy usługach hotelowych.

W przypadku naszego regionu, aneksy waloryzacyjne podpisane zostały już z firmą Mota Engil Central Europe, która zajmuje się realizacją odcinka drogi ekspresowej S19 z Lublina do Lubartowa oraz z firmą Polaqua. Ta ostatnia odpowiedzialna jest za budowę drugiej jezdni na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej oraz autostrady A2 od miejscowości Swory do Białej Podlaskiej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, iż w tym miesiącu podpisanych zostanie następnych kilkadziesiąt aneksów z wykonawcami kolejnych inwestycji drogowych. Jak zaznaczono, jednym z głównych założeń mechanizmu waloryzacyjnego jest solidarny podział ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów pomiędzy wykonawcę a zamawiającego. Jednak waloryzacji podlega jedynie 50 proc. wartości kontraktu, co ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.

(fot. lublin112)

10 komentarzy

  1. To nie jest możliwe. Widziałem wczoraj na tvp info, że wszystko już tanieje. Tanieje od wielu tygodni. Macie nieaktualne informacje. Po ile ocet?

  2. To jak inflacja wyhamuje i ceny spadną a to zapowiada Morawiecki i Glapiński to będą jeszcze raz podpisywać aneksy 😉

  3. A wzrost cen surowców powstał również przez inflację i takie to błędne koło.

    • Wzrost cen paliw został spowodowany przez smocze silniki czołgów. Ruska armia potrzebuje morze paliwa i spirytusu. Cukier poszedł na bimber.

  4. PiS zniszczył gospodarkę tego kraju. Mamy najwyższą inflację w Europie. Ceny wyższe niż w Niemczech czy Belgi. A oni jak zwykle zwalają na wojnę i jeszcze najlepiej opozycję i Tuska.
    Poco nam taki rząd który doprowadził na na skraj przepaści.

  5. Artykuły spożywcze są dziś tańsze na zachodzie Europy! W Niemczech jest teraz taniej a zarobki mają 4 krotnie wyższe.
    Trzeba być durniem aby wierzyć im jeszcze. Ten rząd chyba już nad niczym nie panuje. Niesa w stanie niczym już wychamowac wzrostu cen i inflacji. Dodruk pustego pieniądza tylko to nakręca.
    Tak jak kiedyś powiedział, ludzie będą robić za miskę ryżu. A palenie chrustem będzie już tej zimy.

  6. dość rządów nieudaczników

Z kraju