Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Podróżni czekali na to od dawna. W końcu otwarto nowe dworce w Kraśniku i Sadurkach (zdjęcia)

Pasażerowie kolei z Kraśnika i Sadurek doczekali się otwarcia nowych dworców. Obiekty miały służyć podróżnym już 1,5 roku temu. Jeszcze w tym miesiącu udostępnione mają zostać kolejne dwa tego typu obiekty.

Z bardzo dużym opóźnieniem, jednak w końcu udostępnione zostały pasażerom nowe dworce PKP w Kraśniku i Sadurkach. Kiedy zapowiadano obie inwestycje wskazywano, że obiekty miały zostać otwarte w pierwszym kwartale 2021 roku. Choć prace zostały zakończone już dość dawno, to jednak dworce były wciąż zamknięte. Przedstawiciele kolei wyjaśniali, że roboty budowlane to nie wszystko. Konieczne są bowiem jeszcze odbiory oraz pozwolenia na użytkowanie.

Dziś w otwarciu dworców wzięli udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, członek zarządu PKP Ireneusz Maślany, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Angela Martinez-Sarasola, a także lokalni samorządowcy i władze województwa.

Jak podkreślano, oba obiekty to nowoczesne budynki zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiej koncepcji PKP. Odznaczają się one prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Są podzielone na dwie części i przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni.

– Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana – mówi Ireneusz Maślany z PKP.

W budynkach znajduje się również toaleta i niewielka przestrzeń na wynajem. Na podróżnych czekają ławki i stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Dworce są niemal identyczne, ale różni je wygląd elewacji. W Kraśniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym, natomiast w Sadurkach została ona wykonana z drewna modrzewiowego, co jest nawiązaniem do wyglądu historycznego budynku dworca.

Nie zabrakło też rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne. Do tego dochodzą systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Obok budynków uporządkowana została zieleń, powstały chodniki, wyznaczono też miejsca parkingowe.

– Otwarcie dworców w Sadurkach i Kraśniku to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami Sadurek i Kraśnika oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na otwarcie czekają kolejne dwa podobne dworce w naszym regionie. Chodzi o Świdnik Miasto i Kanie. Ma to nastąpić jeszcze w tym miesiącu.

(fot. PKP)

9 komentarzy

  1. Trochę to trwało, bo trzeba było położyć na budynku folię chroniącą przed 5G. Teraz już można korzystać bezpiecznie.

  2. nie widzę ksiundza/pokropka … to z tego powodu otwarcie jest nie ważne !!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. Kolejarz na bocznicy

    Łatwiej zbudować niż papiery ogarnąć. Ktoś powinien się tym burdlem ZAINTERESOWAĆ.
    Nie dziwne że wszystkie dworce stoją tyle czasu gotowe?

  4. Niech mi ktoś odpowie, po jaką cholerę budować taki dworzec na zadupiu Sadurki?

    • Papiery na 5mln inwestycje to trzeba nieźle ogarnąć by tyle kasy na psia budkę jakoś rozpisać. 5mln zł za dworzec w Kraśniku zbudowany z lichego stelaża waty i blaszanych ekranów. Tandeta niewarta 10% budżetu.

  5. Mieeeeteeeek .

  6. Jarosław Kazczyńzgi

    Kto chce jeździć do tego zacofanego, foliarskiego Kraśnika?!
    NA CO TO KOMU?! PO CO WYDAWAĆ PIENIĄDZE NA FOLIARZY JAK NAWET NIE CHCĄ SZYBKIEGO INTERNETU!

Z kraju