Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Opóźnienia w dostarczaniu przesyłek i niewłaściwa jakość usług. NIK skontrolował Pocztę Polską

Szereg zarzutów wobec działalności Poczty Polskiej wysunęła Najwyższa Izba Kontroli. Dodatkowo skierowano do ministra aktywów państwowych Jacka Sasina wniosek o podjęcie działań na rzecz zmiany ustawy Prawo pocztowe, co pozwoli na poprawę jakości usług powszechnych.

Najwyższa Izba Kontroli wzięła pod lupę Pocztę Polską. Wyniki przeprowadzonej inspekcji wskazują, że spółka nie zapewnia właściwej jakości powszechnych usług pocztowych. Co więcej wciąż występują opóźnienia w dostarczaniu przesyłek, te ostatnie są z kolei coraz droższe. Do tego w niektórych miejscowościach mieszkańcy mają problemy z dostępnością do usług pocztowych, które spółka powinna powszechnie zapewniać.

Jak wskazuje NIK w raporcie pokontrolnym, Poczta Polska nie osiągnęła większości wskaźników wymaganych przepisami Prawa pocztowego i rozporządzenia w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych. Sytuacja ta dotyczyła wszystkich rodzajów przesyłek listowych z wyjątkiem paczek pocztowych ekonomicznych, których terminowość dostarczania była znacznie ponad minimalne standardy. Jakby tego było mało, działania zmierzające do zmiany tego stanu rzeczy nie są w pełni skuteczne.

Jak wskazuje prezes NIK Marian Banaś, w ciągu pięciu lat ceny usług powszechnych zostały podwyższone trzy razy. Za każdym razem powodem miały być rosnące koszty, szczególnie wynagrodzeń. Przypomniano jednak, że Poczta Polska do 2025 roku jest operatorem wyznaczonym do świadczenia gwarantowanych przez państwo powszechnych usług pocztowych. To z kolei zobowiązuje spółkę m.in. do utrzymywania placówek pocztowych i infrastruktury na terenie całego kraju, w tym również na terenach słabo zaludnionych, co generuje wysokie koszty.

Poczta opóźnienia w dostarczaniu przesyłek tłumaczyła brakami kadrowymi. Spółka prowadziła też własne badania, których wyniki odbiegają od tych, przedstawionych w raporcie. Tutaj Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że według operatora różnice miały wynikać z powodu różnych prób badawczych. Co więcej, w badaniach zrealizowanych na zlecenie Poczty Polskiej nasze województwo wypada najlepiej. Gdy średnia ogólnopolska wynosi 57 proc. dostarczonych terminowo przesyłek, to region w Lublinie na zbadanych 35 rodzajów przesyłek, terminowo dostarczył 30, czyli 86 proc. Najgorsza sytuacja panowała w Warszawie, gdzie wynik ten wynosi 20 proc.

Najwyższa Izba Kontroli postanowiła złożyć wniosek do ministra aktywów państwowych Jacka Sasina o podjęcie działań na rzecz zmiany ustawy Prawo pocztowe, co pozwoli na poprawę jakości usług powszechnych. Zaproponowano również zmianę rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie metodologii ustalenia maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne. Chodzi o dostosowanie sposobu wyliczania maksymalnych rocznych poziomów opłat za usługi powszechne do zmieniających się w ciągu roku usług.

(fot. lublin112)

49 komentarzy

  1. Dario i Szyna piszą świętą prawdę. Pozdro:) A Tusk tyle zrobił co rozwalił polski przemysł i firmy. Dziękuję.

  2. Kolejna beznadziejna próba zemsty banasia za oskarżenie tego oszusta o wiele przestępstw. Jak on jest jak cała opozycja bardzo przewidywalny w swoich próbach ratowania dupska przed odsiadką. Beznadziejny jak Tusk z resztą bandy złodziejstwa, którego draństwo PiS nam ujawnia.

    • jak to jest zemsta banasia…to ty chyba nic nigdy z pocztą ostatnio nie miałeś wspólnego…np w gminie Jastków…rachunki przychodzą parę dni po terminie płatności…po 2 tygodniach od nadania…a ostatni byłam zmuszona wysłać polecony do Straży Pożarnej bo nie przyjmują interesantów…zapłaciłam 6,30zł !!!! a list miał do przebycia jakieś max 6km !!!

  3. Jakubie ,dla mnie oni wszyscy siebie warci ….jedni kradną i oszukuja i drudzy .Wybór miedzy nimi to jak wybór miedzy sraczką a rozwolnieniem

  4. Jakubie ,jaka próba zemsty ? Przecież to rzetelna opinia i sama prawda .Czyżbyś nigdy nie korzystał z usług tego niegdysiejszego monopolisty ? Proponuję udać się do „okienka ” w tej placówce

  5. Kryształowy koneser

    Jak się gra na konsoli do 4 rano po mefedronie to tak to się kończy ze paczki leżą, a robić nie ma komu

  6. Dostarczyli moją paczkę pod inny adres niż było na zleceniu, odebrał to człowiek za potwierdzeniem, który inaczej się nazywał, ale wg. poczty wszystko zgodnie z regulaminem i reklamacja odrzucona. Niezłą szopka ciągle coś ginie.

  7. Dlatego nie zamawiam i nie wysyłam już nic pocztą!

  8. A jeszcze pozdrowienia dla pani z poczty na ul. Pocztowej. W moim rejonie listonosz zajmuje się głównie awizowaniem przesyłek, bo nie chce mu sie ich roznosić. Przychodzę po odbiór przesyłki poleconej około godziny 19 z awizo, a piani w okienku BEZ SPRAWDZENIA mówi, że nie ma bo listonosz jeszcze nie wrócił. Tak k.. listonosz pracuje od rana do nocy hahha Powiedziała żebym przyszedł jutro bo jeszcze nie ma tych przesyłek (których listonosz nie nosi :). JA jej na to żeby sprawdziła, bo nie wierzę, że jeszcze nie wrócił! [***] nie chciało sie wstać i sprawdzić, ponieważ łatwiej komuś przyjechać następnego dnia z innej dzielnicy! MASAKRA

  9. Zwykły list 6 dni , a piorytet 7 xD tak działa poczta

Z kraju