Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Nowe autobusy od dwóch miesięcy nie mogą wyjechać z zajezdni. – Pracownicy są bardzo skrupulatni

W ostatnim czasie Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zakupił kolejną partię nowych autobusów. Tymczasem zamiast wozić pasażerów, od blisko dwóch miesięcy stoją na zajezdni.

O sprawie stojących od blisko dwóch miesięcy w zajezdni nowych autobusów komunikacji miejskiej, zaalarmowała nas czytelniczka. Jak wyjaśnia, 15 nowych autobusów Solaris Urbino 18, które zostały zakupione przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie dzięki dofinansowaniu z funduszy europejskich, wciąż nie może wyjechać na ulice i wozić pasażerów. Powodem mają być liczne wady fabryczne, w wyniku czego pojazdy od wielu tygodni nie mogą zostać formalnie odebrane.

– Chciałabym zwrócić uwagę jak urzędnicy prawdopodobnie marnotrawią publiczne pieniądze. Jak w końcu producent usunie wszystkie niedoróbki i wady, ZTM będzie chwalił się, jakiego to wspaniałego zakupu dokonał. Warto też nadmienić, że są to pojazdy poprzedniej, trzeciej generacji rodziny Urbino, nie produkowanej seryjnie od 2 lat, czyli poniekąd przestarzałe. W całej Polsce kupowane są pojazdy aktualnej czwartej generacji Urbino, zaś ich wdrożenie do eksploatacji trwa zdecydowanie krócej – wyjaśnia nasza czytelniczka.

Jak się okazuje, rzeczywiście w niektórych z pojazdów stwierdzono usterki, jednak Zarząd Transportu Miejskiego kategorycznie odrzuca zarzuty związane z marnotrawieniem środków. Pojazdy zostały bardzo skrupulatnie sprawdzone przez pracowników ZTM-u jak i współpracujących z nim diagnostyków i mechaników MPK Lublin. Z kolei sam etap odbiorów technicznych jest bardzo szczegółowym procesem, podczas którego komisja bardzo dokładnie sprawdza, czy pojazd pod każdym względem spełnia specyfikację istotnych warunków zamówienia.

– Autobusy przeszły odbiór ilościowy i mechaniczny. W przypadku autobusów przegubowych, zostały stwierdzone drobne nieprawidłowości, które obecnie są usuwane przez wykonawcę. Trwają skrupulatne i czasochłonne odbiory techniczne, oraz kontrolowany jest sposób usuwania usterek i zaleceń m.in. czy biletomaty obsługują płatność kartą i gotówką, weryfikowane jest oprogramowanie informatyczne tzn. połączenie komputerów pokładowych w pojazdach z systemem informacji pasażerskiej, sprawdzana jest poprawność działania monitoringu. Odbiory techniczne są ważnym elementem, gdyż każde uchybienie wpływa na bezpieczeństwo pasażerów. Zazwyczaj podczas odbiorów nowych pojazdów, stwierdzane są nieprawidłowości lub uchybienia, które wykonawca musi usunąć- wyjaśnia Anna Zalewska, Podinspektor w Zarządzie Transportu Miejskiego w Lublinie.

Jeśli zaś chodzi o generację autobusów, taka została zaproponowana przez firmę Solaris w ofercie do ogłoszonych przetargów. Jak dodaje ZTM, pojazdy te spełniają wymagania zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający nie ma prawa podać marki pojazdu oraz innych elementów wskazujących na konkretnego wykonawcę zgodnie z Prawem o Zamówieniach Publicznych. ZTM w Lublinie jako Zamawiający określa tylko parametry techniczne tworząc specyfikację istotnych warunków zamówienia.

– Jeśli chodzi o różnicę miedzy generacją III i IV różnią się one przede wszystkim designem i niewielkimi szczegółami. W branży transportowej opnie są bardzo podzielone, przy czym jeżeli chodzi o serwisowanie na pewno bardziej sprawdzona jest III generacja – dodaje Anna Zalewska.

(fot. Mikołaj Panasiuk)
2018-04-24 16:08:41

25 komentarzy

  1. to wina Szydło

  2. Jeszcze niech sie zapytaja co z trolejbusami przegubowymi Ursusa w ilosci 15 sztuk. Maja przyjechac chyba do 29 maja br. A nikt jeszcze ich nie widzial jak jezdziliby chociaz by zdobyc homologacje na ktora sie czeka ze 3 miesiace. Tutaj dopiero bedzie chyba kabaret

  3. Sprawdzona generacja….
    Jak to jest że miasta co kupiły IV generację to autobusy wyjeżdżają w ciągu tygodnia na ulicę (np Szczecin w ostatnim czasie), jak to jest że w Lublinie Warbus i Irex wyjeżdżają w pierwszy dzień obowiązywania kontraktu odpowiednio 16ma i 30toma pojazdami w pełni sprawnymi a jak to jest że MPK na spółkę z ZTM chcieli wszystkich przechytrzyć na terminie dostaw i dostali buble, których nie można odebrać albo jeżdżą (te MPKowe) z mnóstwem wad?
    Szanowna redakcjo; proszę jeszcze przycisnąć ZTM w kwestii ile kar umownych zostało naliczonych Solarisowi.

  4. Bardzo dobry zakup. Wreszcie ZTM kupił mpk autobusy by te nie musiało nas dalej wozić swoimi 25 letnimi jelczami…

  5. Co to za intelektualista pisze ze są sprawdzane pod względem bezpieczeństwa ?? Przecież to kierowca powinien być zawodowy i dobry a nie te gówniarstwo z kursów mpk. Macie przykład pani co zrobiła prawko w listopadzie i w kwietniu zezłomowała jelcza na Narutowicza. Jak miasto chce mieć dobrych kierowców to niech im zapłaci dobrze. Wyobraża sobie ktoś Kubice w pracy za 2100 brutto ?? Albo nawet i mechanika ?? Dobry mechanik to otwiera sobie warsztat i pi….li to mpk za 2100 brutto.Taka prawda dla porównania kierowca w wawie ma 4400 brutto na dzień dobry !!!!! Zresztą nawet jak wyjada te wozy po odbiorach to już mogę pani obiecać ze wozy z klimatyzacja będą stały na zajezdni ze względów oszczędności tak jak to się dzieje od paru lat a wozić pasażerów będą trupy 25-letnie i te co nie maja klimatyzacji tak prezydent Żuk dba o Lublin. Mowie ze prezydenty bo na stołkach to właśnie jego znajomi zasiadają (Mpk,Ztm)jakby ktoś nie wiedział. Ciekawostka może tez być fakt ze tymi autobusami mogą jeździć tylko wybrani kierowcy przez kierowniczkę mpk. Czaszami zdarza się tak ze autobus nie może wyjechać bo niema specjalnej zgody kierownictwa zakładu heehh to jest dopiero zieja !!!!

  6. Fakt jest taki ze jednak miasto inspiracji wywala pieniądze w błoto. Weźmy pod uwagę sprzedaż działki z zajezdnią Helenów na nałęczowskiej czy tam kraśnickiej. W zieli ileś tam kasy sprzedali a teraz od kupującego wynajmują lokale i oddadzą im to kasę w parę lat Natomiast miasto wybudowało nowa zajezdnie na mpk i płaca za nieużytki bo biurowiec stoi prawie pusty to dopiero super rozwiązanie a oszczędności niema bo tylko przestawiają te autobusy nocami na jezdnie heheh a będzie jeszcze 2 jedna w głusku i gdzieś na Węglinie (takie są plany) Następnym etapem jest stawka za wozo kilometr np warbus irex ma niższe stawki i lepszy tabor niz mpk i jak to się dzieje?? w mpk 3 razy prezes każdy ponad 20 tys miesięcznie zarabia w ch…j kierowników dyrektorów teraz już powinniście wiedzieć jak działa coś co jest miejskie. A kierowca, mechanik czyli ten co pracuje ma go..o anie pieniądze 2100 brutto.

Z kraju