Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Nie zwalniają prace przy budowie trasy S19 w naszym regionie (zdjęcia, wideo)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła postęp prac przy budowie drogi ekspresowej S19, która połączy Lublin z Rzeszowem. W naszym regionie na dwóch odcinkach przekroczył on już 30 proc. Gorzej jest w województwie podkarpackim.

Trwają prace związane z budową z budową drogi ekspresowej S19, która połączy Lublin z Rzeszowem. Inwestycję, która prowadzona jest na odcinku 130 km od końca obwodnicy Lublina do Sokołowa Małopolskiego podzielono na 12 odcinków. W województwie lubelskim jest to ok. 75 km i to właśnie w naszym regionie prace są najbardziej zaawansowane. W zależności od miejsca, wykonano już od 8 do 39 proc. zaplanowanych robót.

Pomiędzy Lublinem a Niedrzwicą Dużą wykonywane są nasypy i wykopy, stabilizowane jest podłoże, wzmacniany grunt. Powstają drogi dojazdowe, a w obrębie Miejsc Obsługi Podróżnych Zemborzyce i Radawiec zdejmowana jest warstwa humusu. Równolegle wykonywane są prace przy obiektach mostowych, m.in. zbrojenia filarów i przyczółków oraz betonowanie. Powstają przejścia dla małych zwierząt i przepusty. Usuwane są kolizje z sieciami wodociągowymi, elektroenergetycznymi i gazociągowymi. Trwają prace m.in. przy demontażu i budowie oświetlenia drogowego. Porządkowany jest teren po rozbiórkach. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 24 proc.

Na odcinku od Niedrzwicy do Kraśnika kontynuowane są prace związane z tyczeniem pasa i osi trasy głównej, dróg dojazdowych i poprzecznych. Prowadzone są też wyburzenia i rozbiórki budynków oraz prace porządkowe. Trwają prace fundamentowe przy obiektach inżynierskich, wykonywane są także zbrojenia. Tutaj zaawansowanie prac jest najmniejsze i wynosi ok. 8 proc.

W ciągu przyszłej obwodnicy Kraśnika robotnicy wykonują prace ziemne przy nasypach i wykopach, stabilizowany jest grunt, powstaje także warstwa podbudowy z kruszywa łamanego. Rosną wiadukty oraz inne obiekty inżynierskie. Wykonywany jest montaż zbrojenia i betonowanie. Usuwane są kolizji na sieci gazowej, prowadzone są prace przy kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 17 proc.

Odcinek, który połączy Kraśnik z Janowem Lubelskim pozbawiony jest już humusu w pasie drogowym, trwają roboty ziemne przy nasypach i wykopach, zagęszczane i wzmacnianie jest podłoże. Powstają obiekty inżynierskie, wykonywane są prace nad zbrojeniem korpusów wiaduktów oraz betonowaniem i izolacją fundamentów. Trwa budowa przejść dla zwierząt oraz kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ok. 25 proc.

Najbardziej zaawansowane prace, gdyż na poziomie ok. 39 proc., są na obwodnicy Janowa Lubelskiego, gdzie trwają prace przy nasypach i wzmacnianiu podłoża. Betonowane są kolejne elementy obiektów mostowych m.in. korpusów i podpór. W pobliżu miejscowości Pierońka, wykonawca układa już nawet próbny odcinek dolnej warstwy podbudowy zasadniczej z kruszywa. Budowana jest kanalizacja deszczowa i prowadzone są prace melioracyjne. Prowadzone są również roboty ziemne przy budowie MOP Janów Lubelski.

Pomiędzy Janowem Lubelskim a węzłem Lasy Janowskie zaawansowanie prac jest niewiele mniejsze i wynosi ok. 32 proc. Tutaj kierowcom najprościej obserwować jest postępujące prace, gdyż cały odcinek przebiega wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19. Wykonawca realizuje prace ziemne, wzmacnia grunt i wykonuje nasypy. Wykonywana jest dolna warstwa podbudowy zasadniczej przyszłych dróg serwisowych i dojazdowych. Doskonale widać postępy robót w branży mostowej. Betonowane są elementy obiektów i wykonywana na nich jest izolacja. Trwają także prace przy zbrojeniach przejść dla zwierząt oraz przy budowie kanalizacji deszczowej.

Jeżeli chodzi o odcinki na terenie województwa podkarpackiego, to pomiędzy węzłem Lasy Janowskie a miejscowością Zdziary trwa wycinka drzew i karczowanie pni, tyczony jest też pas drogowy przyszłej trasy. Pomiędzy miejscowościami Zdziary a Rudnik nad Sanem usuwany jest humus i wykonywane są nasypy oraz wykopy. Dalej, do końca odcinka Podgórze trwa wycinka drzew i karczowanie pni, zaś na odcinku Podgórze – Kamień wykonawca rozpoczyna prace przygotowawcze. Zaawansowanie prac wynosi od 1 do 13 procent.

Pierwsze odcinki drogi ekspresowej S19 mają być gotowe w maju przyszłego roku. Cała trasa zaś powinna zostać ukończona w 2022 roku. Wtedy podróż z Rzeszowa do Warszawy zajmie niecałe trzy godziny. Trasa przez Lublin ma zastąpić dotychczasowy szlak łączący oba te miasta prowadzący obecnie przez Radom, Opatów i Kolbuszową, czyli drogę krajową nr 9.

(fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA)

10 komentarzy

  1. Tyle lat trzeba było czekać, ale super ze prace idą do przodu. Choć w moim przypadku niestety zacytować muszę stare greckie porzekadło,, do źródła doszedł ale wody się nie napił ” Tym niemniej cieszę się że ta 19 powstaje bo nasz wschód przez te 30 lat był pomijany. Może wpłynie to na rozwój trzech wschodnich województw? Oby tak było.

    • Proszę zobaczyć jak wygląda od środka Lubuskie. To Lubelskie wsie wyglądają często dużo lepiej. Tam przez dziesięciolecia nikt wogle tam nic nie robił. Bo okoliczni mieszkańcy, nie inwestowali przez lata obawiając się że ”Niemiec wróci i zabierze”. I tak to do dzisiaj wygląda dziwnym trafem. Podobnie sprawa ma się w Szczecin Dąbie (prawobrzeże szczecina). Nory obszarpane podszyte podejrzanymi typami. Tam też nie inwestowano przez lata, dopiero teraz kiedy za Unia Europejska wszedł ten program ”Floating garden 2050” to cos sie ruszyło. Warto o tym pamiętać, kto na tą Polskę dał pieniądze, bo te pieniądze są na kontach zamrożone i realizacja inwestycji będzie sie posuwać, przy dobrych wiatrach ”of course”..

      • Przede wszystkim urzędy nie pozwalały zakładać ksiąg wieczystych a wiadomo w nie swoje szkoda kasy pakować.

  2. Każdy mówi że unia daje zgadza się ale nikt nie mówi ile unia z nas czerpie ile wraca do niej czysty interes. Więc warto i nad tym pomyśleć.

    • Tak czerpie jak najbardziej ”tanią siłę roboczą” . Trochę się to zmieniło po akcesji Rumunii i Bułgarii, Polski ”hydraulik” już nie jest najtańszy.. Ale czym tu się przejmować, ważne że kościoły złotem wyklejone.. (SIC)

    • To prawda. Ale przez 15 lat otrzymaliśmy z Unii : 163 mld euro a wplacilismy 53 mld euro.
      Zobaczymy co teraz będzie się działo, w dobie koronawirusa gdzie każdy kraj będzie miał problemy gospodarcze. Unia nam niestety nie pomoże.

  3. Kurcze wz Kraśnika do stolicy w 2 godziny! No poezja! A do Lublina chyba w 20 minut się dojedzie?

  4. Do Unii my też wpłacamy pieniążki ale proszę pamiętać,że kraje takie jak Holandia,Niemcy,Belgia i inne najwięcej zarabiają na nas tzn. na taniej sile roboczej.Unia chciała pokazać,że może obejść się bez taniej siły roboczej ze wschodu i zaczęła sprowadzać inżynierów ale plan nie wypalił.Holenderscy rolnicy mają większe dotacje bo więcej wpłacają do unijnej kasy(dlatego sprzedają swoje płody rolne po niższej cenie),a z skąd mają więcej kasy? dzięki taniej sile roboczej.Bez pracowników z Polski Unia nie jest taka silna.

  5. Znów s19 na południe. Na północ ciągle cisza i kompletnie nic się nie dzieje!

  6. Dobrze by bylo gdyby przy okazji nie niszczyli drog lokalnych bo zanim zbuduja s19 to z niektorych nic nie zostanie. Ponadto nawet krajowa 19 jest pelna blota bo firmy nie maja odpowiedniego sprzetu i mysla ze traktor ze szczotka do zamiatania wystarczy oby wszyscy dozyli otwarcia

Z kraju