Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Nie był najtańszy, jednak zdeklasował konkurentów. Solaris dostarczy do Lublina autobus zasilany wodorem

W przyszłym roku do Lublina dotrze pierwszy autobus zasilany wodorem. Swoje pojazdy zaoferowały cztery firmy, ostatecznie miasto wybrało Solarisa.

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozstrzygnął właśnie przetarg na zakup i dostawę autobusu wodorowego. Do postępowania przystąpiły cztery firmy. Najtańszą ofertę złożył Arthur Bus, który swój pojazd wycenił na 3,525 mln zł, Solaris zażądał 3,725 mln zł, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy – 3,799 mln zł, a Autosan – 4,065 mln zł. Na takie kwoty miasto było przygotowane, gdyż zarezerwowało na ten cel ponad 5,4 mln zł.

Ostatecznie zwyciężyła oferta Solarisa. Wszystko dlatego, że ZTM brał pod uwagę nie tylko cenę, lecz także gwarancję na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne, warunki techniczne oraz względy ekologiczne.

Pierwszy w Lublinie autobus wodorowy ma być 12-metrowym fabrycznie nowym pojazdem, w pełni niskopodłogowym i przystosowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Oczywiście ma posiadać klimatyzację jak też trzy podwójne porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych; system monitoringu; automat do sprzedaży biletów akceptujące wyłącznie płatności bezgotówkowe, system informacji pasażerskiej; układ do dezynfekcji powietrza wewnątrz pojazdu oraz system do zliczania pasażerów.

– Chcemy, żeby Lublin był pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany zielonym wodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej. Zwiększy to udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców oraz pozwoli zdobyć niezbędne doświadczenie w zakresie obsługi i eksploatacji tego rodzaju pojazdów. Zakup autobusu wodorowego to kolejne działanie miasta ukierunkowane na rozwój zrównoważonej i ekologicznej komunikacji. Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie – mówił w momencie ogłaszania przetargu Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk.

Zamówienie obejmuje również dostawę ładowarki mobilnej, koła zapasowego, zaczepów holowniczych, a także oklejenie autobusu. Firma została zobowiązana dostarczyć pojazd w terminie nie wcześniej niż 9 miesięcy i nie później niż 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

(fot. Solaris/zdjęcie ilustracyjne)

26 komentarzy

  1. to teraz miasto ztm niech zbuduje wielka farme fotowoltaiczna i majacprawie darmowy prad poprzez elektrolize wody produkuje wodor!! do zasilania autobusow!

    • ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chichot Losu

      To tak jakbyś poprosił Putina o pozyskiwanie wodoru z bomb wodorowych.

    • Wierna słuchaczka Radia Ma... wieprzową twarz

      Adamie, gdyby to było takie proste to na promienie słoneczne i wodę już byłaby nałożona jakaś 300 procentowa akcyza.
      O akcyzie na produkt finalny, nawet nie wspomnę.

  2. Ciekawi mnie gdzie ten najnowszy nabytek będzie tankowany wodorem bo o ile wiem takowej stacji na terenie MPK Lublin nie posiada.

    • Czytanie ze zrozumieniem nie boli. „Zamówienie obejmuje również dostawę ładowarki mobilnej'”

  3. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chichot Losu

    Żeby tak jeszcze czołgi (chociaż te z Korei) były zasilane wodorem…

  4. Czy nadal w ZTM jest zatrudnionych ponad 130 osób ? Ilu pracowników ZTM potrzeba by taki przetarg ogłosić ? Niech będzie że 20 . Kilka osób siedzących w kasach , to daje 30 osób . A co pozostałe 100 osób ” produkuje ” w ZTM ? Mamy rozumieć że to są etaty dla tych którzy nie załapali się do Ratusza .

  5. W Świdniku powstaje fabryka autobusów, a Lublin robi zakupy w Solarisie. Tak to się wspiera rodzimy biznes…

Z kraju