Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Mural dedykowany Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie został uroczyście odsłonięty (zdjęcia)

Mural upamiętniający historię i działalność Fabryki Samochodów Ciężarowych, który powstał z inicjatywy Rady Dzielnicy Hajdów-Zadębie, został dzisiaj odsłonięty w Lublinie. Podczas uroczystości nie zabrakło produkowanych przy ul. Mełgiewskiej pojazdów.

W niedzielę, w ramach obchodów 41. rocznicy Lubelskiego Lipca 1980, miało miejsce uroczyste odsłonięcie muralu przy ul. Mełgiewskiej. Powstał on w październiku ub. roku na murze oporowym pomiędzy ul. Gospodarczą a wiaduktem kolejowym. Malowidło ma wymiary 82 metry długości i 2,3 metra wysokości.

Autorem muralu jest Olaf Cirut, który wygrał ogłoszony w tym celu konkurs. W swojej pracy zawarł on sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych, w tym m.in. związane z otwarciem fabryki oraz wydarzeniami Lubelskiego Lipca `80 i stanu wojennego `81. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć produkowanych przy ul. Mełgiewskiej pojazdów takich jak m.in. Lublin 51, Żuk w rożnych wersjach, Lublin I, II i III oraz SKOT.

Dzisiejsze wydarzenie rozpoczęła msza święta w kościele pw. MB Królowej Polski przy ul. Gospodarczej, która została odprawiona w intencji pracowników FSC. Podczas uroczystości nie brakowało byłch pracowników fabryki samochodów, którzy wspominali czasy jej świetności. Można było też podziwiać pojazdy, jakie powstawały przy ul. Mełgiewskiej, czyli marki Lublin i Żuk. Na koniec uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia z przewodnikiem terenu dawnej fabryki FSC.

Mural składa się z 12 sekwencji obrazujących dzieje Lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych. Pierwszy segment przedstawia początek dziejów FSC czyli zjazd z taśmy montażowej Gaza 51. Drugi segment to wizerunek I wersji Żuka malowanej w karminowo-ceglaste pasy. Scena trzecia, to kolejka po pieczywo do produkowanego od 1967 roku Żuka do przewozu artykułów spożywczych. Panel czwarty to rok 1972 i rozwinięta produkcja samochodów pożarniczych.

Scena piąta to ironiczne nawiązanie do propagandy sukcesu epoki Gierka i zakładowego wyjazdu na grzyby z kultowego serialu Zmiennicy Stanisława Barei. Panel szósty przedstawia możliwości załadunkowe Żuków i powszechność ich użycia – tu nawiązując do filmu Nie ma mocnych Sylwestra Chęcińskiego. Panel siódmy to bezpośrednie nawiązanie do Lubelskiego Lipca i drastycznego podniesienia cen mięsa, co stało się jednym z zarzewi robotniczych wystąpień.

Rok 1981 to Stan wojenny, brutalne interwencje ZOMO, ORMO i wojska na wyposażeniu którego znajdowały się produkowane w Lublinie pod kryptonimem S-260 SKOT-y, wykorzystywane w czasie wolnościowych wystąpień opozycji. Lata 90. XX wieku, to okres powolnego wyłączania produkcji Żuków i pojawienie się Lublinów oraz Honkerów. Ciekawostką jest fakt wyprodukowania 17 sztuk Żuków A09 w wersji Autocamping. Końcowe panele przedstawiają samochody Lublin do prototypowej wersji Lubo.

(fot. Przemo Szot/nadesłane)

20 komentarzy

  1. KOMUNO WRÓĆ!!!

  2. co tam robi ten klecha?

  3. Czy to jest święty obraz? Trochę przegięcie.

  4. Propaganda antykomunistyczna, takie „uczczenie”. Pamiętajcie, niepodlegli i suwerenni jesteście jak ktoś inny posiada wszystkie fabryki. A teraz czapki z głów przed dziedzicem i prosić na kolanach żeby pozwolił wam w folwarku harować.

Z kraju