Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Modernizują linię kolejową do Hrubieszowa. Wykorzystują do tego celu elementy ze szlaku Lublin – Warszawa (zdjęcia)

Po zakończeniu prac pociągi będą mogły poruszać się szybciej, a pasażerowie podróżować w bardziej komfortowych warunkach. Do modernizacji linii wykorzystywane są podkłady oraz szyny pochodzące z odzysku.

Trwają parce związane z modernizacją linii kolejowej nr 72 łączącej Zamość z Hrubieszowem. Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycja obejmuje wymianę podkładów oraz szyn. Pozwoli to na szybszą jazdę pociągów, a dla pasażerów oznacza krótszy czas przejazdu oraz cichszą podróż.

Wykonawca używa specjalistycznej maszyny, jaką jest pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej. Zdemontowała ona już 10 kilometrów starego toru między stacjami Zamość Szopinek a Hrubieszowem i w jego miejscu ułożyła nowe podkłady i szyny. Do końca tygodnia mają być wykonane prace na ostatnim 2,5-kilometrowym odcinku linii. Jak wskazuje Karol Jakubowski z PKP PLK, roboty metodą „tradycyjną” zajęłyby ponad miesiąc, tymczasem maszyna ma je wykonać w 10 dni.

Co ważne, wymiana nie oznacza używania nowych podkładów i szyn. Z uwagi, iż linia ta nie jest zbyt intensywnie wykorzystywana, jak również nie ma potrzeby osiągania tam przez pociągi dużych prędkości, postanowiono wykorzystać używane elementy pochodzące z modernizacji linii kolejowej Lublin – Warszawa. Z wymienionych już ponad 19 tys. podkładów, ponad 11 tys. stanowią znajdujące się w dobrym stanie technicznym materiały pozyskane z rozbiórki.

Po wymianie podkładów i szyn na szlak wyjedzie oczyszczarka tłucznia. Nowe szyny będą zgrzewane, a tor ustabilizowany. Klasyczne połączenie szyn zostanie zastąpione bezstykowym, co zmniejszy oddziaływanie linii na otoczenie, zredukuje poziom hałasu i wibracji. Zapewni to również cichsze i bardziej komfortowe podróże. Plany zakładają, że prace zakończą się w IV kwartale 2022 r. Ich całkowity koszt wyniesie 10 mln zł. Jak wskazuje PKP PLK, dzięki temu pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 80 km/h, a towarowe 60 km/h. Obecnie jest to 60 i 50 km/h.

Przypomnijmy, pasażerskie pociągi dalekobieżne wróciły do Hrubieszowa w grudniu 2017 r. Wtedy to PKP Intercity uruchomiło codzienne połączenie do Jeleniej Góry. Składy kursują do tej pory, przy czym jedynie przez tego przewoźnika. Pomimo tego, że w ostatnich latach pojawiały się koncepcje skierowania tam ruchu regionalnego obsługiwanego szynobusami, pomysły te nie doczekały się realizacji.

Modernizują linię kolejową do Hrubieszowa. Wykorzystują do tego celu elementy ze szlaku Lublin – Warszawa (zdjęcia)

Modernizują linię kolejową do Hrubieszowa. Wykorzystują do tego celu elementy ze szlaku Lublin – Warszawa (zdjęcia)

Modernizują linię kolejową do Hrubieszowa. Wykorzystują do tego celu elementy ze szlaku Lublin – Warszawa (zdjęcia)

(fot. PKP PLK)

5 komentarzy

  1. Mogliby podnieś prędkości szlakową dla ICków do 100km/h i ta łącznie w Zawdzie już robić…

  2. A ile tam w ciągu doby porusza się pociągow? Ilu podróżuje pasażerów?
    To są pieniądze wyrzucone w błoto. Robiąc na wichurze linię która prawie nikt nie jeździ. A w dużych miastach tłok i brak modernizacji linii kolejowych. Tak wygląda Polska pod rządami PiS.

    • A PIS
      A porównaj sobie trasę Lublin Lubartów.Godziny odjazdów do lublina jak i powrotów.I kto ma takimi liniami jechać? Osoba pracująca na 6.00 do pracy? Zastanów się czy to wina ciągle PIS, A może dawnych rządów, że tak późno modernizacje i inne zmiany, UE jest na rękę abyśmy byli dalej 50 lat za murzynami. Dlaczego Czechom nasze kopalnie przeszkadzają, a Niemieckie już niekoniecznie. Biadolenie, bo źle. Ale na wybory nie pojdę bo też będzie źle. Chcecie zmian to kurna zróbta frekfencję 85% i potem pierdzielta jak mi zle bo ulubiona partia rządzi.

    • pomyśl barania łąko, że koleją nie tylko transport ludzi ma miejsce, chociasz o nim głównie w tym artykule piszą, ale nie będę narzekać, bo tak, bo jestem debi…

    • Idąc tym tokiem myślenia to w miastach nie byłoby ponad połowy dróg bo przy ulicach, gdzie są domy jednorodzinne, koszt budowy drogi na jednego użytkownika jest dużo wyższy niż budowa takich torów. Tak samo po co trzymać szkoły gdzie jest mało dzieci (już przerabialiśmy zamykanie szkół), po co komisariaty, po co przychodnie, po co szpitale („Marszałek Senatu Tomasz Grodzki zaproponował, by zlikwidować większość szpitali w Polsce.”).

Z kraju