Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin zapowiada, że za około 30 dni powinna zakończyć się budowa nowego mostu w ciągu ul. Żeglarskiej. Zanim jednak obiekt będzie w pełni gotowy musi przejść próby obciążeniowe. W najbliższych dniach, drogowcy przy pomocy samochodów ciężarowych sprawdzą stabilność i wytrzymałość nowej przeprawy nad Bystrzycą.

– Prace przy budowie nowego mostu dobiegają końca i już niedługo mieszkańcy skorzystają z nowej infrastruktury. Współfinansowana z funduszy europejskich inwestycja umożliwi bezpieczniejsze poruszanie się pieszym, rowerzystom i kierowcom, jak również dopełni funkcjonalnie istniejący w tej części miasta węzeł przesiadkowy z parkingiem P&R. Będziemy się starali jak najszybciej oddać nowo wybudowany obiekt do użytkowania. Konieczne jest jednak zakończeniu etapu odbiorów i uzyskanie wszelkich pozwoleń – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

W ostatnim czasie zrealizowano ważny etap robót polegający na wykonaniu betonowej płyty pomostu oraz nawierzchni drogowej na obiekcie. Dzięki temu możliwa było rozbiórka pozostałych filarów podpory pośredniej ze starego mostu oraz elementów stalowych podparcia tymczasowego. Obecnie drogowcy kontynuują pracę nad umocnieniem brzegów rzeki poprzez profilowanie skarp oraz utrwalenie ich kamienno-siatkowymi elementami. Nadal trwają także prace związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym styków montażowych konstrukcji stalowej oraz uszczelnieniem niezbędnych elementów. Na dojeździe do podpory od strony ul. Janowskiej, realizowane są prace przy krawężniku granitowym wzdłuż kapy pod barierę ochronną, kładziony jest tam beton oraz formowany nasyp.

Próby obciążeniowe

Za kilka dni drogowcy wykonają próbne obciążenie obiektu mostowego. To ważny etap kontrolny każdego nowo wybudowanego mostu. Testy będą polegały na badaniach statycznych i dynamicznych przeprowadzonych za pomocą 6 samochodów ciężarowych o masie całkowitej 32 tony każdy. Podczas obciążeń dynamicznych samochody będą poruszać się z prędkością od 10 km/h zwiększanej co 20 km/h, aż do maksymalnej prędkości dozwolonej. Badania obejmą pomiary ugięć przęseł i osiadania podpór.

Ścieżka rowerowa, prace brukarskie i montaż oświetlenia

Trwają również prace brukarskie na ścieżce rowerowej. Ponadto wykonywane są roboty branży drogowej. W rejonie zaplecza budowy obejmują one wykonywanie warstwy stabilizacji cementowej nawierzchni. Powstają tam również schody przy pochylni. Roboty brukarskie prowadzone są również od obiektu do zjazdu na zaplecze. Do sfinalizowania prac pozostało jeszcze: montaż barier ochronnych na obiekcie, zabezpieczenie specjalną izolacją nawierzchni pod stopkami słupków barier ochronnych oraz na kapach chodnikowych, zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych, rozbiórka zjazdu z ul. Żeglarskiej w kierunku rzeki Bystrzycy oraz wykonywanie kanalizacji wtórnej w kapach chodnikowych na długości obiektu. Aby domknąć zakres prac z branży elektrycznej drogowcy muszą jeszcze zamontować fundamenty i słupy oświetleniowe na obiekcie.

Przebudowa ul. Żeglarskiej

Oprócz robót branży mostowej inwestycja zakłada przebudowę odcinka ul. Żeglarskiej – od nowo powstałego węzła do skrzyżowania z ul. Nałkowskich. Zakres inwestycji obejmuje również korektę przebiegu ścieżki rowerowej zlokalizowanej pod mostem oraz regulację koryta rzeki. Do budowy mostu drogowcy zużyli 160 ton stali zbrojeniowej. Zaawansowanie inwestycji to 94%, a wartość wykonanych do tej pory robót to około 34 mln zł. Nowy most będzie większy od obecnego – jego długość wyniesie ponad 50 m a szerokość jezdni 8 m, zaś szerokość całego mostu 19,4 m. Powstanie obiekt jednoprzęsłowy ze wzmocnieniem w formie podwieszenia. Połączenie obiektu z nasypem drogowym zaprojektowano za pomocą przyczółków żelbetowych. Wszystkie elementy wyposażenia z betonu będą wykonane w kolorystyce materiału naturalnego, zaś deski gzymsowe i balustrady w kolorze zielonym.

Generalnym wykonawcą robót jest spółka Primost Południe z siedzibą w Będzinie. Zgodnie z zapisami umowy, zakończenie przebudowy mostu na rzece Bystrzycy w ciągu ul. Żeglarskiej zaplanowano na koniec kwietnia. Wartość zadania wynosi około 37 mln zł. Inwestycja to komponent projektu unijnego „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF”. Dofinansowanie ze środków europejskich stanowi 31,5 mln zł.

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

Miasto Lublin: „Za około 30 dni powinna zakończyć się budowa mostu na ul. Żeglarskiej” (zdjęcia)

(fot. UM Lublin)

45 komentarzy

  1. Znowu klamki nie ma w drzwiach

  2. Skoro już się wydaje tyle kasy to można był zrobić po dwa pacy, ale co ja tam wiem. Wszystkiego nie da się kupić za resztę zapłacisz pieniędzmi podatników.

  3. kronikidewelorozwoju

    Był już most łukowy, teraz wiszący, to może w następnej kolejności walnąć zwodzony? A wszystko to nad ciekiem szerokości 5 m, żeby Dewelo-Neron miał dobre tło do foto-opa P0dczas przecinania wstęgi.

    • Na zwodzony to sobie popatrz na przekopie dla kajaków. Przekop mierzei też już miał być oddany. I końca robót nie widać. I cena jakby wzrosła, tak z 500 milionów.

  4. Śnięty Mikołaj

    a na krzyżówkę z osmolicką / zemborzycką będą światła? czy jak zwykle trzeba bedzie się wbijać?

  5. Dziwnie, niesymetrycznie wyglądają te pylony tylko z jednej strony.

  6. ten most pokazuje ze mamy do czynienia z osoba chora psychicznie ktora w niewlasciwy sposob wydaje nasze pieniadze szalom

  7. Ludzie, zamiast sie cieszyć, że powstalo coś nowego, że macie nowy most, to ziejecie jadem i nienawiścią do wszystkich i do wszystkiego. Ja nigdy nie zainwestuję w województwie lubelskim. Ta zawiśc i tępota umysłowa, mam nadzieję, że nie wszystkich ludzi na lubelszczyźnie przeraża mnie.

  8. Gdzie po to dno (cyt.).

  9. Do redakcji, czy wykonawca płaci kary umówne? Czy jak zawsze aneks do umowy był? Czyli wygrywa natjańszy, ktory okazuje się najdroższym z najdłuzszym terminem?

Z kraju