Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Lublin zamawia pierwsze elektryczne autobusy. Będą też kolejne nowe trolejbusy (zdjęcia)

Po raz pierwszy Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie zakupił elektryczne autobusy. Pojazdy dostarczy firma Solaris. Wiadomo już, które linie będą obsługiwały. Przybędzie też przegubowych trolejbusów.

W czwartek w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie odbyło się podpisanie umowy na dostawę 20 autobusów elektrycznych oraz 15 trolejbusów. To oznacza, że flota bezemisyjnych pojazdów lubelskiej komunikacji miejskiej znacznie się zwiększy. Jak podkreślał prezydent Lublina Krzysztof Żuk, jest to kolejny krok do budowania Lublina jako centrum elektromobilności. Miasto już kilka lat temu postawiło bowiem na rozwój nowoczesnego transportu miejskiego, który ma być zarówno ekologiczny, jak też przyjazny dla wszystkich użytkowników. Już dziś, właśnie dzięki inwestycjom w autobusy elektryczne i trolejbusy, Lublin spełnia 25% próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie, a tym samym znajduje się w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Plany wskazują, że w 2021 r. ta proporcja zmieni się diametralnie osiągając 50% udziału elektryków w komunikacji miejskiej.

Autobusy, które zamówiło miasto Lublin, to Solarisy Urbino 12 electric. Pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Baterie będą ładowane w nocy na zajezdni, z kolei w dzień kierowca będzie miał możliwość ich podładowania na przystankach końcowych za pomocą zamontowanych na dachu pantografów. Autobusy mają mieć również zamontowane panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii. W ramach kontraktu Solaris wybuduje i zainstaluje także infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe o mocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dnia, umiejscowione zostaną na pętli Choiny, natomiast na zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarek stacjonarnych, każda umożliwiająca jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.

Z kolei trolejbusy to Solaris Trollino 18, również wyposażone w baterie Solaris High Power, o pojemności 58 kWh. Dzięki nim, np. w przypadku braku prądu będą mogły kontynować jazdę, zaś kiedy zajdzie konieczność zmiany trasy, pojazdy będą mogły poruszać się ulicami nie wyposażonymi w sieć trakcyjną. ZTM będzie mógł również wyznaczać przebieg nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej. Poprzez automatyczny odbierak prądu, w który wyposażone zostaną trolejbusy, energia będzie napędzać trolejbus oraz ładować baterie z wykorzystaniem systemu o nazwie In-Motion-Charging. W każdym z pojazdów zainstalowany będzie silnik trakcyjny o mocy 240 kW.

Wszystkie zamówione pojazdy wyposażone zostaną w elektryczną klimatyzację miejsca pracy kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej. Całość oświetlenia wykonana zostanie w przyjaznej środowisku i ekonomicznej technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddane będą ładowarki USB umożliwiające podładowanie np. telefonu. Nad bezpieczeństwem podróżujących czuwać będzie system kamer rejestrujących obraz wewnątrz pojazdów oraz przed i za nim. Docelowo nowe trolejbusy zostaną skierowane do obsługi linii nr: 156, 158 i 160, zaś autobusy dedykowane będą dla linii nr: 13, 23 i 29. Pierwszych pięć trolejbusów ma zostać dostarczonych w listopadzie 2020 roku, kolejne mają być w Lublinie do kwietnia 2021 roku. Z kolei autobusy mają trafić do zajezdni MPK do września 2021 roku. Całe zamówienie opiewa na kwotę ponad 106 mln złotych.

Obecny na spotkaniu Wiceprezes Zarządu firmy Solaris Petros Spinaris podkreślał długoletnią współpracę pomiędzy Lublinem a Solarisem. W 1996 do Lublina, jako do jednego z pierwszych miast trafiły autobusy tego producenta. MPK i ZTM zamówiły dotychczas 146 autobusów i trolejbusów różnych długości wyprodukowanych w podpoznańskim Bolechowie, w tym pierwsze w Polsce niskopodłogowe przegubowe trolejbusy.

Lublin zamawia pierwsze elektryczne autobusy. Będą też kolejne nowe trolejbusy (zdjęcia)

Lublin zamawia pierwsze elektryczne autobusy. Będą też kolejne nowe trolejbusy (zdjęcia)

Lublin zamawia pierwsze elektryczne autobusy. Będą też kolejne nowe trolejbusy (zdjęcia)

Lublin zamawia pierwsze elektryczne autobusy. Będą też kolejne nowe trolejbusy (zdjęcia)

(fot. ZTM Lublin)

20 komentarzy

  1. tęczowy bojownik

    Brawo. Miasto w końcu będzie ekologiczne i nowoczesne. Mam nadzieję że niedługo MPK będzie darmowe. A autobusy będą miały kolor tęczy.

    • Z niczym nie trafiłeś.
      Kolorystyka autobusów jest już ustalona. Jak na zdjęciu.
      Sama obecność komunikacji miejskiej nie świadczy także jakoś szczególnie o nowoczesności, bo ta lubelska choć liczy już sobie prawie sto lat (albo nawet ponad) to w porównaniu do miast bardziej rozwiniętych, jest w tyle. Choć sam tabor jest bardzo nowoczesny.

    • Nie będę oryginalny (bo to jest cytowana wypowiedź) gdy powiem, że nowoczesne rozwinięta komunikacja w rozwiniętym mieście nie polega na tym, że każdy może sobie pozwolić na poruszanie prywatnym samochodem, ale to taka, w której każdy chętnie porusza się autobusem/metrem/itp.
      Teraz Lublin jest tam gdzie tej wielkości miasta były kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu, czyli przed paraliżem komunikacyjnym, w którym w samochodzie spędzało się kilka godzin dziennie w korkach, a ludzie „zabijali się” o miejsca parkingowe.

    • Ahahaha dobre ! Ani nie będą darmowe ani ekologiczne a znając życie to w ogóle ich nie będzie :)))

    • to ja poproszę takie na pętlę przy Zbożowej…i nawet stacja ładowania może być…bo skora ma być przebudowa pętli, to akurat się przydadzą…i zamiast pod oknami 3 autobusów z włączonymi silnikami po pół godziny, wolimy stację ładowania…no i ekranów dźwiękochłonnych nie trzeba będzie…skończą się wtedy petycje mieszkańców, które składaliśmy do posłów, radnych, ZTM, Dyrekcji budowy dróg i mostów….wszyscy będą zadowoleni…

      • Małgorzatko nie znasz ty jeszcze dźwięku falownika który przy ładowaniu musi cały czas pracować. Niby cichy a ćmi po uszach niczym elektrownie wiatrowe i wk……wia do rozstroju nerwowego włącznie.

  2. Ciekawe czy ZTM zapłaci MPK za parkingowanie i naprawę autobusów i trolejbusów ??? Jakim prawem wogóle ZTM kupuje autobusy i trolejbusy przecierz to MPK ma umowę z miastem !

  3. To już bogdanka zaciera ręce lub węgiel z za Buga. Czym więcej poboru energii tym więcej elektrownia produkuje. 😉

  4. A ekologiczny prąd do ładowania akumulatorów to skąd się bierze?
    Akumulatory rozumiem, że również są ekologiczne – jakieś mechaniczne, czy grawitacyjne?

    • najlepiej jakby sie ładowały w dzień podczas postoju na końcowych z paneli fotowoltaicznych…właściwie…to mogę sprzedać trochę takiego prądu ZTM…mam 10 kW na dachu przy samym końcowym…

  5. Pabloo(oryginał)

    Dziś miałem okazję te ekologiczne rozwiązanie wypróbować .W trollino ok, choć od pasażera waliło tak, że eko poszło w piz…u. Potem przesiadka zaplanowana w internecie zamiast 6 min oczekiwania 35. A w 47 od komory silnika czuć było spaliny jak wóde w gorzelni. Ale w końcu po 1h i 30 minutach dotarłem z Kunickiego na Hutniczą. Szczerze ? Ekonomiczniej i czyściej i przede wszystkim szybciej byłoby taxi wezwać, no ale trzeba było się przekonać na własnej skórze jak miasto nas dyma na eko i nowoczesność.O cenie za bilet nie wspomnę. Na szczęście warsztat spisał się na medal. Auto odebrałem o czasie.

    • Z Kunickiego na Hutniczą w 1.5 h to wolną piechotką się idzie. Jak ty człowieku w życiu sobie radzisz że tyle tak krótką trasę jedziesz komunikacją?

      • Pabloo(oryginał)

        Nie wiesz jaką mam wadę wrodzoną, jak masz 20 lat i nogi szympansa to zapierd…na piechotę, ja niestety nie mogę. A krytykę w stylu weż hulajnogę albo idz na piechotę wsadz sobie głęboko w 4 litery krasnalowej wielkości. Pozdrawiam

      • Pabloo(oryginał)

        Pewnie to ty siedziałes obok mnie w tym trollino. Także nie dziwie się że skomentowałeś. Zabolało Krasnalu ? Po nicku wnoszę że rozmiar ma znaczenie ?

    • faktycznie (oryginał)

      Z Kunickiego na Hutniczą i jeszcze do tego m.in. autobusem nr 47.
      A nie było jakiegoś połączenia przez Czuby i Czechów? 🙂
      Jak sam widzisz @Pabloo(oryginał) głupich nie sieją.
      Za chwilę się okaże, że władze miasta są odpowiedzialne za to, że nie potrafisz samodzielnie funkcjonować bez samochodu i zaplanować podróży komunikacją miejską.
      To są właśnie problemy człowieka, który nagle pozbawiony samochodu staje się całkowicie zagubiony we współczesnym świecie.
      Awaria smartfona lub internetu to pewnie koniec świata, panika i myśli samobójcze…

    • Z ul. Kunickiego na ul. Wolską: 17 / 29 / 160 (przy trzech liniach średnia kursowania co kilka minut)

      Z ul. Wolskiej na ul Hutniczą: 34 / 45 / 155 (przy trzech liniach średnia kursowania co kilka minut)

      Po c..j jechałeś na Drogę Męczenników Majdanka???

  6. Za elektromobilność zapłacimy jak prąd pójdzie w górę, a za nim bilety będą po dyszce.

  7. A Ursus miał być taki „polski” i taki super. A teraz?

  8. Chciałbym by moje posty były widoczne

    Uhm jak to pierwsze? A te autobusy z panelami słonecznymi co we współpracy z Politechniką zrobili i jeżdżą już od 3 lat? To pies?

  9. Czekam na Solarisy Trollino 24 dla Lublina. Najlepiej do Lubelskiego Szybkiego Trolejbusa.

Z kraju