Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Lubelscy taksówkarze z petycją u wojewody. Walczą o równe prawa wśród przewoźników (zdjęcia)

Za pośrednictwem wojewody lubelskiego taksówkarze z Lublina złożyli petycję skierowaną do premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie nieuczciwej konkurencji. Żądają stanowczych działań wobec firm, które nielegalnie prowadzą przewóz osób.

We wtorek przedstawiciele lubelskich korporacji zrzeszających taksówkarzy złożyli do wojewody lubelskiego petycję w sprawie zwalczania nieuczciwej konkurencji. W skierowanym do premiera Mateusza Morawieckiego piśmie zwracają uwagę na problem nierównego traktowania przedsiębiorców zajmujących się przewozem osób. Chodzi o firmy typu Uber, Bolt (dawniej Taxify) czy myTaxi, które nawiązują do taksówek w rzeczywistości nimi nie są.

Taksówkarze tłumaczą, że aplikacje służące do kojarzenia kierowcy z pasażerem działają w Polsce nielegalnie. Wyraźnie o tym świadczą pierwsze wyroki sądów, jakie zapadły wobec zatrzymanych kierowców, czy też decyzje administracyjne wydane przez lubelski oddział Inspekcji Transportu Drogowego. Firmy, które są operatorami tych aplikacji, działają z pominięciem polskich przepisów, stosując wybiegi prawne, które jak się okazuje, skutkują potem dla ich kierowców wysokimi karami finansowymi.

Przedstawiciele branży taksówkarskiej wyjaśniają jednocześnie, że działania służb w sprawie zwalczania tego typu działalności owszem są prowadzone, jednak niedostatecznie. Jak tłumaczą, w żaden sposób nie chcą oni likwidowania czy też ograniczania konkurencji. Walczą tylko o równe prawa, o to, aby konkurencja działała na równych warunkach. Obecnie każdy taksówkarz działający zgodnie z prawem musi co miesiąc ponosić koszty wynoszące ok. 2,5 – 3 tysięcy złotych. Jest to wielokrotność kosztów, jakie płacą operatorzy aplikacji. Dodatkowo taksówkarz musi spełnić szereg wymagań, aby pracować w tym zawodzie, zaś kierowca Ubera czy Bolta często nie potrzebuje nic oprócz prawa jazdy. Wsiada i jedzie.

Przyzwolenie i tolerowanie przez organa państwowe działalności firm świadczących usługi przewozowe osób na terenie Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganych uprawnień określonych przepisami prawa obowiązującego w Polsce, w tym również przepisami Unii Europejskiej, jest zaprzeczeniem możliwości prawidłowego funkcjonowania i rozwoju polskich przedsiębiorców. Bezprawiu i szerzącej się degradacji polskiego przedsiębiorcy – taksówkarza stanowczo się sprzeciwiamy – czytamy w petycji.

Taksówkarze żądają m.in. bezzwłocznego podjęcia działań mających na celu wydanie w trybie natychmiastowym zakazu działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej firmom typu Uber czy Bolt oraz firmom i osobom z nimi współpracującym, natychmiastowego blokowania aplikacji i innych nośników informatycznych wykorzystywanych do prowadzenia „działalności przestępczej” w transporcie drogowym osób czy też bezzwłocznego podjęcia czynności przewidzianych prawem zobowiązujących organy państwowe do natychmiastowego egzekwowania obowiązujących przepisów dotyczących ustawowych wymogów do świadczenia przewozu osób.

Podobne petycje złożyli taksówkarze we wszystkich województwach. Na najbliższy poniedziałek zaplanowana została ogólnopolska akcja protestacyjna w tej sprawie w Warszawie. Wezmą w niej udział również taksówkarze z naszego regionu.


(fot. lublin112)

26 komentarzy

  1. Szanowna pani Gosiu Otóż Pragnę panią poinformować że nie we wszystkich krajach Uber funkcjonuje jak już wcześniej pisałem we Włoszech i Hiszpanii dostali całkowity zakaz prowadzenia działalności ponieważ sądy orzekł y w wyrokach że ważniejsze jest prawo drobnych przedsiębiorców ale swoich niż zagranicznej korporacji która stosuje dumping owe ceny i działa podobnie jak w Polsce nie zgodnie z obowiązującymi w danym kraju przepisami tyle komentarza dziękuję bardzo

  2. Nie powinno być w ogóle czegoś takiego jak płatne licencje na przewóz do 6 osób. Dlaczego 6 ? Bo tyle maksymalnie przewiezie pasażerów pojazd 7 osobowy typu np. VAN). Zbędna papierologia i niepotrzebne ograniczenie wolnego rynku. Zlikwidować te śmieszne ograniczenia – rynek sam się oczyści z patologii i wszystko będzie ok. No ale niestety wszyscy wiemy jak będzie… Taxi ma monopol na przewozy, klient płaci drogo no i państwo ma $ z licencji…

Z kraju