Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Kontrole są powolne i niezwykle szczegółowe. Celnicy i Straż Graniczna wzięli się za rosyjskie ciężarówki

Oprócz obywatelskich akcji, swoje dołożyli właśnie celnicy i Straż Graniczna. Służby te prowadzą bardzo dokładne i powolne kontrole ciężarówek jadących do Rosji i na Białoruś.

Około 10 kilometrów liczy kolejka ciężarówek jadących do Rosji i na Białoruś, która ustawiła się przed przejściem granicznym w Kukurykach. Od kilku dni coraz głośniej poruszany jest fakt, iż pojazdy te wożą różnego rodzaju towary dla rosyjskich firm i może to być sposób na ominięcie nałożonych na ten kraj sankcji gospodarczych. Doszło nawet do obywatelskiej blokady granicy.

Zarówno Polacy, jak też Ukraińcy stanęli na drodze dojazdowej do terminala w Koroszczynie wstrzymując całkowicie ruch. Wcześniej nieco inną akcję prowadził mieszkający w Polsce od wielu lat, a podchodzący z Ukrainy 60-letni Mirosław Zahorski. Rozdawał kierowcom ciężarówek ulotki informując ich, że w ten sposób przyczyniają się tragicznych wydarzeń na Ukrainie.

– Żywność i lekarstwa, które przywozisz dla rosyjskich żołnierzy, to obchodzenie globalnych sankcji. To, co robisz, może tylko przedłużyć niedorzeczny rozlew krwi. Te towary nie są potrzebne sprawcom agresji, ale ofiarom. Nie bądź wspólnikiem zbrodni przeciwko ludzkości. Zabierz swój ładunek na Ukrainę – pisało na ulotkach.

Następnie mężczyzna zaczął odkręcać od stojących w kolejce do granicy rosyjskich ciężarówek tablice rejestracyjne. Problemem zainteresowani zostali również politycy. Sytuację zaczął monitorować m.in. poseł KO Michał Szczerba który ustalił, że od 24 lutego do 8 marca przejścia graniczne z Białorusią przekroczyło 22,6 tys. ciężarówek. Służby graniczne wyjaśniały, że ciężarówki te najczęściej przejeżdżają przez Polskę jedynie tranzytem wioząc towary z innych krajów Unii Europejskiej.

Rząd podkreślił niedawno, że chciałby zatrzymania ruchu tych pojazdów, co więcej Polska jest na to przygotowana, jednak aby było to skuteczne, potrzebna jest odpowiednia decyzja Unii Europejskiej. Jednak już teraz kierowcy rosyjskich i białoruskich ciężarówek lekko nie mają. Oprócz obywatelskich akcji, swoje dołożyli właśnie celnicy i Straż Graniczna. Jak poinformował wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik, służby graniczne prowadzą bardzo dokładne i powolne kontrole ciężarówek jadących do Rosji.

Mowa tu o niezwykle drobiazgowym sprawdzaniu pojazdów oraz przewożonych towarów. Funkcjonariusze wszystko to wykonują bardzo szczegółowo, jak też bez żadnego pośpiechu. Wszystko po to, aby była pewność, że przewożony ładunek nie jest objęty embargiem, czy też nie będzie mógł zostać wykorzystywany w agresji zbrojnej na Ukrainę.

(fot. lublin112.pl/zdjęcie ilustracyjne)

22 komentarze

  1. No w końcu!

  2. A nie lepiej kierować ich na Ukrainę ? przecież tam wojny nie ma tylko są oswobodziciele ? Niech tam jadą skoro problemu nie widzą

    • tak powinni robić

    • Jakiś czas temu pisałem o przekierowywaniu ciężarówek RU i BY na Ukrainę. Zostałem wyzwany od idiotów.
      Fajnnie, że jak nieRząd nie może to obywatelska postawa się sprawdza. Tak samo jak z pomocą uchodźcom.

    • Dobry pomysł!

  3. Czyli do tej pory służby kontrolowały ich „po łebkach”? Ale tylko rus czy finów, pol i obywateli, którego trzyliterowego skrótu wymawiać nie wolno (zaczyna się na u, kończy na r, a w środku jest k) też?

    • Gościu. Zawsze kontrolę były i są wyrywkowe, typowane, na donos, przez wywiad. Przecież nie rozladujesz każdej ciężarówki.

      • W artykule wyraźnie jest napisane „Celnicy i Straż Graniczna WZIĘLI SIE za rosyjskie ciężarówki”, co sugeruje, że do tej pory kontrole nie były prowadzone albo były nierzetelne.

        • wracaj do siebie

          • Czyli gdzie? A w ogóle co to znosi do tematu?! Artykuł wyraźnie sugeruje, że kontrole zaczęły się dopiero teraz, więc co robiła SG i SC do tej pory i za co brali pieniądze? I jeżeli ten natłok pracy ma związek z sytuacją na linii ros-[***] (tu też będzie cenzura?) to co winny jest temu zwykły kierowca? To tak samo jakby policja gnębiła polskich obywateli za polskich polityków. A nie, czekaj…

            • Jestem mocno zaskoczony, ze tutaj [***] nie jest obraźliwe, ale w każdym innym komentarzu już tak? Czy redakcja może wyjaśnić czym się kieruje cenzurując skrót „[***]” w każdym innym poście? I dlaczego [***] jest obrażający, a rus, pol czy fin już nie?

              • Obsesję masz?
                https://www.miejski.pl/slowo-Ukry
                słowo obraźliwe pogardliwe, czego nie rozumiesz?

                • Dlatego nie używam skrótu czteroliterowego (zaczynającego się na u, kończącego na y, a w środku ma kr), tylko trzyliterowego (zaczynającego się na u, kończącego na r, a w środku ma k). Poza tym nie opieram się na jakimś śmiesznym słowniku slangu, tylko Słowniku Języka Polskiego, który to podaje, że skrót trzyliterowy nie jest w jakikolwiek sposób obraźliwy czy pogardliwy, podobnie jak pol, rus czy fin.

  4. Jak rząd nie potrafi zatrzymać tranzytu przez Polskę to dobre i tyle, niech rusków dokładnie kontrolują, może sami zrezygnują z tego przejścia granicznego.

  5. Jeszcze przed przejściem powinni postawić pare pojazdów GITD i kontrolować wszystkich szczegółowo

  6. Nie jestem za tym by obywatele obcego państwa blokowali polskie drogi bo coś im się nie podoba. Bardzo niebezpieczny precedens. Dzisiaj to im się nie podoba, a jutro co innego.

  7. W tym całym kryzysie widać, jakich mamy specjalistów u władzy. Cała pomoc uciekinierom organizowana jest przez obywateli, samorządy, parafie i NGOsy. Sami muszą coś robić oddolnie, bo „góra” musi przecież zadbać o bezkarność dla siebie. Administracja centralna cały czas niewiele robi, a jak robi to bez sensu (czy do Radomia w końcu dojechali uchodźcy? Tam dwa dni czekały miejsca noclegowe na obiecany przez władze pociąg z uchodźcami). Nawet konkretne działania jak te tutaj trzeba rządzącym pokazywać palcem. Jakby nie można było od razu pomyśleć o tym, że ten tranzyt powinien być obecnie szczególnie dokładnie kontrolowany i i to od min tygodnia.

Z kraju