Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Koniec z szaleńczą jazdą hulajnogami po centrum Lublina. Będzie też zakaz ich pozostawiania gdzie popadnie

Od piątku w Lublinie wprowadzone zostaną obszary, gdzie będzie obowiązywało ograniczenie prędkości w trakcie poruszania się na hulajnogach, a także zakaz ich pozostawiania. Miasto zawarło odpowiednie porozumienie w tej sprawie z operatorami tych urządzeń.

Wprowadzona przez firmy BOLT i blinkee.city usługa wypożyczania elektrycznych hulajnóg cieszy się wśród mieszkańców Lublina coraz większym zainteresowaniem. Wzrasta liczba użytkowników tych jednośladów, a co za tym idzie, przybywa też samych hulajnóg. Niestety niesie to również za sobą zagrożenie.Dość często można dostrzec użytkowników, którzy przejeżdżają z pełną prędkością pomiędzy pieszymi, czy też pozostawiane gdzie popadnie hulajnogi. Nie brakuje przypadków, kiedy użytkownicy jeżdżą z pasażerami, po dwie a nawet trzy osoby.

Jak ustaliliśmy, w wyniku tego dość często dochodzi do wypadków. Policja, ze względu iż zgodnie z przepisami osoba poruszająca się hulajnogą traktowana jest jako pieszy, nie prowadzi odrębnych statystyk tego typu zdarzeń. Jednak jak ustaliliśmy, ratownicy medyczni niekiedy nawet każdego dnia otrzymują wezwania do osób poszkodowanych w wyniku upadku podczas jazdy hulajnogą. Niejednokrotnie kończy się to nawet poważnymi obrażeniami ciała. Były też przypadki, że znajdowano nieprzytomne osoby, obok nich znajdowała się leżąca hulajnoga.

Dlatego też Lublin, jako pierwsze miasto w Polsce, postanowił nie czekać aż ustawodawca coś z tym zrobi, lecz podjął próby regulacji w zakresie hulajnóg na gruncie lokalnym. Przede wszystkim wyznaczono obszary miasta, na których hulajnogi nie pojadą szybciej niż 12 km/h. Jest to minimalna prędkość, z którą na elektrycznej hulajnodze można bezpiecznie utrzymać równowagę, a jednocześnie możliwie zbliżona do tempa poruszania się pieszego. Na początek prędkość zostanie ograniczona na Krakowskim Przedmieściu od ul. Lipowej do ul. Królewskiej, na Placu Litewskim, w Ogrodzie Saskim a także na Starym Mieście. Oczywiście nie będzie to w formie znaków z dozwoloną prędkością, lecz aplikacja automatycznie nie zezwoli użytkownikom jechać powyżej ustalonej prędkości.

Miejscy urzędnicy podpisali dzisiaj odpowiednie porozumienie w tej sprawie z operatorami hulajnóg. Nowe regulacje, choć częściowo już obowiązują, będą sukcesywnie wprowadzane od najbliższego piątku. Jednak to nie wszystko. Na terenie centrum wyznaczono przestrzenie, na których będzie obowiązywał zakaz pozostawiania hulajnóg. Jest to: Ogród Saski, Plac Litewski, Krakowskie Przedmieście na odcinku od ul. Kapucyńskiej do ul. Królewskiej a także teren Starego Miasta. W tym ostatnim przypadku chodzi jedynie o okres funkcjonowania ogródków gastronomicznych, czyli od 1 maja do 31 października. Jeżeli użytkownik będzie chciał w jednym z tych miejsc zostawić jednoślad, system nie pozwoli na zakończenie przejazdu do czasu, aż hulajnoga nie zostanie odstawiona we właściwe miejsce. Oczywiście w tym czasie cały czas będzie naliczana opłata.

W umowie miasto zastrzegło również, że będzie mogło czasowo wprowadzać kolejne obszary, na których nie będzie można pozostawiać hulajnóg a nawet ograniczać na nich ruch. Chodzi tutaj o organizowane na terenie Lublina duże wydarzenia kulturalne, takie jak np. Carnaval Sztukmistrzów, Noc Kultury, Jarmark Jagielloński czy Inne Brzmienia. Przyciągają one nawet dziesiątki tysięcy uczestników więc jazda hulajnogą w tłumie pieszych stanowi duże zagrożenie. Ponadto aplikacje operatorów będą też wskazywać pożądane, wyznaczone przez Miasto parkingi.

(fot. archiwum/nadesłane)

48 komentarzy

  1. Przede wszystkim hulajnogi elektryczne powinny być natychmiastowo wycofane z użytkowania ponieważ są to urządzenia bardzo niebezpieczne dla życia i zdrowia zarówno użytkowników jak i pieszych ! Otóż hulajnogi elektryczne mają nieprawidłową budowę. 1. za małe koła i bez amortyzacji co uniemożliwia bezpieczne pokonywanie nierówności. 2.nieprawidłowo zbudowaną kierownicę, co uniemożliwia bezpieczną jazdę i utrzymanie równowagi, nie mówiąc już o kierowaniu jedną ręką, gdyby chcieć np. zasygnalizować manewr skręcania. Państwowy Urząd Dozoru Technicznego wogóle nie powinien dopuścić do użytkowania takich urządzeń, a Ministerstwo Infrastruktury nie powinno dopuścić do użytkowania ich bez przepisów. Skandalem jest absurdalne traktowanie tych urządzeń jako pieszych i pozwolenie na poruszanie się po chodnikach !!!! Stwarza to ogromne zagrożenie dla pieszych, którzy gdy dojdzie do potrącenia ich przez hulajnogistę są karani przez Policję za to,że się nie oglądają czy jedzie hulajnoga !!!?

  2. kiedy skończy się pijaństwo i świrowanie hulajnogystów? jak to jak pieszy? ostatnio kretyna widziałem na andersa jak środkiem mojej ukochanej drogi jechał…..jak nie pedalisty to trzymajdrągi:(

  3. czyli nawalony hulajnogą mogę zap…ć ulicą i jak mnie psownia zgarnie to mandat za „chodzenie” hulajnogą po ulicy dostanę ale prawka nie mają prawa mi zabrać? ku…wa będę driftował z bi em dabliu pod tarasami na rondzie….a tak na marginesie czy ktoś wie czemu wczoraj tam kilka znaków polożonych było? dobra zabawa?

Z kraju