Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Prezentację małego miejskiego autobusu komunikacji miejskiej przeprowadzono wczoraj w Świdniku. Od dzisiaj pojazd ten można spotkać na ulicach Chełma. Pozostanie tam do poniedziałku.

W środę na ulicach Świdnika pojawił się elektryczny autobus komunikacji miejskiej. Była to prezentacja przeprowadzona przez producenta pojazdu, firmę ARP e–Vehicles z Solca Kujawskiego. Miasto pracuje bowiem nad nowym systemem komunikacji, złożyło też wniosek o dofinansowanie z funduszy norweskich m.in zakupu dwóch autobusów elektrycznych. Chodzi o utworzenie linii wewnętrznej, która dojeżdżałaby w najdalsze części miasta, dzięki czemu pasażerowie mogliby dojechać do powstającego właśnie dworca przesiadkowego. Z tego miejsca mogliby kontynuować dalszą podróż.

– Chcielibyśmy aby Świdnik miał szybką, pewną i ekologiczną komunikację. Budowa dworca, hulajnogi, rowery, elektryczne autobusy to wszystko po to, by było komfortowo, żeby się dobrze mieszkało w naszym mieście – wyjaśnia zastępca burmistrza Świdnika Marcin Dmowski.

Po przeprowadzeniu prezentacji autobus pojechał do Chełma. W tym mieście pozostanie kilka dni, gdyż tutaj pojazd oceniać będą również mieszkańcy. Miasto planuje bowiem wymianę obecnie użytkowanych przez Chełmskie Linie Autobusowe 36 autobusów na nowe. Liczą one bowiem już po blisko 18 lat, zanieczyszczają też środowisko. Urzędnicy złożyli już wniosek o dofinansowanie zakupu 15 autobusów elektrycznych i 15 wodorowych do programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

– We współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu prezentujemy mieszkańcom pierwszy w Chełmie, na razie testowy zeroemisyjny autobus elektryczny. Mamy nadzieję, że miastu uda się pozyskać środki na zakup pojazdów zeroemisyjnych, a tym samym wymienić naszą flotę, co znacznie przyczyni się do redukcji emisji zanieczyszczeń generowanych przez komunikację miejską w Chełmie – mówi prezes CLA Mariusz Chudoba.

Autobus będzie kursował po ulicach Chełma do poniedziałku 15 marca. Podróżować nim będą pasażerowie najpopularniejszych linii, czyli 1, 2, 3, 8 i 9. Kierowcy już terach chwalą pojazd podkreślając, że sprawia on wrażenie bardzo przyjaznego, posiada wiele udogodnień ułatwiających pracę i wbrew pozorom jest intuicyjny w obsłudze. Dodają również, że jest niezwykle cichy w porównaniu do obecnie użytkowanych autobusów komunikacji miejskiej.

Autobus Pilea produkowany jest przez spółkę skarbu państwa ARP E-Vehicles. Pojazd ma 8,5 metra długości, mieści 65 pasażerów z czego 23 na miejscach siedzących. Jego zasięg wynosi około 140 km, co wydaje się optymalne dla mniejszych miast. Autobus wyposażony jest w klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring, darmowe Wi-Fi i ładowarki do telefonów. Jak podkreślają przedstawiciele producenta, autobus jest pojazdem polskim, od podstaw zaprojektowanym przez polskich konstruktorów i inżynierów, oraz jest montowany w większości z polskich podzespołów.

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

Jest mały, zwrotny i mieści 65 pasażerów. Zaprezentowali go w Świdniku, teraz będzie jeździł po Chełmie (zdjęcia)

(fot. UM Chełm/nadesłane, Świdnik.pl)

6 komentarzy

  1. Komunikacja Miejska

    I pamiętajcie w tym LSW o Art. 18 p. A i p.B .

  2. wygląda super …

  3. te 65 pasażerów to na takiej powierzchni chyba tylko po to żeby w razie lockdownu 50%miejsc wyszło ponad 30 osób mimo 23 siedzeń 😀

  4. Ale to nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska. Prąd ekologicznej elektrowni, akumulatory utylizacja też nie tania. Póki ciepło da radę. Większy mróz i stoi. Warszawa dała przykład miesiąc temu jak to jest z elektrykami…

    • Współczesne elektrownie węglowe nie emitują nic poza CO2. Efektem ubocznym jest jeszcze żużel i gips, które także się wykorzystuje. Elektrownie inne niż węglowe nie produkują nawet CO2.
      A odpady inne, to wiadome, że jakieś muszą powstać przy produkcji prądu, tak jak przy produkcji wszystkiego innego. Przy produkcji paliw też powstają odpady. Samo wydobycie ropy naftowej to, podobnie jak kopalnie węgla też degradują środowisko.

Z kraju