Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Galeria Saska zaprasza po raz kolejny. Ekspozycję możesz obejrzeć na spacerze, idąc do pracy, wracając do domu…

W swej nowej odsłonie wystawa usytuowana wzdłuż ogrodzenia Ogrodu Saskiego prezentuje 57 plakatów kolejnego artysty, który w ten sposób promowany jest w Lublinie. Szczególnego uroku ekspozycja nabiera wieczorem, gdy w blasku specjalnych lamp nad każdą z prac, nabierają one dodatkowego uroku.

Jeśli więc już ktoś przechodzi tamtędy, warto spojrzeć w bok. Wystawa została zrealizowana dzięki wsparciu Urzędu Miasta Lublin i jest największą tego typu ekspozycją plenerową w Kozim Grodzie. Poszczególnym wystawom w tym miejscu towarzyszą spotkania z artystami, które każdorazowo odbywają się w Centrum Spotkania Kultur.

 Zlokalizowana wzdłuż Al. Racławickich Galeria Saska umieszczona jest na ogrodzeniu Ogrodu Saskiego. Lublinianie już przed laty przyjęli niezwykle ciepło to przedsięwzięcie. Podobnego zdania są również odwiedzający miasto turyści. Galeria Saska kontynuuje działalność Galerii na Płocie, która funkcjonowała w tymże miejscu od 2014 roku. Od roku 2015 organizatorem wszystkich wystaw jest CSK w Lublinie, a galeria zmieniła nazwę, ciągłe poszerzając ofertę kulturalną miasta.

Obecna wystawa poświęcona jest prezentacji dorobku grafika, malarza, rysownika, projektanta, autora filmów animowanych, ilustracji książkowych i prasowych – Piotra Młodożeńca. Artysta w 1981 roku ukończył studia na Wydziale Grafiki w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, mieszka i pracuje w Warszawie. Jest on synem jednego z najwybitniejszych twórców tzw. polskiej szkoły plakatu – Jana Młodożeńca – i bratem malarza Stanisława Młodożeńca. Autor jest jednym z pierwszych polskich artystów, którzy zaczęli wykorzystywać komputer jako narzędzie w swych poszukiwaniach artystycznych.

– W jego plakatach widać nawiązania do sztuki pop artu czy neoekspresjonizmu – czytamy w materiałach wystawy. – Stylistyka jego plakatów nawiązuje również charakteru i ducha lat 70-tych. Wczesne grafiki bazowały na kubistycznych formach i szablonowych literach, szarości, czerni i bieli. Wyraźne piętno wywarła także na twórczość najmłodszego z Młodożeńców również dekada następna, zdominowana w Polsce przez stylistykę sztuki podziemnej, związanej z opozycją polityczną, stanem wojennym. To wtedy kształtowała się jego sztuka miejska, jak ją nazwał w jednym z wywiadów, charakteryzująca się użyciem szablonu, sprayu, sitodruku, środków prostych i silnych w wyrazie. Młodożeniec skupia uwagę na liternictwie, przyznając mu niekiedy pierwszoplanową rolę.

Artysta był uczestnikiem wielu prezentacji wystaw zbiorowych i indywidualnych zarówno w kraju, jak i za granicą: w Osace, Nowym Jorku, Toronto, Berlinie. Jego plakaty przypominają uliczne graffiti. Sam twórca podkreśla, że robi sztukę miejską, chociaż nigdy nie wykonywał klasycznego graffiti na ścianach, woli malować na papierach.

– Moją pracę twórczą można podzielić na dwa nurty – twierdzi Piotr Młodożeniec, określając swoją sztukę – na malarstwo, którym zajmuję się z myślą o sobie i ewentualnym widzu oraz grafikę użytkową, którą współtworzę z Markiem Sobczykiem.

Ten oryginalny projekt, jakim jest Galeria Saska, zakładający możliwość bezpośredniego obcowania ze sztuką w miejskiej przestrzeni, sprzyja stałemu poszerzaniu oferty kulturalnej Lublina, jak również angażowaniu nowych kręgów mieszkańców do szerszego i głębszego uczestnictwa w kulturze. Fakt, iż kolejne plakaty, rysunki, grafiki czy fotografie funkcjonują w otwartej przestrzeni dowodzi, że miasto ukierunkowane jest na sztukę i dialog. I nie tylko na kulturę i dialog, lecz na dialog kultur.

Kuratorem galerii jest prof. Leszek Mądzik, reżyser teatralny, scenograf oraz założyciel Sceny Plastycznej KUL. Cztery lata temu, w roku 700-lecia Miasta Lublina, galeria wyposażona została w nową iluminację. Dzięki temu prezentowane w tym miejscu ekspozycje są świetnie widoczne również po zmierzchu.

(fot. tekst Leszek Mikrut)

4 komentarze

  1. Dobrze że tym razem tylko idąc, a nie jak wczesniej, jadąc rowerem.

  2. Ale paskudne, zamiast dać ładne, aby ludzie obcowali z pięknem to karmi się ludzi taką brzydotą 🙁

  3. Takie to ładne jak te pseudo motyle na browarze.

  4. bazgroły idealne dla lewactwa

Z kraju