Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Prowadzoną od lipca 2020 roku na ul. Zbożowej, w rejonie tzw. „Winkla”, inwestycję, gdzie przed laty zlokalizowana była pętla autobusu nr 18, zaś dziś 37, ukończono już pół roku temu. Ale niezupełnie…

Zawsze dla północno-zachodniego obszaru miasta pętla na ul. Zbożowej miała i ma kluczowe znaczenie pod kątem obsługi komunikacyjnej. Do końca czerwca ubiegłego roku lokalizacja ta była wykorzystywana jako miejsce do zawracania dla autobusów, ale nie w charakterze pętli z prawdziwego zdarzenia. W przypadku przyjazdu w to miejsce kilku pojazdów jednocześnie, pasażerowie wysiadali już poza terenem, na tymczasowych przystankach. Pętla w dawnej formie przestała więc spełniać swoją funkcję ze względu na to, że stała się za mała do obsługi korzystających z niej autobusów. Dlatego też miasto zadecydowało o wskazaniu danej lokalizacji do przebudowy w ramach projektu unijnego związanego z budową węzłów przesiadkowych.

W ramach przebudowy pętla została doposażona pod kątem zaplecza socjalno-sanitarnego dla kierowców poprzez budowę budynku do ich obsługi. Lokalizacja zyskała również nową infrastrukturę przystankową, w tym wyświetlacz dynamicznej informacji przystankowej oraz biletomat. Na pętli zostały zlokalizowane także dwie ładowarki dla autobusów elektrycznych, które docelowo będą kierowane do tego miejsca. Po zakończeniu przebudowy jest to więc nowoczesny obiekt z niezbędną infrastrukturą do obsługi zarówno pasażerów, jak i kierowców komunikacji miejskiej.

Zakończenie prac planowane było na czerwiec 2021 roku. I termin ten został dotrzymany. Z pewnym wyjątkiem, który nie ma jednak dla pasażerów żadnego znaczenia. Otóż owe ładowarki dla autobusów elektrycznych dopiero zaczną funkcjonować.

– Pojawiła się możliwość znacznego skrócenia ładowania autobusów poprzez zamontowanie nowocześniejszych zabezpieczeń prądowych w obwodach ładowarek – przyczynę opóźnienia wyjaśnia Justyna Góźdź z biura prasowego w kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. – Opcja taka została zaakceptowana i wybrana do zrealizowania przez Zamawiającego. Tym samym termin zakończenia prac ustalono na 20 grudnia – dodaje.

W ramach lokalizacji tego jednego z 7 powstałych ostatnio w Lublinie owych węzłów przesiadkowych urządzony został w tym miejscu na łuku ul. Zbożowej parking typu „K&R”, a więc „kiss and ride” (z ang. pocałuj i jedź). Zatrzymujący się w jego obrębie kierowcy muszą zmieścić się w maksymalnie 3-minutowyym limicie czasowym, czyli w czasie umożliwiającym pozostawienie pasażera i odjechanie.  Ale o parkowaniu tu pojazdów nie ma mowy.

Kierowcy jednak od samego początku ustawienia znaku, czyli wiosny br., cały czas ignorują jego brzmienie w zakresie owych 3 minut.

– Dlaczego mam respektować ten znak, jeśli przecież nadal cała przebudowa pętli nie została ukończona? No, bo autobusy nie nogą tu jeszcze być ładowane – wyjaśnia ponadnormatywne zatrzymanie swego pojazdu w tym miejscu jeden z kierowców.

– Mimo, że inwestycja jest jeszcze w trakcie realizacji, to oznakowanie w zakresie parkingu „Kiss&Ride” jest jednoznaczne i kierowcy powinni się do niego stosować, wykorzystując miejsce postojowe w ustalonym czasie 3 minut – replikuje Justyna Góźdź.

Wniosek więc jest jednoznaczny: na łuku ul. Zbożowej, tuż przy nowo powstałej pętli, za nieprzestrzeganie znaku drogowego „K&R” policja i Straż Miejska mają już od połowy maja br. prawo dyscyplinowania kierowców mandatami.

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

Choć pętla przy ul. Zbożowej funkcjonuje, to ładowarki dla autobusów elektrycznych nie działają (zdjęcia)

(fot. test Leszek Mikrut)

4 komentarze

  1. Pomieszczenie socjalne też jeszcze nie zostało oddane do użytku.

  2. Na tym osiedlu nic normalnie nie funkcjonuje. Na K+R stoją nonstop samochody, traktują zatoczkę jako parking.

  3. taaa…bardzo potrzebna ta pętla…zamiast puścić wszystkie 18 do Snopkowa, a jest tam nowa pętla i przynajmniej jeszcze jeden na Smugi…a 37 i 47 do pętli na Sławinkowskiej…to by nie trzeba było powiększać pętli na Zbożowej…wystarczyło nowy chodnik, biletomat i tablicę wyświetleń…jakaś miasto mało współpracuje z gminą Jastków…przecież aż do Krasienina są cały czas budowane całe osiedla szeregowców…a tak przynajmniej dzieciaki by mogły swobodnie do szkoły do Lublina jeździć
    a tak ścięli kilkadziesiąt drzew niepotrzebnie…

Z kraju