Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Budują Via Carpatię, myślą już o Rail Carpatii. Linia kolejowa ma pobiec śladem międzynarodowej trasy

Wraca plan utworzenia nowego korytarza komunikacyjnego, prowadzącego od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego i Egejskiego. Chodzi o szlak kolejowy, który ma prowadzić przez Lubelszczyznę.

W miniony weekend, podczas odbywającej się na Podkarpaciu 32. edycji Konferencji Europa Karpat, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosił, że Komisja Europejska zainteresowała się pomysłem Rail Carpatia. Chodzi o zgłaszany przez Polskę od 2016 roku pomysł utworzenia połączenia kolejowego, które pobiegnie śladem międzynarodowej trasy Via Carpatia, której budowa jest obecnie w naszym kraju realizowana. Ma to być nowy korytarz komunikacyjny prowadzący od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego i Egejskiego.

Jak wyjaśniał Andrzej Adamczyk, duże zainteresowanie inwestycją przez Komisję Europejską potwierdziła komisarz ds. transportu Adina Valean. Zapewniła ona, że jej ideą jest realizacja połączenia kolejowego w takim korytarzu. Przy czym nie tylko o wpisanie tego korytarza na mapę, lecz realna budowa połączeń kolejowych, które stworzą ten szlak.

– Od Morza Czarnego i Egejskiego aż po południowe Węgry nie ma większych problemów, jeśli chodzi o połączenia kolejowe. Po drugiej stronie tworzona jest Rail Baltica, czyli korytarz kolejowy z Warszawy przez Białystok po Estonię. Natomiast połączenie południowych Węgier z Rail Baltica pozwali na to, aby powiedzieć, że mamy dobrze skomunikowaną Europę państw Trójmorza – mówił Andrzej Adamczyk.

Patrząc na założenia projektu, to Rail Carpatia ma połączyć Olsztyn, Białystok, Lublin i Rzeszów. W naszym regionie ma powstać nowa linia kolejowa nr 631 Fronołów- Biała Podlaska – Milanów. Pozwoli to m.in. na skrócenie czasu przejazdu między Lublinem a Białymstokiem o ok. 90 min. Dodatkowo w szlak północ – południe włączona zostanie Biała Podlaska. Kolejną inwestycją ma być elektryfikacja linii kolejowej nr 30 z Lublina przez Lubartów do Parczewa. Dalej trasa ma prowadzić na Podkarpacie.

(fot. PKP PLK/zdjęcie ilustracyjne)

16 komentarzy

  1. Bolzga to piękny, rozwinięty kraj. Tak rozwinięty, że pomiędzy miastami wojewódzkimi (Lublin – Białystok) nie ma nawet połączenia kolejowego XD W Czechach do każdej pipidówy dojedziesz pociągiem, a tutaj dopiero ZAPOWIADAJĄ budowę magistrali kolejowej, która ma zapewnić połączenie dwóch miast wojewódzkich XD

    Bolzga nie jest sercem Europy – jest jej odbytem 🙂

    • cebula z kartoflami i jajkiem

      Sugerujesz że nie ma położonych torów kolejowych czy co ? Bo jak tak to szorujesz po dnie intelektualnie, nie sugerujemy się naszymi braćmi Pepikami tylko robimy to co teraz i tutaj jest nam Europejczykom potrzebne.

      • przypominam, że Czesi to lepsza wersja Polaków i wbrew teoriom umysłowych ameb to ich „tchórzostwo” i brak zacietrzewienia katolsko-nacjonaluchowego pozwoliło zachować zabytki w Pradze.

  2. zamiast robić równocześnie, to najpierw dekadę rozkopów przy budowie ekspresówki, a później kolejna dekada tuż obok z torami…
    pomyślunek na poziomie urzędasa!

  3. Brawo PiS!!!

  4. Teższ będzie nazwana imieniem wielce zasłużonego spi e pr za j dziadu prezydenta ,niebywałego autorytetu ?

  5. Były pieniądze na elektryfikację linii kolejowej z Lublina na Parczew oczywiście były ważniejsze sprawy budowa A2 drogi do polityków i prezydentów no to pieniądze zabrano ,były pieniądze na Ekspresówkę S19 też pieniądze zabrano zdołano zbudować obwodnicę Lubartowa z tego co zostało resztę dołożyły Lubartów i Lublin,a teraz jak pieniędzy braknie chcą siłą realizować no to życzę powodzenia ,moim zdaniem to jest dalekie od rzeczywistości .

  6. Jak się za to wezmą geniusze z pisu z takim samym zacięciem jak remont linii do Warszawy, to miej Boże ich w swojej opiece.

    • Niezidiociały mimo bulu

      do Bleee : masz bardzo krótką nić pamięci skoro twierdzisz , że to geniusze z pisu remontowli …….
      zapomniałeś jednak – może celowo, że to Słońce Peru i jego zegarmistrz puścili w skarpetach większość tzw podwykonawców budowlańców bo nie chcieli dawać jałmużny za dopuszczenie do koryta ..!!

      • Nawet jeżeli tak było, to minęło 9 lat. Chyba dość czasu na naprawę? Jak długo będzie się powtarzać ” słońce Peru, bo peło przez 8lat, wina Tuska, bo opozycja przeszkadza”

  7. Tory w planach ale patrona na pewno już mają, wzorem drogi kołowej bedzie imienia brata czyli PJK. Takie bliźniacze inwestycje. ***** ***

  8. Pomysł super ale jak powróci słońce peru to wszystko trzeba będzie zaorać. Dobrze że chociaż plany zostaną bo kiedyś będzie można do nich wrócić lub na skróty jężeli prawica dalej będzie sprawowała swoje rządy a przeszkadzacze będą mili mniejszą siłę niż obecnie to kto wie.

    • A jaką to „sztandarową” inwestycję przeprowadzono przez ostatnich 8 lat? Zaplanowaną , rozpoczętą i zakończoną? Dwie „Srebrne Wieże”? Ostrołęka, Kopalnia Turów, wybory kopertowe, 100000 zmarłych na „covid”,respiratory od handlarza bronią, uzdrowiciel Mejza, kierowca Czarnecki, Zalewska od PCK, Kempa od plecaków, łapówkarz Chrzanowski żądający 40 mln. łapówki, podsłuchy Pegasusa za pieniądze dla ofiar przestępstw. To są w skrócie sukcesy „rządów prawicy”. Tamci kradli ,i się nie dzielili. Ci się dzielą, ale kradną na skalę niebywałą. Bagno po nich będzie trzeba sprzątać przez dekady.

  9. Niezidiociały mimo bulu

    do Bleee : masz bardzo krótką nić pamięci skoro twierdzisz , że to geniusze z pisu remontowli …….
    zapomniałeś jednak – może celowo, że to Słońce Peru i jego zegarmistrz puścili w skarpetach większość tzw podwykonawców budowlańców bo nie chcieli dawać jałmużny za dopuszczenie do koryta ..!!

Z kraju